Dariusz Klimczak minister infrastruktury zapowiedział w środę (25.06) w Piotrkowie Trybunalskim kluczowe inwestycje infrastrukturalne istotne dla regionu piotrkowskiego: modernizację drogi ekspresowej S8 oraz remont linii kolejowej nr 1 na odcinku Koluszki – Częstochowa.
Już we wrześniu 2025 roku ma rozpocząć się remont linii kolejowej nr 1, na odcinku Koluszki – Częstochowa, przez którą przebiegają m.in. pociągi kursujące przez Piotrków Trybunalski. Inwestycja ma kluczowe znaczenie dla poprawy komfortu i szybkości podróży koleją na osi północ-południe kraju, w tym relacji Warszawa – Wrocław i Łódź – Katowice. W ramach inwestycji przewidziano m.in. wymianę szyn, rozjazdów i peronów, modernizację mostów i wiaduktów, budowę nowoczesnych urządzeń sterowania ruchem oraz instalację nowego systemu sygnalizacji na przejazdach kolejowo-drogowych. Prędkość pociągów na modernizowanym odcinku wzrośnie z 120 do 160 km/h, co pozwoli skrócić czas przejazdu składów dalekobieżnych nawet o 10 minut.
Przystępujemy do gruntownego remontu linii kolejowej między Koluszkami a Częstochową. Jest to linia kolejowa bardzo ważna z punktu widzenia komunikacyjnego całej Polski, ponieważ dotyczy komunikacji między Warszawą a Katowicami. Jest podpisana umowa o wartości 400 mln zł i ten remont rozpocznie się już we wrześniu tego roku i zostanie zakończony w sierpniu przyszłego roku - mówił Dariusz Klimczak minister infrastruktury.
Między innymi zostaną wymienione szyny na odcinku między miejscowością Baby a Piotrków Trybunalski, ale także zostaną wymienione szyny między miejscowością Piotrków Trybunalski a Rozprza. Zostanie wymienionych aż 24 rozjazdów, między innymi w Rokicinach. Tutaj w Piotrkowie zostaną całkowicie przebudowane cztery mosty, ale także zostanie zmodernizowany i wyremontowany wiadukt w Częstochowie - dodał Dariusz Klimczak.
Jak zapowiedział minister infrastruktury - Dariusz Klimczak, dzięki remontowi będziemy mogli szybciej podróżować pociągami między Koluszkami, Piotrkowem a Częstochową.
Co uzyskamy? Przede wszystkim zwiększenie prędkości, a tym samym skrócenie przejazdu. Jest to niezwykle ważne dla wszystkich tych, którzy podróżują nie tylko między Koluszkami, Piotrkowem a Częstochową, ale od samej Warszawy do Katowic zostanie przyspieszony ruch pociągów - podsumował minister infrastruktury.
Podniesienie parametrów prędkości od przyszłego roku to też ukłon w stronę historycznym tej linii kolejowej, ponieważ ten odcinek będzie obchodził 180. rocznicę oddania do publicznego użytku. Także od 180 lat już ta linia służy i podróżnym i krajowi w przewożeniu towarów i pasażerów - mówił Krzysztof Drozdowski członek zarządu PKP PLK.
Tematem środowego briefingu była również modernizacja 9-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S8 między Polichnem a Studziankami. Remont ma potrwać 4 miesiące.
Postanowiliśmy wspólnie z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad, że przystępujemy do gruntownego remontu. Udało się znaleźć 37 milionów złotych, które możemy zainwestować. Wczoraj została podpisana umowa. Tak naprawdę w ciągu 7 dni oddajemy plac budowy i rozpoczynamy remont dokładnie między miejscowością Polichno a Studzianki. Wyremontujemy na początek tę jezdnię w stronę Warszawy i przystępujemy do prac natychmiastowo. Cały remont chcemy, żeby potrwał maksymalnie 4 miesiące - mówił Dariusz Klimczak.
Firma jest zobligowana do pracy 7 dni w tygodniu, 24 godziny na dobę, łącznie z dniami świątecznymi. Chcemy, aby kierowcy czuli się komfortowo, żeby ten remont trwał najkrócej jak to możliwe - zapowiedział minister infrastruktury.
Do przetargu ogłoszonego przez GDDKiA stanęły cztery firmy, wszystkie mieściły się w zakładanym budżecie (ok. 60,8 mln zł). Najkorzystniejszą propozycję – o wartości blisko 37,1 mln zł – złożyła firma Strabag, natomiast najdroższą (ponad 55,3 mln zł) przedstawił Budimex.
Remontowany fragment drogi to tzw. doświadczalny odcinek, który powstał ponad 20 lat temu jako test technologii betonu cementowego. Choć przewidywana trwałość nawierzchni wynosiła 20 lat, co rzeczywiście się potwierdziło, obecnie jej stan techniczny wymaga gruntownej modernizacji.
Zakres prac obejmuje rozbiórkę starej betonowej nawierzchni o grubości 28 cm (na jezdni w kierunku Warszawy) oraz jej zastąpienie nową nawierzchnią bitumiczną, wzmocnioną specjalną siatką. Zakończeniem inwestycji będzie wykonanie trwałego oznakowania poziomego w technologii grubowarstwowej.
Komentarze 48