W protokole pokontrolnym czytamy m.in.
Czynności podejmowane w trakcie kontroli:
a. w trakcie kontroli przeprowadzono rozmowę z dyrektorem I Liceum Ogólnokształcącego im. Bolesława Chrobrego w Piotrkowie Trybunalskim,
b. pedagogiem szkolnym i pedagogiem specjalnym,
c. psychologiem szkolnym,
d. oraz wychowawcą klasy
Podczas kontroli dokonano analizy tematyki zajęć z wychowawcą, realizowanych w klasie IVE, IE (rok szkolny 2023 - 2024) i obecnej IIE (rok szkolny 2024 - 2025) oraz obecnej klasy IIIC, pod kątem podejmowanych działań profilaktyczno - wychowawczych, w związku z wystąpieniem próby samobójczej.
Wychowawczyni jednej z klas poinformowała, iż w maju 2024г. doszło do zdarzenia, polegającego na zamieszczeniu na nieformalnej grupie w internecie bardzo obraźliwych słów skierowanych przez 3 uczniów pod adresem swojego kolegi. O zdarzeniu wychowawczyni dowiedziała się telefonicznie od mamy ucznia dnia 24.05.2023г.
- W notatce sporządzonej na tę okoliczność przez wychowawcę IE czytamy: „Dnia 24.05.2024 otrzymałam telefon od matki ucznia klasy I e, (...), która zgłosiła naruszenie praw jej syna (...). Syn miał być atakowany wulgarnymi wpisami na jednej z grup klasowych założonych w sieci internetowej, a w wyniku eskalacji „hejtu" doznać agresji fizycznej w szkole i w konsekwencji rozważał zmianę szkoły. Matka ucznia podała nazwiska uczniów, którzy dopuścili się tych czynów (...). Tego samego dnia przeprowadziłam rozmowę z tymi uczniami prosząc o wyjaśnienia. Chłopcy tłumaczyli, że robili to dla żartu i że ich intencją nie było obrażenie czy też skrzywdzenie kolegi. Następnego dnia tj. 25.05.2024 matka pokrzywdzonego ucznia przyszła do szkoły, by przedstawić dowody niewłaściwych zachowań jego kolegów. Wpisy na internetowej grupie były bardzo obraźliwe, wulgarne, karygodne. Przytaczam treść jednego z nich: (...). Uczniowie przekazywali niektóre treści w bardziej, zawoalowany" sposób. Wstawili np. screen z playlistą piosenek, podkreślając wybrane słowa, które stanowiły obraźliwy przekaz. Matka przytoczyła jeszcze kilka przykładów agresywnych zachowań tych uczniów w szkole na przestrzeni kilku poprzedzających ten incydent miesięcy. Syn do tej pory starał się być obojętny na zaczepki, nie mówił o tej sytuacji w domu, nie chcąc uchodzić z „skarżypytę". Jeszcze tego samego dnia, chcąc przeciąć spiralę tych nagannych zachowań i uniknąć ewentualnych „działań odwetowych" na pokrzywdzonym uczniu, zorganizowałam godzinę wychowawczą, podczas której przypomniałam wszystkim przepisy Statutu szkoły oraz w szczególności sankcje grożące za łamanie zasad życia szkolnego. 25.05.24 po południu rozmawiałam telefonicznie z rodzicami uczniów, którzy dopuścili się przemocy wobec kolegi: (...). Poinformowałam o sprawie i poprosiłam o przeprowadzenie rozmów dyscyplinujących z synami.
Podczas rozmowy z wizytatorami wychowawczyni poinformowała, iż uczniom, którzy kierowali obraźliwe słowa pod adresem kolegi, obniżone zostały oceny zachowania na poprawne, a od maja 2024r. nie dochodziło do podobnych incydentów, chłopcy ze sobą rozmawiali i wszystko wskazywało na to, że relacje pomiędzy uczniami poprawiły się. Jej zdaniem sytuacja opisywana w mediach o tym, jakoby uczeń miał być filmowany przez kolegów w intymnej sytuacji jest nieprawdziwa.
W bieżącym roku szkolnym do dnia zaistniałej sytuacji ani dyrektor, ani wychowawca nie otrzymywali żadnych informacji o problemach ucznia, zarówno od samego ucznia, jak i jego rodziców. Chłopiec nie zwracał się do dyrektora ani osobiście, ani pisemnie z żadnymi problemami (rozmowa z dyrektorem szkoły i wychowawcą; dzienniki zajęć).
Po tragicznej śmierci chłopca, wszyscy uczniowie klasy IIE uzyskali wsparcie, polegające na tym, że po przerwie świątecznej tj. 07 stycznia 2025r. przyszli bezpośrednio do wskazanej klasy na godzinę 10.00 (o zmianach w planie zostali poinformowani wcześniej poprzez dziennik elektroniczny). W tym dniu zaplanowano spotkanie i zajęcia warsztatowe z wychowawcą, pedagogiem i psychologiem. Zajęcia zaplanowane na 2 godziny, zgodnie z potrzebami uczniów trwały 4 godziny (dziennik pedagog szkolnej; rozmowa z wychowawcą, pedagogiem i dyrektorem szkoły).
W dniu podpisywania protokołu, tj. 10.02.2025r. przeprowadzono z dyrektorem liceum rozmowę, w której poinformowano go, iż w opinii organu sprawującego nadzór pedagogiczny wychowawczyni klasy IIE powinna poprosić do szkoły rodziców uczniów, którzy nagannie zachowywali się wobec swojego kolegi, a nie tylko rozmawiać z nimi telefonicznie.
Zalecenia:
- Zaleca się dyrektorowi szkoły dokonanie ponownej analizy statutu i wprowadzenie niezbędnych zmian, zgodnie z art. 98 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016r. Prawo oświatowe (Dz. U"! z 2024 r. poz. 737 ze zm.), w tym polegających na określeniu zadań nauczycieli, w tym nauczyciela wychowawcy oraz innych pracowników szkoły, związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa uczniom w czasie zajęć organizowanych przez szkołę, a także sposobów i form wykonywania tych zadań dostosowanych do wieku i potrzeb uczniów oraz warunków środowiskowych szkoły Termin realizacji: do dnia 10 marca 2025r.
- Zaleca się dyrektorowi szkoły dokonanie zmian w programie wychowawczo - profilaktycznym szkoły, po przeprowadzeniu diagnozy w zakresie występujących w środowisku szkolnym potrzeb rozwojowych uczniów, w tym czynników chroniących i czynników ryzyka, zgodnie z art. 26 ust. 1 - 3 ustawy z dnia 14 grudnia 2016r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2024r. poz. 737 ze zm.). Termin realizacji: do dnia 10 marca 2025г.
- Zaleca się dyrektorowi szkoły wprowadzenie zmian do planu nadzoru pedagogicznego, polegających na zaplanowaniu obserwacji zajęć nauczycieli, w tym nauczycieli specjalistów i wychowawców klas oraz zaplanowaniu wspomagania nauczycieli w zakresie realizacji zadań wychowawczo - profilaktycznych, związanych z bezpieczeństwem uczniów, zgodnie z §22 - 24 rożporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz. U. z 2024r. poz. 15). Termin realizacji: do dnia 28lutego 2025r.
- Zaleca się dyrektorowi szkoły ustalenie wymiaru obowiązkowych godzin zajęć pedagoga specjalnego, o którym mowa w art. 42d ust. 11 pkt 1 ustaw Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2024 г. poz. 986 ze zm.) oraz łącznej liczby etatów nauczyciela pedagoga, pedagoga specjalnego i psychologa w szkole zgodnie z przepisami art. 42d ust. 3 ustawy Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2024r. poz. 986 ze zm.). Termin realizacji: niezwłocznie.
- Zaleca się dyrektorowi szkoły przestrzeganie kompetencji stanowiących rady pedagogicznej w zakresie ustalania przez radę pedagogiczną sposobu wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego, w tym sprawowanego nad szkołą przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny, w celu doskonalenia pracy szkoły lub placówki, o czym mowa w art. 70 ust. 1 pkt. 6 ustawy Prawo oświatowe (Dz. U. z 2024r. poz. 737 ze zm.). Termin realizacji: do dnia 10 marca 2025r.
- Zaleca się dyrektorowi szkoły dostosowanie zapisów Standardów Ochrony Małoletnich przyjętych w szkole do ustawy z dnia 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy - Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2023r. Poz. 1606) w zakresie wynikającym z treści protokołu. Termin realizacji: do dnia 28 lutego 2025r.
- Zastosujemy się do wszystkich zaleceń kuratorium, bez skrupułów i bez żadnych uprzedzeń - mówił podczas konferencji prasowej prezydent Juliusz Wiernicki.
O sprawie pisaliśmy TUTAJ