TERAZ 4°C
JAKOŚĆ POWIETRZA Dobra
reklama Wolmed 2025

Kolejne sekundniki to nie przypadek. Miasto realizuje szerszy plan zmian na trasie W-Z

I.Stachaczyk
Iwo Stachaczyk czw., 18 grudnia 2025 10:33

Montaż kolejnych sekundników na piotrkowskich skrzyżowaniach to element znacznie większego projektu, który ma w przyszłości objąć całe miasto. Od rana urządzenia instalowane są na kolejnym skrzyżowaniu na trasie W-Z, ale – jak zapowiada magistrat – to dopiero jeden z etapów wdrażania inteligentnych systemów transportowych w Piotrkowie Trybunalskim.

Kolejne skrzyżowanie z sekundnikami

Od rana trwają prace związane z montażem sekundników na skrzyżowaniu Alej Piłsudskiego i Kopernika oraz ulicy Henryka Sienkiewicza. W tym miejscu pojawiło się osiem urządzeń odliczających czas do zmiany sygnału świetlnego. To następny punkt na trasie W-Z, który został doposażony w rozwiązania poprawiające czytelność sygnalizacji dla kierowców.

Dzień wcześniej sekundniki uruchomiono na skrzyżowaniu Alej Kopernika, ulicy 3 Maja oraz placu Kościuszki. Także tam zamontowano osiem urządzeń. W ten sposób miasto konsekwentnie domyka kolejny etap zmian na jednej z głównych arterii komunikacyjnych Piotrkowa.

„To ostatnie skrzyżowania w tym etapie”

Jak podkreśla Adam Bąk, inżynier miasta Piotrkowa Trybunalskiego, obecne prace nie są przypadkowe, lecz wynikają z przyjętej strategii rozwoju systemu transportowego.

– Pod koniec roku uzupełniamy sekundniki na pozostałych trzech skrzyżowaniach na trasie W-Z: z Aleją 3 Maja, z ulicą Sienkiewicza oraz na skrzyżowaniu z ulicą Kostromską. To są ostatnie trzy skrzyżowania w ramach tego etapu wdrażania rozwiązań z zakresu inteligentnych systemów transportowych – mówi Adam Bak.

Jak dodaje, miasto działa w oparciu o zapisy strategiczne, a realizowane obecnie inwestycje są ich praktycznym wdrożeniem.

– W strategii miasta mamy zapisane stopniowe wdrażanie inteligentnych systemów transportowych. Teraz realizujemy to krok po kroku. Co więcej, w zeszłym tygodniu odebraliśmy już wstępną koncepcję wdrożenia ITS dla całego Piotrkowa Trybunalskiego – podkreśla inżynier miasta.

Sekundniki nie tylko dla kierowców

Zgodnie z przygotowywaną koncepcją, sekundniki w przyszłości mają pojawić się nie tylko na skrzyżowaniach, ale także na przejściach dla pieszych – również tych zlokalizowanych pomiędzy skrzyżowaniami.

– Zakładamy, że sekundniki będą montowane na wszystkich skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną w Piotrkowie Trybunalskim, ale także na osygnalizowanych przejściach dla pieszych. To wciąż nowość, bo rzadko spotyka się takie rozwiązania, a one dają pieszym bardzo czytelną informację, ile czasu pozostało do zmiany światła – tłumaczy Adam Bak.

Wśród przykładów wskazywane są m.in. przejścia w rejonie sklepu „Auchan” oraz planowane do osygnalizowania przejście przez Aleję Armii Krajowej na wysokości Urzędu Miasta przy ulicy Szkolnej.

Zielona fala i zmiany po konsultacjach z mieszkańcami

Sekundniki oraz planowana zielona fala są elementami większej reorganizacji ruchu, która była szeroko konsultowana z mieszkańcami Piotrkowa Trybunalskiego. Spotkania odbywały się m.in. z radami osiedli położonych wzdłuż trasy W-Z, Alei Armii Krajowej oraz ulicy Wojska Polskiego, czyli głównych ciągów komunikacyjnych objętych planowanymi zmianami.

– Przeprowadziliśmy konsultacje z radami osiedli, które bezpośrednio przylegają do tych tras. Łącznie było to blisko 100 osób i około 20 godzin spotkań. Pojawiło się bardzo dużo cennych uwag, szczególnie dotyczących przejść dla pieszych – które powinny pozostać, które należy dosygnalizować, a które ze względów bezpieczeństwa zlikwidować – mówi Adam Bak, inżynier miasta.

Jak podkreśla, właśnie te rozmowy miały istotny wpływ na ostateczny kształt planowanych rozwiązań, w tym na sposób koordynacji sygnalizacji świetlnej i przyszłe wdrożenie zielonej fali. Celem jest poprawa płynności ruchu, ale bez pomijania potrzeb pieszych i bezpieczeństwa w przestrzeni publicznej.

Efektem konsultacji są m.in. decyzje o likwidacji dwóch szczególnie niebezpiecznych przejść dla pieszych: w rejonie garaży przy skrzyżowaniu ulic Jedności Narodowej i Belzackiej oraz na wysokości ulicy Batorego. W rejonie targowiska przy ulicy Dmowskiego planowane jest natomiast skumulowanie ruchu pieszego w jednym, częściej uczęszczanym miejscu – w pobliżu ulicy Kobyłeckiego.

„To rozwiązania XXI, a nawet XXII wieku”

Jak zaznacza Adam Bak, inteligentne systemy transportowe to nie tylko światła i sekundniki, ale całościowe podejście do zarządzania ruchem i bezpieczeństwem w mieście.

– Wdrożenie inteligentnych systemów transportowych to nie są tylko zielone fale czy sygnalizacja świetlna. To również monitoring miasta, poprawa bezpieczeństwa w przestrzeni publicznej i nowoczesne zarządzanie ruchem. Mówimy tu o rozwiązaniach XXI, a może nawet XXII wieku – podkreśla.

Wstępny koszt całego przedsięwzięcia szacowany jest na około 40 milionów złotych.

– To bardzo duża kwota, dlatego będziemy starać się o dofinansowanie. Liczymy, że Piotrków Trybunalski mógłby stać się miastem pilotażowym dla nowoczesnych rozwiązań, które w przyszłości mogłyby być wdrażane także w innych samorządach – dodaje inżynier miasta.

Na razie kierowcy mogą korzystać z kolejnych sekundników na trasie W-Z, ale – jak zapowiada magistrat – to dopiero widoczny fragment znacznie większych zmian, które mają stopniowo zmieniać sposób poruszania się po Piotrkowie Trybunalskim.

Reklama

Podsumowanie

    reklama

    Komentarze 11

    reklama

    Dla Ciebie

    4°C

    Pogoda

    Kontakt

    Radio