TERAZ1°C
JAKOŚĆ POWIETRZA Dobra
reklama

Wpływ muzyki na dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym

czw., 6 października 2016 12:28
Muzyka, jako ważna dziedzina wychowania przez sztukę stanowi istotny czynnik rozwoju osobowości dziecka. Częsty kontakt dzieci z muzyką wywiera wpływ na osobowość dziecka, przyczynia się do kształtowania jego emocjonalnego i poznawczego stosunku do otaczającego świata.
Zdjęcie

Muzyka jest bardzo ważnym elementem w pracy z dziećmi i pełni wiele funkcji:

uczy – pozwala zrozumieć otaczający nas świat,

bawi – dostarcza dziecku wiele radości i uciechy podczas tańca oraz w czasie innego jej wykorzystania,

rozwija – dziecko w trakcie zabaw muzycznych zaczyna rozumieć, że coś jest rytmiczne; że muzyka może być głośna lub cicha i można ją przedstawić ruchem,

wychowuje – pozwala dziecku zrozumieć świat wartości społeczno – moralnych,

wspomaga rozwój emocjonalny – dziecko dzięki muzyce może wyrazić swoje pragnienia, uczucia i wyobrażenia,

wpływa na ogólny stan dziecka – w czasie zabaw muzyczno-ruchowych następuje rozwój mięśni, poprawa postawy i pracy serca, wzmocnienie układu nerwowego, dzieci uczą się płynnego i elastycznego ruchu.

 

Wychowanie muzyczne w przedszkolu i edukacji wczesnoszkolnej powinno opierać się na różnych formach aktywności, m.in. na takich, jak:

śpiew – kształci słuch, poczucie rytmu, pamięć muzyczną, rozwija aparat głosowy, uwagę, wyobraźnię, dostarcza wiedzy o świecie, sprzyja rozwojowi prawidłowej wymowy,

słuchanie muzyki - kształcenie zdolności percepcyjnych ma ogromne znaczenie dla rozwoju mowy i myślenia; głównym zadaniem kontaktów dziecka z muzyką, jakie spełnić ma przedszkole jest obudzenie uwagi słuchowej, przygotowanie dziecka do słuchania i stworzenie ku temu najlepszych warunków,

ruch przy muzyce – jest to gimnastyka ciała, która poprawia krążenie, dotlenia organizm, stanowi źródło radości i odprężenia; wyrabia zdolności koncentracji i uwagi, kształci szybką orientacją, refleks, pobudza aktywność i rozwija spostrzegawczość, wyobraźnię i pamięć,

gra na instrumentach – nauka ta sprawia dzieciom radość, zadowolenie, rozwija muzykalność, zdolności estetycznego i emocjonalnego przeżywania muzyki,

tworzenie prostych melodii – wszelkiego rodzaju improwizacje wpływają na aktywność twórczą dziecka.

Każda z tych form kształci inne umiejętności, a różnorodność form urozmaica zajęcia, pobudza zainteresowania i aktywność dziecka. Częsty kontakt dziecka z muzyką przyczynia się do kształtowania jego emocjonalnego i poznawczego stosunku do otaczającego go świata. Grupowe uczestnictwo w zajęciach muzycznych uspołecznia, przeciwdziała uczuciu samotności i sprzyja przyswajaniu form współdziałania. W zakresie wychowania umysłowego kontakt z muzyką rozwija wrażliwość zmysłową, pobudza proces spostrzegania, koncentrację uwagi, wpływa na rozwój mowy i wzbogacenie słownictwa oraz rozwija inwencję twórczą.

 

Muzyka powinna pojawiać się każdego dnia w pracy nauczyciela, a zajęcia muzyczne powinny być dla dzieci źródłem radości, dawać odprężenie oraz ożywiać prace umysłu. Obcowanie z muzyką rozładowuje napięcie emocjonalne, niepokoje i lęki u dzieci, zatem muzyka ma również działanie terapeutyczne.

 

Podsumowanie

    Komentarze 4

    ~Justyna79 (gość)

    19.12.2016 11:58

    Moj maz bardzo naciskal na to by nasze dziecko rozwijac w kierunku muzyki. Sam wiele lat gral na gitarze i wie jak dobrze to na niego wplynelo. Zapisalismy wiec syna do muzofilli. Dzieki tej szkole, syn zyskal wszystko co najlepsze i oboje jestesmy dumni z jego sukcesow.


    ~partytura (gość)

    12.10.2016 10:31

    O rzeczach oczywistych i wiadomych nie pisze się.


    ~byle nie (gość)

    12.10.2016 09:43

    byle nie disco-polo bo potem wyrośnie nowe pokolenie fanów ze spaczonym gustem


    ~Ajron Mejden (gość)

    11.10.2016 22:23

    "Fakirów" wpływ na dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.


    reklama

    Dla Ciebie

    1°C

    Pogoda

    Kontakt

    Radio