Nowy przegubowy Solaris ma pojawić się na ulicach Piotrkowa Trybunalskiego już w przyszłym roku. Temat 18-metrowego pojazdu MZK budzi wątpliwości części radnych, którzy zastanawiali się na XXVII sesji Rady Miasta, czy będzie w stanie poruszać się po mieście. Autobusy przegubowe zniknęły z ulic w 2006, kiedy to odbył się ostatni kurs Ikarusa 280. Tych w Piotrkowie było kiedyś 46 sztuk, teraz przegubowiec wraca jednak tylko jeden, ale za to elektryczny.
Podczas XXVII sesji Rady Miasta Piotrkowa Trybunalskiego radnych rozgrzał temat nowego elektrycznego autobusu przegubowego. Pojazd ma najprawdopodobniej obsługiwać linię numer 5 i wozić młodzież do Zespołu Szkół Centrum Kształcenia Zawodowego. im. Wincentego Witosa w Bujnach.
Jeżeli chodzi o linię, to jeszcze nie zapadły decyzje, ale najprawdopodobniej będzie to linia numer 5, ponieważ w tej chwili uczniowie do szkoły w Bujnach jeżdżą w takiej ilości, że musimy w godzinach uczęszczania do szkoły i odbierania uczniów ze szkoły puszczać dwa autobusy - mówił Jacek Marusiński, dyrektor ZDiUM.
Radni mieli wątpliwości czy taki zakup jest potrzebny oraz, czy duży pojazd będzie mógł bezpiecznie manewrować na ulicach Piotrkowa Trybunalskiego.
Pozwolę sobie na uwagę, że tylko po to, żeby dwa razy w ciągu doby, dowozić uczniów do szkoły w Bujnach kupować wielki autobus przegubowy, to mi się wydaje niegospodarnością. Po drugie dziwię się, że miasto nie idzie w kierunku zakupu również mniejszych autobusów, które poza godzinami szczytu można byłoby użytkować ekonomiczniej i dodatkowo takie autobusy mogłyby również obsługiwać miejsca, co do których dzisiaj mówi się, że tam duży autobus nie jest w stanie wjechać - mówił radny Przemysław Winiarski.
Dyrektor Zarządu Dróg i Utrzymania miasta zapewniał, że autobus przegubowy ma mniejszy promień skrętu i doskonale poradzi sobie na ulicach Piotrkowa oraz na pętli w Bujnach. Jak powiedział, ma prawo jazdy umożliwiające jazdę przegubowcem i chętnie zabierze radnych na pokazową przejażdżkę, aby udowodnić zwinność nowego Solarisa.
18-metrowy elektryczny Solaris Urbino może pomieścić w zależności od konfiguracji nawet 120 pasażerów, w tym 47 siedzących. Zbudowany jest ze stali odpornej na korozję, posiada rampę dla osób z niepełnosprawnościami oraz pantograf, umożliwiający ładowanie pojazdu na pętlach.

W Piotrkowie Trybunalskim od 1981 do 2006 roku mieszkańców woziły przegubowe Ikarusy 280. Pojazd miał 16,5 metra długości i mógł pomieścić 106 osób, w tym 35 siedzących. Po Piotrkowie jeździło ich łącznie 46 sztuk. Z czasem MZK pozbywał się wysłużonych Ikarusów. Przedsiębiorstwo w latach 90. borykało się również z rozrastającą się komunikacją prywatną. Tak zwane minibusy opanowały piotrkowskie ulice Małe Nyski i Mercedesy T1 przejęły większość pasażerów. Ikarusy cięto na pół, przebudowywano, by dać im jeszcze troszeczkę życia. Aż do 8 lipca 2006 roku, kiedy to zorganizowano pożegnalny kurs ostatniego jeżdżącego przegubowego Ikarusa. Więcej o historii Ikarusów w Piotrkowie w materiale audio.

Komentarze 35