TERAZ 3°C
JAKOŚĆ POWIETRZA Dobra
reklama

Drogi są dla wszystkich, nie tylko dla samochodów. Inżynier miasta tłumaczy koncepcję kontrapasów

F.Zieliński
Filip Zieliński pon., 3 listopada 2025 14:00

W Piotrkowie Trybunalskim pojawiają się kolejne kontrapasy rowerowe oraz odcinki kontraruchu. Inżynier miasta Adam Bak podkreślał na antenie radia Strefa.FM, że to element nowoczesnego podejścia do mobilności, bezpieczeństwa i dialogu z mieszkańcami.

Zdjęcie
Autor: Grafika ePiotrkow.pl

Inżynier miasta chwali współpracę z mieszkańcami

Inżynier miasta podkreśla, że kontrapasy nie są pomysłem „dla sztuki”, ale wynikiem konsultacji z radami osiedli i obserwacji:

Zjazdowa jest wyjątkową drogą, gdzie faktycznie, mimo to, że niektórzy komentują to negatywnie, naprawdę jest świetny odbiór, a sam proces projektowania tej drogi jest też godny uwagi, ponieważ tak naprawdę to nie ja ją zaprojektowałem, tylko mieszkańcy. Zmiana organizacji ruchu na Zjazdowej nie jest wymyślona tak o dla sztuki, natomiast spowodowana jest tym, że ja po prostu zaobserwowałem któregoś razu starszego mężczyznę, który jechał tam pod prąd i myślę, że nie jestem jedyny - mówił Adam Bak.

Jak tłumaczy inżynier miasta, nowe rozwiązania powstają w odpowiedzi na realne potrzeby użytkowników dróg, zarówno rowerzystów, jak i pieszych.

Dlaczego kontrapasy?

Adam Bak przekonuje, że kontrapasy to sposób na poprawę bezpieczeństwa i komfortu jazdy w mieście. Rozwiązanie ułatwia poruszanie się rowerzystom, którzy mogą wygodniej i bezpieczniej pokonywać jednokierunkowe ulice, zwiększa widoczność i przewidywalność zachowań, ponieważ kierowcy wiedzą, gdzie mogą spodziewać się rowerzysty, zachęca do komunikacji rowerowej, ograniczając jednocześnie ruch samochodowy w centrum miasta, ma poparcie społeczne, bo powstaje w dialogu z mieszkańcami.

Na tym ma polegać współpraca z mieszkańcami. Po to prowadzę konsultacje społeczne, żeby wysłuchać mieszkańców i żeby ich pomysły wprowadzać w życie - podkreśla Adam Bak.

Od sceptycyzmu do akceptacji?

Choć wśród mieszkańców nie brakuje głosów krytycznych, inżynier miasta uważa, że czas i praktyka pokażą zalety nowych rozwiązań.  Adam Bak zapowiada dalsze rozwijanie infrastruktury rowerowej, również w powiązaniu z modernizacją miejskiego oświetlenia, co ma zwiększyć widoczność uczestników ruchu po zmroku.

Wiele rzeczy w Piotrkowie nigdy nie było, które się teraz dzieją. I to też cieszy, że mieszkańcy naprawdę chcą z nich korzystać - dodał inżynier miasta.

Posłuchaj całej rozmowy z inżynierem miasta w programie O Tym Się Mówi

Reklama

Podsumowanie

    reklama

    Komentarze 62

    reklama

    Dla Ciebie

    3°C

    Pogoda

    Kontakt

    Radio