Artykuł zewnętrzny
Lubicie zmiany, prawda? Jesteśmy pewni, że każdy użytkownik wyszukiwarki Google zauważył już, jak mocną metamorfozę przeszło narzędzie, które cieszy się milionową popularnością w Polsce. Nie mówimy tu o zmianach wizualnych. Design właściwie od wielu lat pozostaje taki sam, zachowując atrakcyjny minimalizm i pełną czytelność przedstawianych informacji. Mamy na myśli olbrzymią modernizację sposobu prezentowania wyników na konkretne zapytania. Już kilka miesięcy temu branża huczała od plotek o funkcjonowaniu Search Generative Experience. Dziś już wiemy, że AI zrewolucjonizował sposób działania wyszukiwarki, bo to właśnie pole generowane przez sztuczną inteligencję wyświetla się w najbardziej widocznym miejscu dla użytkownika. Jak taka zmiana ma oddziaływać na pozycjonowanie stron internetowych? Czy najpopularniejsza usługa marketingowa na świecie musi przejść rewolucję, aby móc dopasowywać wybrane strony pod zapytania z Search Generative Experience? Przeczytaj nasz artykuł i znajdź odpowiedzi na takie pytania!
Intencje użytkownika nadal na pierwszym miejscu. AI ma tylko w tym pomóc
Google nigdy nie ukrywało, że sposób funkcjonowania wyszukiwarki opierany jest o dostarczanie najbardziej trafnych odpowiedzi w możliwie najkrótszym czasie. Nie zmieniła tego nawet ekspansja reklamodawców, którzy zamiast tworzyć własne warunki gry, musieli dopasować się do tego, co już było znane algorytmowi Google. W przeciwnym razie można było zapomnieć o dobrej widoczności w organicznym zestawieniu. Nieco inaczej wygląda kanał sponsorowany Ads, natomiast to temat na zupełnie inny artykuł. Pozostając w temacie działania wyszukiwarki musimy powiedzieć, że swego rodzaju czytanie w myślach użytkownika nie jest żadną nowością dla osób obcujących z Google. I chociaż większość tego nie wiedziała, już od 2015 roku istnieje narzędzie Rank Brain. Jest to filtr, nakładany przez wyszukiwarkę na konkretne zapytanie, którego nadrzędnym celem jest wyczucie intencji internauty. Analizowane są słowa kluczowe, lokalizacja czy chociażby wcześniejsze ruchy w sieci. Zdaniem ekspertów prowadzących stronę https://afterweb.pl/, widoczny aktualnie Search Generative Experience jest zwyczajnym uzupełnieniem tego, co Google praktykowało w ostatniej dekadzie. Z założenia programistów ze Stanów Zjednoczonych, sztuczna inteligencja ma pomóc w jeszcze lepszym dopasowywaniu treści do słów kluczowych wpisywanych przez użytkowników. Doskonałym przykładem chęci ulepszania wyszukiwarki pod tym kątem jest algorytm BERT – jego nadrzędne zadanie to pomoc w zrozumieniu kontekstu zapytania. Umiejętnie łącząc Rank Brain, Search Generative Experience oraz BERT właśnie Google jest w stanie skuteczniej rozwiązywać problemy internautów. Zwłaszcza, że sztuczna inteligencja bazuje na wytworzonych już treściach, które wcześniej również funkcjonowały w wyszukiwarce. Sposób ich prezentowania jest jednak już zdecydowanie inny. Słowa kluczowe o charakterze informacyjnym bądź nawet pytającym mogą nie potrzebować kliknięcia w dany link. Najważniejsze dane podane są jak na tacy i to w miejscu, jakie przyciąga najwięcej uwagi użytkownika – na samej górze strony z wynikami.
Nie walcz ze sztuczną inteligencją. Postaw na owocną współpracę z AI
Mając na uwadze aktualny sposób funkcjonowania wyszukiwarki Google w dobie AI, dość łatwo można przejść do planowania strategii marketingowych. Każdy doświadczony specjalista w takiej dziedzinie doskonale wie, że internet to narzędzie błyskawicznych zmian. Plan reklamy idealnie działający dwa lata temu niekoniecznie musi być skuteczny na dzień dzisiejszy. Dlatego właśnie za najważniejsze uznaje się umiejętne dopasowywanie sposobu promocji do warunków, jakie obecnie panują w Google. Pozycjonowanie stron internetowych jest tego najlepszym przykładem. Od lat wiadomo było, że czołówka organicznych wyników to przede wszystkim dobrze zoptymalizowane serwisy, które dostarczają użytkownikowi rzetelnych informacji na temat produktów czy też usług. Pod tym kątem sztuczna inteligencja nie zmieni nic. Mało tego, Google nadal kładzie nacisk na rzetelność contentów, wiedzę ekspercką oraz cytowanie godnych zaufania źródeł. To takie strony mają być proponowane w wyszukiwarce. Zarówno w kanale organicznym, jak i w segmentach typu Search Generative Experience. Więcej na temat strategii SEO w dobie AI przeczytasz na stronie https://afterweb.pl/pozycjonowanie-stron/. Specjaliści z agencji Afterweb rekomendują możliwie jak najszybsze przystosowanie serwisu do sztucznej inteligencji wspierającej Google. Walka za AI na chwilę obecną nie ma najmniejszego sensu. Skorzystać na takich rozwiązaniach można na wiele sposobów, ale najbardziej sprawdzonym jest dostarczanie wysokiej jakości treści. Nie muszą one zawierać dokładnych sformułowań wyszukiwanych przez użytkownika. Muszą być one natomiast odpowiedzią na jego problemy. Dbając o content dostosowany do Search Generative Experience oraz mając wcześniejszy background w postaci optymalizacji serwisu i dobrej klasy odnośników z zewnętrznych portali, Twoja witryna może tylko zyskać na rewolucji z AI w roli głównej.