Montaż kolejnych sekundników na piotrkowskich skrzyżowaniach to element znacznie większego projektu, który ma w przyszłości objąć całe miasto. Od rana urządzenia instalowane są na kolejnym skrzyżowaniu na trasie W-Z, ale – jak zapowiada magistrat – to dopiero jeden z etapów wdrażania inteligentnych systemów transportowych w Piotrkowie Trybunalskim.
Od rana trwają prace związane z montażem sekundników na skrzyżowaniu Alej Piłsudskiego i Kopernika oraz ulicy Henryka Sienkiewicza. W tym miejscu pojawiło się osiem urządzeń odliczających czas do zmiany sygnału świetlnego. To następny punkt na trasie W-Z, który został doposażony w rozwiązania poprawiające czytelność sygnalizacji dla kierowców.
Dzień wcześniej sekundniki uruchomiono na skrzyżowaniu Alej Kopernika, ulicy 3 Maja oraz placu Kościuszki. Także tam zamontowano osiem urządzeń. W ten sposób miasto konsekwentnie domyka kolejny etap zmian na jednej z głównych arterii komunikacyjnych Piotrkowa.
Jak podkreśla Adam Bąk, inżynier miasta Piotrkowa Trybunalskiego, obecne prace nie są przypadkowe, lecz wynikają z przyjętej strategii rozwoju systemu transportowego.
– Pod koniec roku uzupełniamy sekundniki na pozostałych trzech skrzyżowaniach na trasie W-Z: z Aleją 3 Maja, z ulicą Sienkiewicza oraz na skrzyżowaniu z ulicą Kostromską. To są ostatnie trzy skrzyżowania w ramach tego etapu wdrażania rozwiązań z zakresu inteligentnych systemów transportowych – mówi Adam Bak.
Jak dodaje, miasto działa w oparciu o zapisy strategiczne, a realizowane obecnie inwestycje są ich praktycznym wdrożeniem.
– W strategii miasta mamy zapisane stopniowe wdrażanie inteligentnych systemów transportowych. Teraz realizujemy to krok po kroku. Co więcej, w zeszłym tygodniu odebraliśmy już wstępną koncepcję wdrożenia ITS dla całego Piotrkowa Trybunalskiego – podkreśla inżynier miasta.
Zgodnie z przygotowywaną koncepcją, sekundniki w przyszłości mają pojawić się nie tylko na skrzyżowaniach, ale także na przejściach dla pieszych – również tych zlokalizowanych pomiędzy skrzyżowaniami.
– Zakładamy, że sekundniki będą montowane na wszystkich skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną w Piotrkowie Trybunalskim, ale także na osygnalizowanych przejściach dla pieszych. To wciąż nowość, bo rzadko spotyka się takie rozwiązania, a one dają pieszym bardzo czytelną informację, ile czasu pozostało do zmiany światła – tłumaczy Adam Bak.
Wśród przykładów wskazywane są m.in. przejścia w rejonie sklepu „Auchan” oraz planowane do osygnalizowania przejście przez Aleję Armii Krajowej na wysokości Urzędu Miasta przy ulicy Szkolnej.
Sekundniki oraz planowana zielona fala są elementami większej reorganizacji ruchu, która była szeroko konsultowana z mieszkańcami Piotrkowa Trybunalskiego. Spotkania odbywały się m.in. z radami osiedli położonych wzdłuż trasy W-Z, Alei Armii Krajowej oraz ulicy Wojska Polskiego, czyli głównych ciągów komunikacyjnych objętych planowanymi zmianami.
– Przeprowadziliśmy konsultacje z radami osiedli, które bezpośrednio przylegają do tych tras. Łącznie było to blisko 100 osób i około 20 godzin spotkań. Pojawiło się bardzo dużo cennych uwag, szczególnie dotyczących przejść dla pieszych – które powinny pozostać, które należy dosygnalizować, a które ze względów bezpieczeństwa zlikwidować – mówi Adam Bak, inżynier miasta.
Jak podkreśla, właśnie te rozmowy miały istotny wpływ na ostateczny kształt planowanych rozwiązań, w tym na sposób koordynacji sygnalizacji świetlnej i przyszłe wdrożenie zielonej fali. Celem jest poprawa płynności ruchu, ale bez pomijania potrzeb pieszych i bezpieczeństwa w przestrzeni publicznej.
Efektem konsultacji są m.in. decyzje o likwidacji dwóch szczególnie niebezpiecznych przejść dla pieszych: w rejonie garaży przy skrzyżowaniu ulic Jedności Narodowej i Belzackiej oraz na wysokości ulicy Batorego. W rejonie targowiska przy ulicy Dmowskiego planowane jest natomiast skumulowanie ruchu pieszego w jednym, częściej uczęszczanym miejscu – w pobliżu ulicy Kobyłeckiego.
Jak zaznacza Adam Bak, inteligentne systemy transportowe to nie tylko światła i sekundniki, ale całościowe podejście do zarządzania ruchem i bezpieczeństwem w mieście.
– Wdrożenie inteligentnych systemów transportowych to nie są tylko zielone fale czy sygnalizacja świetlna. To również monitoring miasta, poprawa bezpieczeństwa w przestrzeni publicznej i nowoczesne zarządzanie ruchem. Mówimy tu o rozwiązaniach XXI, a może nawet XXII wieku – podkreśla.
Wstępny koszt całego przedsięwzięcia szacowany jest na około 40 milionów złotych.
– To bardzo duża kwota, dlatego będziemy starać się o dofinansowanie. Liczymy, że Piotrków Trybunalski mógłby stać się miastem pilotażowym dla nowoczesnych rozwiązań, które w przyszłości mogłyby być wdrażane także w innych samorządach – dodaje inżynier miasta.
Na razie kierowcy mogą korzystać z kolejnych sekundników na trasie W-Z, ale – jak zapowiada magistrat – to dopiero widoczny fragment znacznie większych zmian, które mają stopniowo zmieniać sposób poruszania się po Piotrkowie Trybunalskim.
Komentarze 11