W Urzędzie Miasta Piotrkowa Trybunalskiego odbyła się kolejna z cyklu lekcji poświęconych funkcjonowaniu samorządu terytorialnego. Zajęcia poprowadził prezydent miasta Juliusz Wiernicki, który podzielił się z młodzieżą wiedzą o codziennej pracy władz lokalnych i o tym, jakie są najważniejsze zadania samorządu.
W spotkaniu uczestniczyli uczniowie dwóch klas trzecich IV Liceum Ogólnokształcącego w Piotrkowie Trybunalskim – łącznie trzydziestoosobowa grupa realizująca w tym roku szkolnym treści z zakresu samorządu terytorialnego w ramach przedmiotu wiedza o społeczeństwie.
Nauczycielka WOS, Iwona Łyszczarek, podkreśliła, że takie lekcje nie są nowością, choć dzisiejsza była pierwszą przeprowadzoną w Urzędzie Miasta podczas realizacji działu o samorządzie. Jak powiedziała:
W Urzędzie Miasta – jako że dopiero rozpoczęliśmy realizowanie zagadnień związanych z treściami samorządu terytorialnego – dzisiejsza lekcja jest pierwszą. To są połączone dwie klasy trzecie, ponieważ właśnie na tym poziomie realizujemy te treści, 30 uczniów.
Prezydent Juliusz Wiernicki w przystępny sposób wyjaśniał, czym jest samorząd i jakie pełni funkcje – począwszy od organizacji usług publicznych, przez zarządzanie finansami, aż po reprezentowanie miasta na zewnątrz. Uczniowie dowiedzieli się również, jak wygląda praca Urzędu Miasta zarówno z perspektywy miasta na prawach powiatu, jak i struktur powiatowych, które Piotrków również realizuje jako miasto powiatowe.
Młodzież miała okazję zobaczyć miejsca, w których na co dzień zapadają decyzje dotyczące mieszkańców, poznać strukturę urzędu oraz wysłuchać przykładów konkretnych działań samorządu. Wiktoria Wójtowicz, jedna z uczestniczek, mówiła:
Ja zaczęłam się interesować prawem i to jest bardzo fajna opcja dla uczniów, żeby też mogli na własnej skórze poznać takie struktury rządu lokalnego, zobaczyć nawet jak to wygląda w praktyce – jakieś konferencje, jakieś obrady.
Spotkanie w Urzędzie Miasta to kolejny krok w budowaniu świadomości obywatelskiej wśród młodych ludzi. Dzięki takim inicjatywom uczniowie nie tylko poznają strukturę samorządu, ale także mają możliwość bezpośredniej rozmowy z włodarzem, zadania własnych pytań i zobaczenia, jak wygląda realna praca na rzecz miasta.
Organizatorzy zapowiadają, że podobne lekcje będą kontynuowane, by młodzież mogła jeszcze pełniej zrozumieć mechanizmy rządzące ich lokalną społecznością.
Komentarze 14