ARTYKUŁ SPONSOROWANY

Ubezpieczenie OC, a szkoda całkowita

Piątek, 29 lipca 2016
Nie wiesz, czym jest szkoda całkowita, kiedy występuje i jak ma się do ubezpieczenia OC? Zastanawiasz się, jak oblicza się jej wysokość? Zapoznaj się z treścią niniejszego artykułu i sprawdź odpowiedzi na nurtujące Cię pytania.
Ubezpieczenie OC, a szkoda całkowita

Czym jest szkoda całkowita

Szkoda całkowita pojawia się w sytuacji, kiedy w wyniku zdarzenia drogowego pojazd został tak mocno zniszczony, że nie da się go przywrócić do używalności lub jest to zupełnie nieopłacalne. Szkoda całkowita występuje wobec tego wówczas, gdy naprawa pojazdu jest droższa aniżeli jego wartość sprzed kolizji, stłuczki czy wypadku. Z kolei – jak łatwo się domyślać – o szkodzie częściowej mówi się, kiedy z powodu zdarzenia drogowego pojazd został uszkodzony nie w całości, lecz w jakiejś części, a nakłady na jego naprawę nie są większe aniżeli 100% jego wcześniejszej wartości. Sprawdź więcej, czym się różni szkoda całkowita od częściowej.

Jak oblicza się wysokość szkody całkowitej? Podstawą jest wartość pojazdu sprzed wypadku, od której odejmuje się wartość wraku i w ten sposób otrzymuje się wysokość szkody całkowitej. Często bywa tak, że pozostałości po samochodzie nadają się wyłącznie na złom i nie są nic warte – wówczas liczy się wyłącznie wartość pojazdu sprzed zdarzenia. W każdym razie wrak należy do poszkodowanego, o czym należy pamiętać podczas likwidacji szkody, ponieważ zdarza się, że ubezpieczyciel automatycznie go przejmuje, co jest niezgodne z prawem. Istnieje taka możliwość, ale wyłącznie za uprzednią zgodą poszkodowanego.

Nieuczciwe praktyki

Często spotykaną praktyką zakładów ubezpieczeniowych jest stosowanie mechanizmu szkody całkowitej w sytuacji, gdy auto da się przywrócić do stanu sprzed wypadku czy kolizji kosztem mniejszym niż 100% jego ówczesnej wartości. Takie postępowanie jest niezgodne z prawem, dlatego jeżeli szkoda wynosi 70, 80 czy nawet 90%, ubezpieczyciel bez zgody poszkodowanego nie może orzec szkody całkowitej. Argument, że naprawa jest nieopłacalna, nie ma żadnej mocy prawnej.

Przy rozliczaniu szkody całkowitej z OC powinno się zwracać uwagę na wycenę ubezpieczyciela, ponieważ niekiedy dochodzi do jej zaniżania. Jak się przed tym bronić? Najlepiej zbierać rachunki i faktury za naprawy oraz elementy do auta, które pokażą, że było ono w idealnym stanie, a jego wartość przekraczała średnią (lub nawet zaniżoną) wycenę zaproponowaną przez ubezpieczyciela. Jeśli szkoda całkowita jest niezaprzeczalna, a jej wartość odpowiada oczekiwaniom poszkodowanego, nie można zapominać o zbyciu wraku lub kasacji pojazdu, co pozwala na jego wyrejestrowanie i rezygnację z obowiązkowego ubezpieczenia OC.

Jak widać, szkoda całkowita w OC jest dość kontrowersyjnym tematem, mimo że to obowiązkowe ubezpieczenie ma zawsze taki sam zakres, niezależnie firmy ubezpieczeniowej, danych personalnych poszkodowanego czy parametrów pojazdu. Przed komplikacjami może więc nie uchronić Cię nawet najlepszy kalkulator OC AC.


Zainteresował temat?

2

1


Zobacz również

reklama
reklama
reklama

Społeczność

Doceniamy za wyłączenie AdBlocka na naszym portalu. Postaramy się, aby reklamy nie zakłócały przeglądania strony. Jeśli jakaś reklama lub umiejscowienie jej spowoduje dyskomfort prosimy, poinformuj nas o tym!

Życzymy miłego przeglądania naszej strony!

zamknij komunikat