TERAZ19°C
JAKOŚĆ POWIETRZA Bardzo dobra
reklama

Kolej Dużych Prędkości nie przez Piotrków?

JaKac1
JaKac1 śr., 6 lipca 2011 13:55
Chodzi o linię mającą połączyć Kolej Dużych Prędkości z Centralną Magistralą Kolejową.

Wykryto bloker reklam!

Treść artykułu została zablokowana, ponieważ wykryliśmy, że używasz blokera reklam. Aby odblokować treść, proszę wyłączyć bloker reklam na tej stronie.

Podczas ostatniego spotkania konsultacyjnego w Łodzi wariant piotrkowski został wstępnie odrzucony ze względów ekologicznych i ekonomicznych. - Trasa przebiega w trzech wariantach. Pierwszy omija Tomaszów Mazowiecki i przebiega przez Piotrków Trybunalski w kierunku południowym. Jednak zdaniem ekspertów nie będzie on rekomendowany. Został wstępnie odrzucony ze względów ekologicznych i ekonomicznych – poinformowała Joanna Blewąska - rzecznik marszałka województwa łódzkiego.

Pozostałe dwa warianty - obecnie najbardziej prawdopodobne - przebiegają przez Tomaszów Mazowiecki. - Te warianty biegną zmodernizowaną linią kolejową nr 25. Ze względu na możliwość wykorzystania tej linii właśnie te rozwiązania są rekomendowane. Realizacja projektu w tej sytuacji może być szybsza i tańsza – dodaje Blewąska.

Prędkość docelowa kolei dużych prędkości to ponad 220 km/h - w węźle przebiegającym przez województwo łódzkie.

reklama

Komentarze 19

~Tytus (gość)

08.07.2011 18:16

Dobry przykład podziału Administracyjnego w Europie to Hiszpania.
Państwo podzielone jest na 17 prowincji lub Autonomii (Comunidades Autonomas z hiszpańskiego). 15 prowincji znajduje się na Półwyspie Iberyjskim i dwa na wyspach należących do Hiszpanii. W skład państwa hiszpańskiego również wchodzą dwie enklawy w Afryce: Ceuta i Melila

Każda z tych prowincji (Województw) dzieli się na regiony np. Catalunya dzieli się na:
Barcelona
Girona
Tarragona
Lleida

Każdy z tych regionów dzieli się na powiaty:
Np. Girona dzieli się na :

Alt Empordà
Baixa Cerdanya
Baix Empordà
Garrotxa
Gironès
Pla de l'Estany
Ripollès
Selva
Następnie jest podział na gminy i miasta.

W tym kraju jest zachowana proporcja pomiędzy regionami.
W Autonomii (Województwie) Katalonii są 4 regiony, a w Województwie Łódzkim 24 Powiaty. Różnica jest ogromna.


~Tytus (gość)

08.07.2011 17:58

W nowym podziale administracyjnym Polski równie bez sensowny jest podział na powiaty, ich liczbę i wielkość.
Narobili powiatów bez liku, nie stanowią one konkurencji dla województwa. Specjalnie rozdrobniony podział na powiaty, sprzyja ściąganiu przez miasta wojewódzkie inwestycji rządowych.
Osobiście uważam że w obrysie dawnym "małych województw" powinien istnieć podział administracyjny na Powiaty. W obecnej sytuacji pomiędzy gminami, niewiele większymi powiatami jest przepaść do skali województwa.
Region mniejszy od Województwa nie może konkurować z Miastem Wojewódzkim, ponieważ nie ma do tego odpowiedniej platformy prawnej i organizacyjnej.

Sensem reformy miało się stać ograniczenie wydatków na administrację państwową. Wiemy dobrze że tak się nie stało i liczba Urzędników wzrosła.
Więc jaki był sens tej reformy ???
Chyba tylko taki żeby największe miasta mogły się rozwijać a reszta miast stała się ich satelitami.


~ty45408 (gość)

08.07.2011 10:12

"Marcin-Majewski" napisał:
Dowcip reformy administracyjnej AWS polega na sztucznym łączeniu województw(my w Łódzkiem, a Częstochowa czyli historyczna Małopolska na...Śląsku), oraz na tym, że w naszym przypadku ani My nie chcemy być w tym województwie, ani Łódź w nim nas nie chce.

A jeszcze większym dowcipem jest to, że głównym orędownikiem nowego podziału administracyjnego Polski 1998 jest prof. Michał Kulesza z UW - będący również głównym orędownikiem podziału Polski na 49 województw w 1975 - n.b. pochodzący z Łodzi.


~Marcin Majewski (gość)

08.07.2011 08:52

"Tytus" napisał:
Pamiętaj że to "historyczny" bo przedwojenny podział administracyjny :).
Tak naprawdę obecny podział administracyjny kraju jest kopią tego który był po II wojnie ( czasy Gomułki), wtedy również tylko miasta wojewódzkie rozwijały się i tylko tam inwestowano.
Dziwne jednak w tym wszystkim jest to, że Ministrem Infrastruktury jest człowiekiem z regionu, a dba On jedynie o rozwój Łodzi i nic więcej go nie obchodzi. Przecież kolej średnicowa w Łodzi nie miała by racji bytu gdyby nie obecny minister.
Wszystko dałoby się jakoś wytłumaczyć, ale to że przy obecnym remoncie dworca PKP w Piotrkowie, nie zostaną wyremontowane perony, oraz nie powstaną przejścia podziemne, a w tym samym czasie w Łodzi projektuje się dworzec podziemny i tunel pod jej centrum- skandal.
Wspomnę tylko o tym jak to w latach 90 tych. jednym z wariantów poprowadzenia kolei dużych prędkości, był wariant przebiegający przez południową część Piotrkowa, łączący się z linią kolejową na Bełchatów.
Kolejna inwestycja która już chyba nigdy nie ujrzy światła dziennego, a którą można było wykonać w związku z KDP, jest projekt linii kolejowej łączącej Łódź-Tuszyn-Piotrków. Jest to linia zapisana w Studium Rozwoju Województwa Łódzkiego.
Jeżeli chodzi o inwestycje samego Miasta, to czy są to inwestycje prorozwojowe ?? Przecież za pieniądze unijne można tworzyć Parki Przemysłowe, Klastry Rozwoju itp.
W Piotrkowie remontujemy podrzędne drogi osiedlowe, a nie myślimy o przyszłości Miasta. Co będzie za 20 lat, kto będzie mieszkał w Piotrkowie i ile to miasto będzie miało mieszkańców.


O tym, że Piotrków znalazł się po 1918 w granicach województwa łódzkiego zdecydowały względy polityczne. Wtedy jednak gospodarka piotrkowska nie odczuła tego, gdyż nadal był to przede wszystkim prężny ośrodek szkolnictwa, ośrodek kolejowy, itd.
Te inwestycje są prorozwojowe. Najważniejsze jest dla nas rewitalziacja - to turystyka jest ogromnym potencjałem Miasta, który trzeba wykorzystać, co więcej obecnie to jedyna szansa na rozwój.
Co do dworca całkowicie się zgadzam - to doskonały przykład tego jak Łódź rozumie ekonomiczne wykorzystanie środków i w jaki sposób dyskryminuje inne obszary. Pamiętam, że zaraz po aneksji województwa piotrkowskiego ukazał się w Łodzi przewodnik, czy spacerownik po ziemi łódzkiej, gdzie we wstępie autor propagandowo pisał, że "ziemia łódzka w końcu wyszła z rozbicia dzielnicowego" - to nie zjednoczenie, a "podbój". Ziemia Piotrkowska to nie nie Ziemia Łódzka. W kontekście nadchodzących wyborów wypadałoby też, aby Piotrkowianie dokonali analizy działalności naszych posłów z Okręgu, bo to przede wszystkim posłowie solidarnie powinni lobbować za naszym Miastem i dbać o jego interesy, tymczasem w Piotrkowie z ust Pana Macierewicza słyszę częściej nazwę Smoleńsk, niż Piotrków, a jego biuro bezczelnie nie odpowiada na maile(za co poseł płaci sekretarzom?), Pani Radziszewska proponuje wycieczki i chce wywozić z Miasta dzieła sztuki, a naczelnym zadaniem posła Ostrowskiego jest ustanowienie 22 lipca świętem państwowym. Nie głosujmy na 1.


~Tytus (gość)

08.07.2011 08:42

Pamiętaj że to "historyczny" bo przedwojenny podział administracyjny :).
Tak naprawdę obecny podział administracyjny kraju jest kopią tego który był po II wojnie ( czasy Gomułki), wtedy również tylko miasta wojewódzkie rozwijały się i tylko tam inwestowano.
Dziwne jednak w tym wszystkim jest to, że Ministrem Infrastruktury jest człowiekiem z regionu, a dba On jedynie o rozwój Łodzi i nic więcej go nie obchodzi. Przecież kolej średnicowa w Łodzi nie miała by racji bytu gdyby nie obecny minister.
Wszystko dałoby się jakoś wytłumaczyć, ale to że przy obecnym remoncie dworca PKP w Piotrkowie, nie zostaną wyremontowane perony, oraz nie powstaną przejścia podziemne, a w tym samym czasie w Łodzi projektuje się dworzec podziemny i tunel pod jej centrum- skandal.

Wspomnę tylko o tym jak to w latach 90 tych. jednym z wariantów poprowadzenia kolei dużych prędkości, był wariant przebiegający przez południową część Piotrkowa, łączący się z linią kolejową na Bełchatów.
Kolejna inwestycja która już chyba nigdy nie ujrzy światła dziennego, a którą można było wykonać w związku z KDP, jest projekt linii kolejowej łączącej Łódź-Tuszyn-Piotrków. Jest to linia zapisana w Studium Rozwoju Województwa Łódzkiego.

Jeżeli chodzi o inwestycje samego Miasta, to czy są to inwestycje prorozwojowe ?? Przecież za pieniądze unijne można tworzyć Parki Przemysłowe, Klastry Rozwoju itp.
W Piotrkowie remontujemy podrzędne drogi osiedlowe, a nie myślimy o przyszłości Miasta. Co będzie za 20 lat, kto będzie mieszkał w Piotrkowie i ile to miasto będzie miało mieszkańców.


reklama

Dla Ciebie

19°C

Pogoda

Kontakt

Radio