Trwają intensywne prace związane z projektowaniem mostu na Pilicy w Sulejowie na DK12. To szczególne miejsce na mapie komunikacyjnej województwa łódzkiego. Odcinek drogi krajowej nr 12 między Piotrkowem Trybunalskim i Sulejowem należy do najbardziej zatłoczonych w kraju. Średni dobowy ruch (według Generalnego Pomiaru Ruchu 2020/2021) wynosi ok. 21 tys. pojazdów na dobę, a w porach szczytu komunikacyjnego (powroty na weekend) przekracza nawet 25 tysięcy!
Te właśnie okoliczności, a także wiek funkcjonującej obecnie przeprawy (blisko 80 lat), spowodowały konieczność jej przebudowy. Stopień wyeksploatowania obecnego mostu znacznie przekracza 90 proc., co wskazuje na konieczność budowy nowego obiektu. Wiadomo już także, że istniejących podpór mostu nie da się powtórnie wykorzystać.
W trakcie prac projektowych zaczynają wyłaniać się koncepcje dotyczące rozwiązań technicznych przyszłego mostu. Do wyboru, zależnie od uwarunkowań, będzie przeprawa jedno, dwu lub trzyprzęsłowa. Zasadniczą różnicą będzie także długość nowego obiektu, która zostanie zwiększona względem istniejącego o ok. 20 proc. Pozwoli to w przyszłości wygospodarować miejsce dla chodnika lub ciągów pieszo-rowerowych wzdłuż wałów powodziowych.
Nowa przeprawa będzie także znacznie bardziej przyjazna dla niechronionych uczestników ruchu. Chodnik powstanie zarówno po południowej (podobnie, jak obecnie), jak i po północnej stronie mostu. Szerokość tego drugiego umożliwi w przyszłości przekształcenie go w ciąg pieszo-rowerowy.
Zadaniem wykonawcy dokumentacji będzie także opracowanie czasowej organizacji ruchu, która obowiązywać będzie w trakcie robót. To bardzo trudne i skomplikowane zadanie ze względu na gęstą zabudowę mieszkalną przy moście oraz bliskie sąsiedztwo skrzyżowania z DK74.
Najbardziej prawdopodobnym rozwiązaniem będzie budowa mostu tymczasowego obok istniejącej przeprawy (po jej północnej stronie). Będzie się mógł po nim odbywać ruch lokalny (dwukierunkowo) obejmujący samochody osobowe i dostawcze, transport publiczny i docelowy transport towarowy.
Ze względu na brak innych przepraw drogami krajowymi przez Pilicę w bliskim sąsiedztwie miasta, konieczne będzie wskazanie objazdów. Tranzyt dla ruchu ciężkiego zostanie wyznaczony w większej odległości od Sulejowa: przez DK48 od strony północnej lub DK42 od południa.
Umowę z wykonawcą GDDKiA podpisała 10 czerwca tego roku. Od tej daty ma on 28 miesięcy na przygotowanie pełnej dokumentacji projektowej, co oznacza, że powinna ona być gotowa jesienią 2027 r. Z kolei prace budowlane powinny być realizowane w latach 2028-2029.

Komentarze 55