Artykuł sponsorowany
Jazda w nakryciu ochronnym jest obowiązkowa dla każdego motocyklisty (kierowcy i pasażera, bez względu na wiek), aczkolwiek przepisy przewidują pojedyncze wyjątki – dotyczą maszyn z fabrycznymi pasami bezpieczeństwa lub zamkniętym nadwoziem i pasami. Dzięki kaskowi motocyklowemu możesz czuć się pewniej, a do tego wyglądać stylowo.
Zobacz, na co patrzeć przed zakupem!
Nowy kask motocyklowy bezwzględnie musi posiadać homologację, uzyskiwaną podczas rygorystycznych testów. Podstawowe standardy i certyfikaty to unijna norma R22.06 (w 2023 r. zastąpiła procedurę testową ECE R22.05), HIC (skrót od ang. Head Injury Criterion), SHARP (brytyjskie próby Safety Helmet Assessment and Rating Programme) oraz SNELL. W artykule pt. „Jaki kask motocyklowy na początek?” eksperci zwracają uwagę na kwestię dodatkowego wyposażenia, które zapewniają praktyczne funkcjonalności. Zabezpieczenia antykradzieżowe, pinlocki zapobiegające zaparowaniu wizjera czy osłony przed słońcem (blendy, szyby fotochromatyczne) znacznie zwiększają wygodę jazdy.
Hełmy integralne zapewniają najwyższy poziom ochrony z uwagi na maksymalną odporność na uszkodzenia mechaniczne. Stanowią jednolitą, solidną konstrukcję – osłaniają całą głowę, a jednym elementem ruchomym jest wizjer, chroniący oczy przed opadami, wiatrem, pyłem czy owadami. To produkty najbardziej uniwersalne. Kaski otwarte poleca się do spokojnej jazdy miejskiej – osłaniają górę i boki głowy, pod brodą znajduje się jedynie zapięcie.
Kaski szczękowe można uznać za wariant pośredni między kaskami integralnymi a otwartymi. Dolna osłona twarzy wokół żuchwy i szczęki jest ruchoma, a w wielu hełmach zdejmowalna. Pozwalają na większą swobodę (np. rozmawiania albo picia), są łatwiejsze do zdjęcia i założenia, mogą zapewniać szersze pole widzenia. Z kolei kaski motocyklowe enduro – nazywane również crossami lub offroadami – do jazdy terenowej po bezdrożach często pozbawione są wizjera. Ich funkcję przejmują gogle. Wyróżniają się też specyficznym daszkiem i stosunkowo lekką konstrukcją.
Wytrzymałe, zewnętrzne skorupy powstają m.in. kevlaru, karbonu, kompozytów, poliwęglanu czy termoplastiku. Wewnętrzne wypełnienie, które ma pochłaniać energię uderzenia, to zazwyczaj EPS. Wygodna wyściółka dopasowuje się do kształtu głowy, a systemy wentylacji chronią przed zaparowywaniem szybki i zapewniają komfort cieplny w upalne dni.
Nakrycie głowy nie może być ani zbyt luźne, ani nadmiernie przylegające. W pierwszej sytuacji istnieje ryzyko przesuwania kasku, co obniża poziom ochrony. Do tego pole widzenia podczas prowadzenia motoru zostałoby ograniczone, co zwiększa ryzyko wypadków. Z kolei ciasny hełm powodowałby ucisk, ból, otarcia i dyskomfort, a pochłanianie energii uderzenia nie zadziałałoby w pełni. Aby znaleźć właściwy rozmiar, należy zmierzyć obwód głowy w najszerszym miejscu – tuż nad uszami i brwiami. Warto dokonać kilku pomiarów, by upewnić się co do wyniku.
Każdy producent może stosować inną rozmiarówkę. Przed złożeniem zamówienia w internecie koniecznie zerknij do tabeli i przymierz dany kask od razu po otrzymaniu przesyłki, by podjąć odpowiednią decyzję o zatrzymaniu lub zwrocie produktu. Idealne dopasowanie rozpoznasz za sprawą:
Każdy użytkownik motocykla ma własną opinię. Niektórzy jeżdżą z akcesoriami Airoh, Bell czy Fox, inni korzystają z wyposażenia firm AGH, Shark, Shoei czy Lazer, swoich zwolenników mają także marki Nolan, Scorpion, HJC, Premier, Caberg, Uvex, MT Helmets, Fly, SMK i wiele innych. Większe znaczenie mają dane techniczne, budżet i Twoje pierwsze wrażenia – oceny innych mogą, ale nie muszą być przydatną podpowiedzią.
Wiele sklepów stacjonarnych i internetowych oferuje ogromny wybór kasków motocyklowych, w mniej lub bardziej atrakcyjnych cenach. Znalezienie odpowiedniego modelu to tylko kwestia czasu. Z pewnością warto zainwestować w najwyższy poziom bezpieczeństwa w trakcie jazdy.