TERAZ 4°C
JAKOŚĆ POWIETRZA Dobra
reklama

Łódzkie Spotkania Teatralne. Uderzenie sztuki

K.Plackowski
Krzysztof Plackowski pt., 19 grudnia 2014 14:43 20.12.2014 10:57
Łódzkie Spotkania Teatralne organizowane od lat przez Łódzki Dom Kultury zawsze były miejscem spotkań teatrów zaangażowanych, reagujących, poszukujących, takich, w których nadrzędnym elementem jest człowiek w jego społecznym kontekście.
Zdjęcie 1: Łódzkie Spotkania Teatralne. Uderzenie sztuki

1 z 19

Autor: fot. ŁDK
Autor zdjęcia: fot. ŁDK
Zdjęcie 2: Łódzkie Spotkania Teatralne. Uderzenie sztuki

2 z 19

Zdjęcie 3: Łódzkie Spotkania Teatralne. Uderzenie sztuki

3 z 19

Zdjęcie 4: Łódzkie Spotkania Teatralne. Uderzenie sztuki

4 z 19

Zdjęcie 5: Łódzkie Spotkania Teatralne. Uderzenie sztuki

5 z 19

Zdjęcie 6: Łódzkie Spotkania Teatralne. Uderzenie sztuki

6 z 19

Zdjęcie 7: Łódzkie Spotkania Teatralne. Uderzenie sztuki

7 z 19

Zdjęcie 8: Łódzkie Spotkania Teatralne. Uderzenie sztuki

8 z 19

Zdjęcie 9: Łódzkie Spotkania Teatralne. Uderzenie sztuki

9 z 19

Zdjęcie 10: Łódzkie Spotkania Teatralne. Uderzenie sztuki

10 z 19

Zdjęcie 11: Łódzkie Spotkania Teatralne. Uderzenie sztuki

11 z 19

Zdjęcie 12: Łódzkie Spotkania Teatralne. Uderzenie sztuki

12 z 19

Zdjęcie 13: Łódzkie Spotkania Teatralne. Uderzenie sztuki

13 z 19

Zdjęcie 14: Łódzkie Spotkania Teatralne. Uderzenie sztuki

14 z 19

Zdjęcie 15: Łódzkie Spotkania Teatralne. Uderzenie sztuki

15 z 19

Zdjęcie 16: Łódzkie Spotkania Teatralne. Uderzenie sztuki

16 z 19

Zdjęcie 17: Łódzkie Spotkania Teatralne. Uderzenie sztuki

17 z 19

Zdjęcie 18: Łódzkie Spotkania Teatralne. Uderzenie sztuki

18 z 19

Zdjęcie 19: Łódzkie Spotkania Teatralne. Uderzenie sztuki

19 z 19

Przez lata, wraz ze zmieniającą się sytuacją polityczną i społeczną w Polsce i na świecie, zmieniał się też sposób opowiadania o człowieku. Festiwal żywo zareagował na te zmiany, wciąż jednak pozostał bliski człowiekowi i jego problemom. Od nowa stawia pytania o miejsce człowieka w dzisiejszym społeczeństwie.

W tym roku organizatorzy postanowili skupić się na tematach, które nie są ani łatwe, ani lekkie. Obserwując otaczający świat, doszli do wniosku, że najwyższa pora pokazać w regionie tematy na co dzień przemilczane, pomijane i często niezrozumiane. Przez ostatnie dwa lata, starali się oswoić widzów w regionie z teatrem poszukującym, nadeszła jednak pora, aby sprawdzić, na ile ci widzowie są przygotowani na takie „uderzenie”. Podtytuł „Człowiekiem między oczy” to prowokacja w stronę widza, mająca na celu nie tylko pokazanie piękna sztuki teatru, ale przede wszystkim uświadomienie współczesnych problemów zwykłych ludzi poprzez teatr. Do tegorocznej edycji zostały zaproszone światowej klasy teatry, które o człowieka pytają w sposób zaczepny, często prowokacyjny. Zestawiono je z młodymi, poszukującymi dopiero swojej artystycznej drogi, grupami. W ten sposób dano sygnał, że teatr jest ważnym narzędziem społecznej aktywności, w której młodość spotka się z doświadczeniem.

Tegoroczne Spotkania Teatralne otworzył Teatr Biuro Podróży ze spektaklem „Carmen Funebre”. Inspiracją do powstania tego przedstawienia były nasilające się konflikty etniczne, rozwój ruchu nacjonalistycznego i wojna w Bośni. Podczas pracy nad spektaklem członkowie zespołu spotkali się z uchodźcami z byłej Jugosławii. Ich relacje przyczyniły się do powstania uniwersalnych metafor opisujących los wygnańców. W obliczu dramatycznej sytuacji na Ukrainie i wobec zagrożenia wojną, spektakl zyskał nowy wymiar polityczny, społeczny i artystyczny. Temat wojny pojawił się także w przedstawieniach Teatru PST i białoruskiej, niezależnej grupy InZhest. Pierwszy z wymienionych pokazał przejmujący obraz wojny widzianej oczami dziecka w spektaklu „Rowerek”, drugi przeniósł widzów w „dorosłą” wojnę, pokazując obraz pełen symboli w spektaklu „Ki-No”. Najbardziej została w pamięci symboliczna scena narodzin dobra i piękna. Towarzyszyła jej śpiewana na żywo stara, białoruska pieśń opowiadająca o trzech aniołach niosących duszę tak ciężką od grzechu, że nie mogła trafić do nieba... A niebo, choć jest nieskończenie piękne, pozostaje puste. Artyści Teatru Mazut zanalizowali polską rzeczywistość w „X.Humacji”. Zestawili ze sobą przeszłość i teraźniejszość, pokazali  dwa wrogie narody żyjące we wspólnej przestrzeni, które, choć mówią tym samym językiem, są jednak sobie zupełnie obce. Spektakl to kalejdoskop rodzących się, w politycznym i społecznym sporze, emocji i postaw, które układają się w ciąg retrospektyw, ale są też współczesnym komentarzem rzeczywistości. Teatr Usta Usta Republika pokazał „Ucztę”, która stała się słodko-gorzką opowieścią o dzisiejszym świecie, zmuszającą do refleksji nad ludzką chciwością, potrzebą władzy, dominacji i chęcią posiadania. W zupełnie nieznany świat butō przeniosła nas Ritsuko Takahashi, japońska artystka, która zbudowała przygotowany przez siebie spektakl wokół problemów świadomości siebie i związków z kulturą, społeczeństwem i edukacją.

Tegoroczna edycja Łódzkich Spotkań Teatralnych dotarła do Radomska, Piotrkowa Trybunalskiego, Sieradza, Łowicza, Wielunia, Opoczna, Bełchatowa, Tomaszowa Mazowieckiego, Kutna oraz Łodzi.

Projekt Łódzkiego Domu Kultury został dofinansowany ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Reklama

Podsumowanie

    reklama

    Komentarze 0

    reklama