Jeżdżą po 40-latce
Drogowcy jeszcze w czasie opadów śniegu usuwali pojedyncze dziury na piotrkowskich traktach. Zarząd Dróg i Utrzymania Miasta zlecał prace, żeby zminimalizować możliwość uszkodzeń samochodów. W Piotrkowie doraźne łatanie w wielu miejscach jednak już niewiele pomoże. - Sikorskiego to wstyd dla miasta. Jedna z głównym ulic, wyjazd w stronę dwóch krajowych dróg. Dojeżdżam tędy codziennie do Bełchatowa. Wstyd. Poza tym jest bardzo niebezpiecznie. Sytuacja jest już prawie dramatyczna. Wszystko zaczęło się kilka lat temu. Dlaczego jeszcze tej drogi nie wyremontowano w całości? Przecież fachowcy chyba się na tym znają. Wiadomo, że z tej drogi za chwilę nic nie zostanie – mówi pan Krzysztof z Piotrkowa.
Piotrkowski magistrat przyznaje, że al. Sikorskiego wymaga kompleksowego remontu. Ten nie był prowadzony od wybudowania drogi – czyli od lat 70. ubiegłego wieku. - Zaczynając od wymiany podbudowy, która prawdopodobnie wykonana jest z betonu (stąd te poprzeczne pęknięcia na asfalcie), i uzupełnienia lub wymiany infrastruktury podziemnej, po nową nawierzchnię. Inwestycja jest jednak bardzo kosztowna i wymaga pozyskania środków zewnętrznych. Miasto prowadzi obecnie wiele inwestycji. Wśród nich nie ma modernizacji al. Sikorskiego. Jest to więc zadanie przyszłościowe i zakres wykonywanych prac na tej ulicy zależy od możliwości finansowych miasta – mówi Jarosław Bąkowicz z Zespołu Rzecznika Prasowego Prezydenta Miasta.
Jest jednak jedna dobra wiadomość. W tym roku ZDiUM zaplanował remont północnej jezdni na odcinku od Dworskiej do skrzyżowania z al. Concordii (czyli nitki w stronę Bełchatowa). Będą to analogiczne prace jak na nitce południowej, tj. frezowanie, położenie warstwy wyrównawczej i ścieralnej. Na pozostałych fragmentach al. Sikorskiego będą wykonywane remonty cząstkowe.
***
Garby i dziury pojawiły się na wielu kilometrach piotrkowskich dróg. Ostro dają się kierowcom we znaki. Od początku roku do ZdiUM wpłynęło aż 18 wniosków o odszkodowanie z powodu uszkodzeń pojazdów.
***
Czekają na pieniądze
Podobnie dramatyczna sytuacja jest na ul. Roosevelta i Żelaznej. Magistrat zaznacza, że o remont tych traktów mocno się stara. Przebudowa ulic Roosevelta i Żelaznej to również zadania przyszłościowe, a ich realizacja uzależniona jest w dużej mierze od pozyskanych środków zewnętrznych.nextpage- Na chwilę obecną nie ma możliwości realizacji modernizacji. Cała alokacja na infrastrukturę drogową w ramach działania I.1 Drogi RPO WŁ 2007-2013 została wyczerpana w czerwcu 2009 r. Nie mamy informacji w zakresie możliwości dofinansowania realizacji tego zadania z funduszy unijnych. Szykujemy się do nowej perspektywy finansowej UE na lata 2014 - 2020. Szczegóły dotyczące programów, terminów i wielkości dofinansowania znane będą po przyjęciu programów na szczeblu krajowym i wojewódzkim. Miasto prowadzi rozmowy ze Starostwem Powiatowym o możliwości wspólnej realizacji inwestycji dotyczącej przebudowy ulicy Roosevelta. Przebudowa ul. Roosevelta w grudniu 2012 r. została zgłoszona przez Starostwo Powiatowe w Piotrkowie Trybunalskim do aktualizowanej Strategii Rozwoju Województwa Łódzkiego 2020 jako projekt pn. “Rozbudowa korytarza transportowego łączącego przemysłową część miasta Piotrkowa Trybunalskiego z drogą krajową nr 1 i drogą wojewódzką nr 484”, jako propozycja przedsięwzięcia rozwojowego o wartości powyżej 20 mln zł, natomiast Urząd Miasta 18 stycznia 2013 r. przebudowę ulicy Roosevelta zgłosił do opracowywanej Regionalnej Strategii Innowacji dla Województwa Łódzkiego LORIS 2030 w ramach projektu “Terminal transportu intermodalnego wraz z przebudową układu drogowego”. Przygotowanie i złożenie wniosku aplikacyjnego uzależnione będzie od ogłoszenia konkursu na dofinansowanie. W dużej mierze ogłoszenie konkursu i przeznaczenie środków uzależnione jest od budżetu, jaki UE przeznaczy dla Polski na lata 2014 - 2020, a następnie od podziału tych środków na poszczególne województwa – zaznacza Bąkowicz.
Szacunkowy koszt Przebudowy ul. Roosevelta wraz z dokumentacją techniczną to prawie 7,5 mln złotych. Z kolei urzędnicy nie wykluczają, że na ulicy Żelaznej, oprócz łatania, przeprowadzone będzie frezowanie i wypełnianie ich asfaltem.
***
Z drogami w regionie piotrkowskim coraz gorzej. Zaraz po nadejściu odwilży dochodziło do masowych kolizji spowodowanych wyrwami w drodze. Na krajowej “jedynce” (w okolicach Woli Krzysztoporskiej) w ciągu jednej doby doszło do uszkodzeń 70 pojazdów osobowych i ciężarowych.
Janusz Kaczmarek
Komentarze 21
09.02.2013 00:50
Fajne dziury dlaczego nie mogą być większe do wiosny jeszcze 1,5 miesiąca wczoraj na częstochowskiej kierowca fiata stilo urwał cały wahacz przy prawym kole kto mu odda pieniądze za naprawę miasto ,nie bo to nie jest ulica miasta tylko kolei bo miasto się wypiera częstochowskiej tam gdzie mieszkają ludzie a tam gdzie nie mieszkają to droga jest wyremontowana,ludzie co w was siedzi dlaczego ta ulica nie jest remontowana.
08.02.2013 19:24
Ps do mojego poprzedniego postu
Kostromska od ronda do Wojska Polskiego woła o pomste do nieba a raczej o zemste na PEUK
08.02.2013 19:23
a ul łódzka od ronda faustyny do stacji paliw Orlen to nawet bombardowanie niemcow by wytrzymala. Taka to technologia na tym odcinku a reszta sie pewnie rozsypie za 2 czy 3 lata zeby PEUK mial zajecie przy naprawieniu tego co juz z gory spierniczyli
08.02.2013 15:27
Kościół za kase wybrał ŁOBUZA
07.02.2013 19:23
Buduje się drogi najtańszym kosztem i takie są skutki. Koszty napraw tych tandetnych dróg pewnie przekroczyły już cenę dobrej drogi.