TERAZ2°C
JAKOŚĆ POWIETRZA Dobra
reklama

Debata Banku Pekao: sztuczna inteligencja nie zastąpi doradcy w bankowości

PAP
PAP czw., 17 października 2019 08:17
Sztuczna inteligencja w bankowości nie zastąpi człowieka. Nowe technologie jednak zmienią charakter pracy doradców i pozwolą im skupić się na budowaniu długofalowej relacji z klientami - uznali uczestnicy debaty podczas V Kongresu Bankowości Korporacyjnej i Inwestycyjnej w Warszawie.

Jak podkreślił wiceprezes Banku Pekao S.A. Tomasz Styczyński, według raportu EY jedynie 15 proc. europejskich i 19 proc. globalnych banków jest gotowych do rewolucji przemysłowej 4.0. Zdecydowana większość, bo aż 68 proc. europejskich i 62 proc. globalnych banków, będzie gotowych na przełomie 2020 i 2021 roku.


- Na pewno jako bankowość korporacyjna nie jesteśmy jeszcze w erze post-digital - podsumował.


Z kolei raport McKinsey, o którym wspomniał Tomasz Styczyński, wskazuje, że aż 50 proc. czasu pracy w bankowości korporacyjnej pochłania obecnie przetwarzanie i procesowanie danych.


- To jest właśnie przestrzeń do automatyzacji. Do tego warto włączyć kompleksową analizę dokumentacji, wyznaczanie ratingów, wymianę danych z klientem, obszar ryzyka. Według agencji ratingowej Moody’s, czas procesowania dokumentów po automatyzacji spada z 22 do 12 dni - zaznaczył.


Wiceprezes mBank S.A. Adam Pers zauważył, że przełom związany z digitalizacją w bankowości korporacyjnej dopiero nastąpi. „Rola fintechów w digitalizacji bankowości korporacyjnej będzie jednak mniejsza, niż w bankowości detalicznej” - powiedział Adam Pers.


Według niego nastąpi przejście w stronę bankowości relacyjnej, gdzie doradca będzie wspierany przez nowe technologie. - Narzędzia mają mu jedynie podpowiadać, bo finalnie z klientem nadal będzie rozmawiać człowiek - przekonywał wiceprezes mBanku. 


Tomasz Styczyński również wyraził przekonanie, że nowe technologie nie zastąpią doradców bankowych. „Doradcy nie mają się czego obawiać. Sztuczna inteligencja i automatyzacja pomogą im w pracy i pozwolą spędzać więcej czasu z klientem. Ciężar pracy z back office przejdzie na front office” - zapewniał wiceprezes Banku Pekao.


Co spowalnia digitalizację w bankowości korporacyjnej? Zdaniem dyrektora Pionu Rozwoju i Utrzymania Aplikacji w PKO Banku Polskim Piotra Krawczyka, to brak wdrożenia cyfrowych procesów. - Bez tego wykorzystanie sztucznej inteligencji i związanych z nią technologii jest dość trudne - mówił.


- Mamy duże ilości danych, ale one nie integrują się ze sobą, są często niekompatybilne, szczególnie w rozproszonych geograficznie systemach - przyznawał prezes Deutsche Bank Polska S.A. Tomasz Kowalski.

 
Jak mówiła Executive Director - Change Management & Intelligent Automation w Goldman Sachs Magda Oleksiewicz, banki stopniowo zmieniają się w firmy technologiczne sprzedające usługi finansowe. Należy jednak ustrzec się przed wdrażaniem nowych technologii dla samego faktu ich wdrażania.

 
- Musimy wyjść od tego, dlaczego robimy dane wdrożenie. Ważne jest tworzenie długotrwałych rozwiązań zintegrowanych na wielu poziomach, nie tylko na froncie u klienta - dodała.

 

- Digitalizacja jest dopiero na końcu całej drogi. Wcześniej musi nastąpić automatyzacja poprzedzona centralizacją, ale na samym początku trzeba uprościć produkty i procesy - zauważył Adam Pers.


Tomasz Styczyński przekonywał, że kolejnym dużym wyzwaniem w digitalizacji, przed jakim stoi bankowość korporacyjna, jest zmiana mentalności. - Nowe często powoduje niechęć i opór. W takim momencie potrzeba mądrego przywództwa i zarażania ideą. Konieczne jest przekraczanie barier i nieszablonowe myślenie - podkreślił.

 

 


(źródło informacji: Centrum Prasowe PAP)

Podsumowanie

    Komentarze 0

    reklama

    Dla Ciebie

    2°C

    Pogoda

    Kontakt

    Radio