N
Na polskim rynku usługa wypłaty gotówki przy użyciu sklepowego terminala dostępna jest od dłuższego czasu, jednak dopiero w ostatnich latach zauważalny jest znaczny wzrost zainteresowania możliwością wybrania gotówki przy okazji zakupów w sklepie. Odbywa się to kosztem tradycyjnych bankomatów, które powoli tracą na popularności.
Należy zacząć od tego, na czym dokładnie polega możliwość wypłaty gotówki ze sklepowej kasy. Dla sporej części z nas to wciąż nowość, z której rzadko korzystamy. W ramach usługi Cashback na terminalach oferowanych przez firmę Polskie ePłatności S.A. podczas wizyty w sklepie, przy okazji zapłaty za zakupy możliwe jest obciążenie karty kwotą do 300 zł w przypadku kart VISA lub 500 zł, jeśli posiadamy MasterCard. Kwota ta zostanie nam wypłacona w gotówce ze sklepowej kasy. Jest to zatem łatwy i szybki sposób na wypłacenie gotówki, bez konieczności szukania bankomatu. Z kolei dla sprzedawców cashback oznacza większą liczbę klientów robiących zakupy w ich sklepie oraz mniejszą sumę gotówki do rozliczenia na koniec dnia.
Już sam opis usługi cashback wydaje się atrakcyjny dla klientów i rzeczywiście, oddają to statystyki. Liczba operacji wypłaty gotówki w sklepie rośnie, czego dowodzą chociażby najnowsze sprawozdania Narodowego Banku Polskiego (NBP). Porównując pierwszy i drugi kwartał 2019 roku, cashback zanotował wzrost pod każdym względem. Między kwietniem a czerwcem Polacy korzystali z cashback ponad 5 mln razy, co oznacza wzrost o 642 tysiące transakcji. Aż o 14% większa jest liczba transakcji dokonywanych kartą w celu wypłaty gotówki. Taki sam wskaźnik procentowy ma wzrost wartości wypłat. Porównując dwa pierwsze kwartały tego roku, przy użyciu cashback wypłacono aż o 75,4 mln zł więcej gotówki niż w pierwszych trzech miesiącach 2019 roku. Średnia wartość pojedynczej transakcji utrzymuje się na tym samym poziomie, a zatem jednorazowo wypłacamy średnio 120 zł. Łącznie w skali dwóch ostatnich lat, cashback zanotował wzrost na poziomie 108%, co pokazuje, jak intensywnie rośnie zainteresowanie tą usługą. Aby przedsiębiorcy mogli oferować klientom cashback, potrzebują terminala z odpowiednią usługą, który im to umożliwi. Można wyposażyć się w najnowsze urządzenie, korzystając z oferty spółki Polskie ePłatności, która specjalizuje się w dostarczaniu firmom terminali oraz najnowszych rozwiązań dla płatności bezgotówkowych.
Popyt na cashback odbija się na korzystaniu z tradycyjnej formy wypłaty gotówki, czyli wizyty w bankomacie. Analizując dane NBP, warto zwrócić uwagę na dwie statystyki. Po pierwsze, podczas gdy jeszcze około dziesięciu lat temu urządzenia do wypłaty gotówki pojawiały się coraz częściej nawet w małych miejscowościach, tak obecnie ich liczba spada. Nawet pomimo wzrostu w ostatnim kwartale, w którym przybyło 140 bankomatów, jeśli weźmiemy pod uwagę dłuższy okres, to bilans ostatnich lat jest niekorzystny. Widoczne jest to zwłaszcza w liczbie wypłat. Porównując ostatni kwartał 2018 roku (a zatem okres największych, świątecznych wydatków i zwiększonej liczby transakcji zakupowych) z pierwszymi trzema miesiącami 2019 roku, wykonaliśmy aż 9 mln mniej transakcji. Mniejsza jest też ogólna suma wypłaconych pieniędzy. Pod koniec 2018 roku było to 85 mld zł, a na początku 2019 roku – 79 mld zł. Na taką sytuacją wpływ ma również rosnąca popularność płacenia bezgotówkowego. Banknoty są nam po prostu rzadziej potrzebne, zatem nie ma konieczności poszukiwania bankomatów.