Kilka dni temu prezydent miasta spotkał się z dyrektorami piotrkowskich szkół. Tematem spotkania była “analiza stanu zatrudnienia pracowników administracyjno-obsługowych w jednostkach oświatowych”. Jak informuje magistrat, rozmowy miały na celu przede wszystkim zorientowanie się kierownictwa Referatu Edukacji, czy w jednostkach są ewentualne wakaty, czy są pracownicy, którzy rozwiążą w bieżącym roku bądź w następnym umowy o pracę w związku z przejściem na emeryturę; dalej, czy są pracownicy, którzy wyraziliby chęć przejścia na wcześniejszą emeryturę, czy dyrektorzy widzą możliwości ewentualnego ograniczenia wymiaru etatu dozorców i założenie monitoringu w szkole. Dyrektorzy mają więc nad czym główkować.
Jak poinformowano nas w Urzędzie, głównym celem rozmów było szukanie środków finansowych na podwyższenie wynagrodzeń dla pracowników administracji i obsługi w szkołach (woźne, dozorcy, palacze itd.). - Warto też zwrócić uwagę na ważny aspekt tej sprawy - w ostatnich latach liczba uczniów w piotrkowskich szkołach znacznie się zmniejszyła, natomiast zatrudnienie pozostało na tym samym poziomie - przyznaje Elżbieta Jarszak, koordynator Zespołu Rzecznika Prasowego Prezydenta Miasta i dodaje: - Należy zaznaczyć, że prezydent miasta nie może zwalniać pracowników szkół i placówek, gdyż zgodnie z ustawą o systemie oświaty, to dyrektor jednostki oświatowej decyduje w sprawach zwalniania i zatrudniania pracowników. Rozmowa miała jedynie pomóc dyrektorom w pozyskaniu środków na ewentualne podniesienie wynagrodzeń pracownikom administracyjno-obsługowym, gdyż nawiązując stosunek pracy, dyrektor w umowie o pracę zgodnie z art. 29 § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 roku - kodeks pracy, określa warunki pracy i płacy, a tym samym w szczególności wysokość wynagrodzenia odpowiadającą rodzajowi pracy.
O planowanych zmianach wie już szefowa Związku Nauczycielstwa Polskiego w Piotrkowie (i jednocześnie radna) Ewa Ziółkowska, która przyznaje, że zmiany w szkolnictwie w mieście są absolutnie niezbędne. - Przy szerszym spojrzeniu na problemy związane z oświatą należy wziąć pod uwagę liczbę uczniów, liczbę placówek oświatowych, trzeba również wziąć pod uwagę liczbę zatrudnionych nauczycieli. Od wielu lat dopominamy się o politykę oświatową samorządu, o pomysł na oświatę, na to, jak, w jakich szkołach i kogo chcemy kształcić. Mam tu na myśli głównie szkoły ponadgimnazjalne, ale należałoby zacząć od tych wcześniejszych etapów edukacji, aby zracjonalizować sieć placówek oświatowych. Ktoś musi się tą problematyką zająć - mówi Ziółkowska.
Radna ze strony władz miasta otrzymała póki co zapewnienie, że do szkół nie będą wprowadzone zewnętrzne, prywatne firmy sprzątające czy przygotowujące dzieciom posiłki (chociaż to z pewnością obniżyłoby koszty utrzymania placówek). To dla mnie bardzo ważne, bo w przeciwnym razie mielibyśmy do czynienia ze zbiorowymi zwolnieniami - mówi szefowa ZNP w Piotrkowie. - Poinformowano mnie, że odbyły się spotkania z dyrektorami placówek oświatowych. Ich celem było racjonalizowanie kosztów. Miasto przeznacza na szkołę pewien budżet, ale to od dyrektorów zależy, na co te pieniądze zostaną wydane. Chodzi o to, aby dyrektorzy zrobili “rachunek sumienia”, aby w tej zmieniającej się oświatowej rzeczywistości, przy zmniejszającej się liczbie uczniów, dyrektorzy zastanowili się, czy pracownicy, którzy obsługują pracę szkoły, są w wystarczającej liczbie, czy może jest ich za mało, a może za dużo. Jeśli dyrektorzy wygenerują z placówek jakieś środki, będą mogli przeznaczyć je na podwyżki.
nextpage
Wygląda na to, że zmiany w piotrkowskiej oświacie właśnie się rozpoczynają. Gorąco ma zrobić się jednak dopiero na początku przyszłego roku. - Sytuacja w oświacie zaczyna się szalenie komplikować. Jest bardzo trudna, a pewnie będzie jeszcze trudniejsza. Stoimy przed decyzjami, jakie podejmie obecny rząd, stoimy przed tym, co zaproponuje do przegłosowania Sejmowi obecny minister edukacji. Projekty ustaw dotyczące zmian w systemie oświaty są gotowe. My spodziewamy się, że one mogą być procedowane bardzo szybko. Obawiamy się tego. Rodzi się coraz mniej dzieci, jest to proces trwający już kilka lat i nic nie wskazuje na to, aby miało się to zmienić. Na to nakładają się jeszcze zmiany organizacyjne i systemowe. Jeśli okaże się, że te zmiany zostaną wprowadzone, do tego wszystkiego dołączą zmiany w systemie emerytalnym, czyli zwiększenie składki rentowej (po stronie pracodawcy) o 2%, to ja już dziś w Urzędzie Miasta uzyskałam informację, że dla nas - w samej oświacie - oznacza to kolejne 1,5 mln zł. Jeśli te wszystkie zmiany wejdą w życie, to niestety, ale obudzimy się w bardzo trudnej, nowej rzeczywistości. Myślę, że już na początku roku kalendarzowego nauczyciele będą mieć obraz tego, jak będzie wyglądać nowy rok szkolny - mówi Ewa Ziółkowska.
Jak wynika z naszych informacji, od nowego roku szkolnictwo w mieście czeka poważna reorganizacja. Pod znakiem zapytanie pozostaje przecież przyszłość Szkoły Podstawowej nr 10 (al. 3 Maja). Decyzję w tej sprawie prezydent miasta ma podjąć pod koniec stycznia 2012 r.
Aleksandra Stańczyk
***
Oświata w projekcie budżetu Piotrkowa na 2012 rok
Ministerstwo Finansów zaplanowało wstępnie na 2012 rok kwotę subwencji oświatowej dla gminy w wysokości 37 mln 264 tys. 23 zł (o 7,37% więcej niż w 2011 r.) oraz dla powiatu w wysokości 60 mln 567 tys. 232 zł (o 4,82 % więcej niż w 2011 r.). Razem subwencja oświatowa wynosi 97 mln 831 tys. 255 zł. Wydatki ogółem w działach “Oświata i wychowanie” oraz “Edukacyjna opieka wychowawcza” na 2012 rok wyniosą 129 mln 443 tys. 558 zł (102,40% przewidywanego wykonania 2011 r.).
Dofinansowanie z budżetu gminy do zadań oświatowych i edukacyjno-wychowawczych wynosi 24 mln 679 tys. 463 zł (przedszkola, zajęcia pozalekcyjne, zespoły do obsługi finansowej przedszkoli, remonty, inwestycje).
Plan wydatków budżetowych na oświatę oraz edukacyjną opiekę wychowawczą obejmuje 13 przedszkoli samorządowych, 8 szkół podstawowych, 4 gimnazja, Zespół Szkolno-Gimnazjalny, 4 samodzielne licea ogólnokształcące, 5 zespołów szkół ponadgimnazjalnych, Centrum Kształcenia Praktycznego, Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych i Placówek Opiekuńczo-Wychowawczych nr 3, Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną, Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy oraz szkoły i przedszkola niepubliczne o uprawnieniach szkół i przedszkoli publicznych.
***
Plany na 2012 rok (wybrane pozycje)
- szkoły podstawowe - zaplanowano 25 mln 246 tys. 564 zł (98,60% przewidywanych wydatków roku 2011),
- szkoły podstawowe specjalne - wydatki - 2 mln 40 tys. 520 zł,
- oddziały przedszkolne przy szkołach podstawowych - 947 tys. 931 zł,
- przedszkola - wydatki bieżące - 14 mln 303 tys. 562 zł (104,74% przewidywanego wykonania 2011),
- gimnazja - wydatki bieżące - zaplanowano 20 mln 504 tys. 37 zł (o 12,42%!!! więcej od przewidywanego wykonania 2011),
- gimnazja specjalne - gimnazjum specjalne w strukturach Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego - zaplanowano 1 mln 608 tys. 310 zł (100,59% przewidywanego wykonania 2011),
- licea ogólnokształcące - wydatki bieżące - zaplanowano 18 mln 741 tys. 24 zł (o 4,10% więcej niż w 2011 r.),
- szkoły zawodowe - zaplanowano 24 mln 429 tys. 493 zł (o 2,20% mniej niż w roku 2011),
- stołówki szkolne i przedszkolne - na działalność bieżącą 27 stołówek zaplanowano 5 mln 730 tys. 625 zł,
- świetlice szkolne - wydatki bieżące - 2 mln 165 tys. 351 zł,
- specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze - środki na potrzeby Internatu Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego - zaplanowano 2 mln 350 tys. 150 zł.
Komentarze 19