Każdy z dziesięciu elektrycznych pojazdów będzie miał trzy człony i zostanie przystosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami oraz ograniczeniami w poruszaniu się. Nowe pociągi będą osiągać prędkość do 160 km/h i pomieszczą nawet 350 osób, w tym 160 na miejscach siedzących. Pojawią się na nich symbole oraz barwy charakterystyczne dla województwa łódzkiego. Pojazdy zostaną wyposażone m.in. w klimatyzację, biletomaty, system informacji pasażerskiej bezpłatne Wi-Fi, miejsca na rowery, gniazdka elektryczne i monitory LCD. Do dyspozycji pasażerów będą specjalne strefy dla rodzin z dziećmi oraz dla osób z niepełnosprawnościami. Pociągi zostaną wyprodukowane w bydgoskich zakładach PESA i wyjadą na trasy Łódzkiego w 2026 roku.
Nowoczesne jednostki będą kursować w budowanym obecnie w Łodzi tunelu średnicowym. Podziemna trasa połączy stację Łódź Fabryczna ze stacjami Łódź Kaliska i Łódź Żabieniec. Imponująca inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. zdecydowanie skróci czasy przejazdów w województwie i poprawi dostęp do transportu zbiorowego dla mieszkańców regionu.
- To są bardzo dobre wiadomości dla mieszkańców województwa, którzy podróżują kolejami regionalnymi. To będą nowoczesne i wygodne pojazdy. Jestem przekonana, że zakup tych pojazdów zachęci pasażerów do tego, żeby przesiąść się do pociągu Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. Na pewno nie są to ostatnie zakupy, ponieważ ja i cały Zarząd Województwa Łódzkiego stawiamy na kolej. Chcemy, żeby nasz region był jak najlepiej skomunikowany, a mieszkańcy mogli sprawnie podróżować między miastami – mówi Joanna Skrzydlewska, marszałek województwa łódzkiego.
- Dzięki decyzji o zakupie dodatkowych pociągów, Łódzka Kolej Aglomeracyjna będzie mogła dalej rozszerzać swoją ofertę. Zachęcamy naszych podróżnych do tego, by wybierali transport publiczny, czyli w naszym przypadku – kolej. Cieszę się, że naszą flotę 39 pociągów uzupełnią kolejne, które pozwolą nam zaspokoić potrzeby mieszkańców. Będziemy też mogli obsługiwać nowe relacje – mówi Jan Kotynia, członek zarządu Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej.
Nowe pociągi będą kosztowały w sumie 345 milionów złotych. Ponad 115 milionów złotych to dofinansowanie pochodzące z Krajowego Planu Odbudowy.