TERAZ6°C
JAKOŚĆ POWIETRZA Umiarkowana
reklama

Trzy firmy będą wywozić śmieci z miasta

A.Stańczyk
Aleksandra Stańczyk niedz., 2 września 2012 09:41
Decyzją radnych Piotrków podzielono na 3 sektory. Ma to ułatwić zorganizowanie odbierania śmieci od mieszkańców. Wkrótce w gospodarce odpadami wiele się zmieni. Zostaniemy bowiem pozbawieni prawa wyboru firmy, która śmieci odbiera. Zdecyduje za nas gmina.
Zdjęcie
Autor: fot. Jarek Mizera

Wykryto bloker reklam!

Treść artykułu została zablokowana, ponieważ wykryliśmy, że używasz blokera reklam. Aby odblokować treść, proszę wyłączyć bloker reklam na tej stronie.

W środę podczas sesji Rady Miasta radni podjęli uchwałę w sprawie podziału miasta na 3 sektory. Podział przebiegać będzie wzdłuż torów kolejowych. Sektor pierwszy obejmować będzie więc wschodnią - starą część miasta (do torów). Zachodnia część podzielona zostanie na dwie części - sektor nr 2 i 3. Po co to wszystko? To wyjaśniał Włodzimierz Pawlak, doradca prezydent do spraw zagospodarowania odpadów komunalnych.

 

- Nastąpiła zmiana sposobu gospodarowania odpadami komunalnymi (w związku z aktualizacją Ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach). Mieszkańcy nie są już właścicielami odpadów. Właścicielami odpadów komunalnych wyprodukowanych przez mieszkańców jest gmina, w naszym przypadku miasto Piotrków. Ustawa przewiduje 18 miesięcy przygotowań do zmiany systemu. Od 1 lipca 2013 roku gmina musi przejąć wszystkie zobowiązania związane z odpadami, tzn. zebranie ich, wyeksportowanie, składowanie.


Natomiast mieszkańcy zobowiązani będą uiścić odpowiednią opłatę, umownie “podatek śmieciowy”, który będzie odprowadzany do gminy - wyjaśniał Pawlak.


Z danych Głównego Urzędu Statystycznego wynika, że dziś ok. 80% społeczeństwa ma podpisane umowy na wywóz i zagospodarowanie odpadów, natomiast 20% funkcjonuje poza tym systemem.


Większość gmin w kraju to gminy wiejskie do 10 tysięcy mieszkańców. Nasza, czyli Piotrków, to prawie 78 tysięcy ludzi, a w takich przypadkach Ustawa dopuszcza podzielenie terenu gminy - ze względów logistycznych - na sektory. - Zmiany spowodowały, że mieszkańcy zostali pozbawieni praw konsumenckich, ponieważ wszystkie umowy związane z gospodarką odpadami zawierać będzie gmina. Nasze miasto ma ok. 78 tys. mieszkańców, co - jeśli chodzi o ilość wyprodukowanych odpadów - oznacza ok. 28 tysięcy ton rocznie. Aby zachować element konkurencji i mieć wpływ na ceny, chcemy podzielić miasto na sektory. Przetargi ogłaszane więc będą na obsługę poszczególnych sektorów, aby uzyskać najkorzystniejszą cenę od firm, które staną do przetargu - wyjaśnia Pawlak.


Dziś w Piotrkowie funkcjonuje 6 firm zajmujących się gospodarką odpadami. 4 mają ponad 90% udziału w rynku. Są to: Juko, Hak, Remondis, Bracia Strach.


Jako punkt wyjścia przy podziale miasta urzędnicy wzięli pod uwagę okręgi wyborcze. Zaproponowali historyczny podział miasta, czyli wzdłuż Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej, która dzieli miasto na część wschodnią i zachodnią. Sektor pierwszy to wschodnia - stara część miasta, do torów kolejowych. Przeważa tam zabudowa jednorodzinna, jest też sporo terenów zielonych, chociaż są również blokowiska (Wyzwolenia, Jagiellońska, okolice hali targowej). W sektorze 1 mieszka ok. 31 tys. ludzi. Urzędnicy prognozują, że sektor ten wyprodukuje rocznie od 10,5 do 11 tysięcy ton odpadów. W sektorze 2 mieszka ok. 24 tys. ludzi, a to oznacza produkcję na poziomie 8,5 do 9 tys. ton odpadów. Sektor 3 - 23 tys. mieszkańców, 8 do 8,5 tys. ton odpadów. - Firma, która wygrałaby sektor pierwszy, będzie miała większe koszty związane z logistyką, bo wiadomo, że w przypadku bloku jest jeden duży pojemnik, inaczej jest w przypadku domków jednorodzinnych. Najkorzystniejszym rozwiązaniem dla nas jako Urzędu nie byłoby dzielenie miasta na sektory, tylko zaproponowanie jednego przetargu. To jednak oznaczałoby monopol, firma mogłaby stosować ceny dumpingowe, na co zwraca również uwagę Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Mieszkaniec zostanie pozbawiony wyboru, więc my będziemy reprezentować jego interesy i negocjować jak najlepszą cenę. Również w przypadku, gdy jedna firma zawiedzie (zbankrutuje lub po prostu nie będzie wywiązywać się z kontraktu), rozwiązanie z trzema sektorami (zamiast jednego) jest korzystniejsze. Zawsze w takiej sytuacji można umówić się z jedną z firm, aby przejęła na jakiś czas jeszcze jeden sektor - tłumaczy doradca prezydent do spraw zagospodarowania odpadów komunalnych.


Ustawa przewiduje też, że każda gmina powinna zorganizować punkt składowania odpadów selektywnych. Do takiego punktu będzie można zawieźć odpady zielone (np. trawa, krzewy), stary sprzęt elektroniczny, odpady niebezpieczne (oleje, opony, opakowania po farbach, lakierach), do tego śmieci wielkogabarytowe (np. meble). - Jednocześnie proponujemy też mobilne punkty. Raz w miesiącu po mieście będzie poruszał się samochód, który zbierze odpady od mieszkańców. Wcześniej informacje o trasie i terminie takiego kursu pojawiają się w prasie i Internecie - dodaje W. Pawlak.


Piotrków wyznaczył sektory, wojewódzkie plany zagospodarowania odpadów wyznaczają za to tzw. regionalne instalacje do przetwarzania odpadów komunalnych. Województwo łódzkie zostało podzielone na 4 regiony. W skład naszego wchodzi: Łódź Wschód, Piotrków, Radomsko, Opoczno, Tomaszów, Rawa, aż do Skierniewic. Oznacza to, że gminy, jako właściciele odpadów, nie mogą wywozić ich poza teren swojego regionu. W naszym przypadku najbliższa instalacja znajduje się w Kamieńsku i pod Radomskiem. Taka instalacja powstaje również w Lubochni. Jak informują piotrkowscy urzędnicy, zarówno firma Juko, jak i Hak są wpisane do wojewódzkiego planu jako instalacje zastępcze. Na razie instalacje nie określiły jeszcze swoich cen.


as

Reklama

Podsumowanie

    reklama

    Komentarze 7

    ~lokator (gość)

    31.10.2012 09:48

    [cytat="nik"]
    Moim zdaniem jest to doskonały pomysł. Skończy się podrzucanie śmieci a ceny za wywóz bez wątpienia będą niższe.
    [/cytat/
    jestem za , mam dosyc płacenia dodatkowo za podrzucanie do śmietników spółdzielczych śmieci przez chamów,niedostosowanych społecznie


    ~polak mały (gość)

    18.10.2012 20:28

    Schodzimy na "psy", umowy o pracę Śmieciowe, teraz podatek Śmieciowy, wypłaty również Śmieciwe!!!


    ~nik (gość)

    04.09.2012 22:44

    Zanim zaczniecie krytykować, poczytajcie jak ten system sprawdził się np. w Legionowie które już kilka lat temu wprowadziło podatek śmieciowy.
    Moim zdaniem jest to doskonały pomysł. Skończy się podrzucanie śmieci a ceny za wywóz bez wątpienia będą niższe.


    ~P51 (gość)

    03.09.2012 14:51

    Nie wiem dlaczego , ale czarno to widzę...
    Szczególnie w odniesieniu do odbioru śmieci z prywatnych posesji - z domów jednorodzinnych. Aktualnie wszyscy mają z kimś podpisaną umowę o odbiór śmieci "ogólnych", odbiór śmieci posegregowanych, znają terminy odbioru,etc...
    Znając życie,po zmianach odbiorców przez kilka miesięcy może być z tym problem.Dobrze,że będzie zima - o epidemię troche trudniej...
    Bardzo mnie ciekawi sposób w jaki wymienieni "producenci" śmieci zostaną poinformowani o terminach ich odbioru, segregacji , etc...?


    ~Gość (gość)

    02.09.2012 19:55

    "segregujeodpady" napisał:
    firma mogłaby stosować ceny dumpingowe
    I co to by oznaczało w dłuższej perspektywie? Czy jest na sali ekonomista?

    Tylko tyle, że żadna zewnętrzna firma spoza 3 wybranych, którymi są Juko, Hak i pewnie Remondis. Braci uwalą lub Remondisa bo drogi ale stać go.
    Ceny zaniżą, więc konkurencji nie będzie żadnej, a jak zdechnie konkurencja to ceny mogą wrócić do stanu obecnego lub wyższego.
    Korupcjogenne prawo pod szyldem złodziei.


    reklama

    Dla Ciebie

    6°C

    Pogoda

    Kontakt

    Radio