Boże Ciało wypada w pierwszy czwartek po oktawie Zesłania Ducha Świętego i tym roku przypadło 30 maja. To święto nakazane, co oznacza, że wierni zobowiązani są do uczestnictwa w mszy świętej i powstrzymania się od prac niekoniecznych. Po mszy ulicami Piotrkowa przeszły procesje.
W czasie procesji wierni zatrzymywali się przy czterech ołtarzach, gdzie czytane były fragmenty ewangelii, wygłaszane krótkie homilie i odśpiewywano fragmenty suplikacji „Święty Boże, Święty Mocny”. Procesje kończyły się błogosławieństwem Najświętszym Sakramentem oraz uroczystym hymnem „Ciebie Boga wysławiamy”.
Uroczystość Najświętszego Ciała i Krwi Chrystusa obchodzona jest od XIII wieku. W Polsce wprowadzono ją niecały wiek później.
W galerii znajdziecie fotorelację z dwóch procesji, które wyruszyły z piotrkowskiej fary i klasztoru ojców Bernardynów.
Komentarze 36
01.06.2024 07:30
Do autor ~ms (Gość). Nie wybielaj się.
31.05.2024 06:10
Do~ms (Gość). Najpierw się sama doucz, bo masz bardzo duże braki i widać tą prawdziwą pobożność.
30.05.2024 23:46
Dobrze, że była ładna pogoda, zrobiłem hamulce z tyłu. W niedzielę zrobię resztę czyli tarcze i klocki z przodu.
30.05.2024 22:20
Wiecie chociaż, boże krówki, co i po co świętujecie?????
Bezpośrednią przyczyną ustanowienia uroczystości były widzenia św. Julianny z Cornillon (1193–1258), przeoryszy klasztoru augustianek w Mont Cornillon w pobliżu Liège, która odznaczała się wyraźną nabożnością do Najświętszego Sakramentu. Począwszy od 1208 roku Julianna z Cornillon miała przeżywać cyklicznie powtarzające się widzenia świetlistej tarczy podobnej do tarczy księżyca, której lśnienie było zaburzane przez ciemną plamę. Juliana miała interpretować owe widzenia jako obraz Kościoła, który miał być przysłaniany przez plamę rozumianą przez nią jako brak wśród kościelnych świąt uroczystości poświęconej wyłącznie Najświętszemu Sakramentowi. Objawienia miała od początku wyznawać spowiednikowi, lecz ujawnił je dopiero po 20 latach kanonik kościoła św. Marcina w Liège, któremu Juliana także miała powierzyć informację o swoich widzeniach. Kanonik przedstawił relacje pod osąd komisji miejscowych teologów, w skład której wchodził archidiakon Jakub Pantaleone di Troyes (późniejszy Urban IV) oraz prowincjał dominikanów Hugues de Saint-Cher (późniejszy kardynał i legat papieski). Ówczesny lokalny biskup Jean d'Eppes nie wykazywał zainteresowania tą sprawą i nie podjął rozstrzygnięcia. Dopiero jego następca, biskup Robert z Thourotte, działając pod wpływem opinii teologów ustanowił wydanym w czerwcu 1246 (lub 1247) zarządzeniem „Inter alia miro” taką uroczystość dla diecezji Liège na czwartek po oktawie Trójcy Świętej.
W roku 1317 ustanowiono jako święto dla całego Kościoła zachodniego.
30.05.2024 21:27
Nie ma się co obrażać na mój wpis. Nic się nie dzieje bez przyczyny. Udawana pobożność- co niektórych.