TERAZ15°C
JAKOŚĆ POWIETRZA Dobra
reklama

Podwyżka cen biletów na trasie Piotrków-Sulejów

Podwyżki i galopująca inflacja to niestety tematy bardzo aktualne, ale z tymi zjawiskami w historii mieliśmy już do czynienia wielokrotnie. Dziś wspominamy historię sprzed stu lat, kiedy to kilkakrotnie podnoszono ceny biletów kolei podjazdowej Piotrków-Sulejów.

Wykryto bloker reklam!

Treść artykułu została zablokowana, ponieważ wykryliśmy, że używasz blokera reklam. Aby odblokować treść, proszę wyłączyć bloker reklam na tej stronie.

We wrześniu 1922 roku rozporządzeniem Ministra Kolei Żelaznych ustalono opłatę za przejechanie jednego kilometra drugą klasą kolejki na 24 marki polskie. Kolejna podwyżka nastąpiła już za dwa miesiące. Od 22 listopada za przejechanie jednego kilometra należało już zapłacić 45 marek.

 

Znaczne podwyżki taryfy przejazdowej następowały, jedna po drugiej, aż do 29 kwietnia 1924 roku, kiedy to marka polska (waluta obowiązująca od 9 grudnia 1916 roku na okupowanych przez Cesarstwo Niemieckie terenach Królestwa Polskiego, a następnie w Rzeczypospolitej Polskiej) została zastąpiona przez polskiego złotego.


Kolej piotrkowsko-sulejowska powstała na początku XX wieku, a za jej początek uznaje się datę  5 października 1902 roku. Wtedy to na trasie Piotrków – Przygłów przejechał pierwszy pociąg. Prowadził go Karol Wyczałkowski, były maszynista kolei Warszawsko – Wiedeńskiej i kolejki wilanowskiej. 16 listopada tego samego roku odbył się pierwszy przejazd na trasie Piotrków – Sulejów.


Piotrkowska Kolej Wąskotorowa w XX wieku, przewoziła pasażerów i towary na trasie Piotrków Trybunalski - Sulejów. To był bardzo popularny środek transportu, który wciąż jeszcze wielu wspomina z nostalgią. W 2008 roku, po kolejnych rozbiórkach, zachowała się tylko stacja Piotrków Wąskotorowy oraz kilkadziesiąt metrów toru szlakowego.


Za umowną datę końca kolei piotrkowsko - sulejowskiej uznaje się datę 28 września 2008 roku. Tego dnia Towarzystwo Przyjaciół Kolejki Wąskotorowej, podjęło decyzję o samorozwiązaniu.

reklama

Komentarze 19

~gosciu goscie (gość)

09.01.2022 09:00

Co mnie to obchodzi co było 100 lat temu. Artykuł chyba po to żeby znowu namieszać i ostudzić ludzkie wzburzenie.
Ktoś musi zapłacić za tych których tarcza chroni a że w oczach wodza każdy przedsiębiorca to cwaniak....Tak się kończy długofalowe wspieranie niekompetencji. Poprawna polityka i pozytywne stosunki z sąsiadami pozwoliły by nam ten światowy kryzys przetrwać spokojniej a tak zanim do nas dotrze gdzie jesteśmy żadna opozycja tego nie naprostuje trzeba będzie faktycznie nowy system władzy.....



~Znawca tematu (gość)

08.01.2022 19:40


https://www.utk.gov.pl/pl/aktualnosci/18040,Koleje-waskotorowe-w-Polsce-w-2020-r-Jak-pandemia-wplynela-na-ruch-turystyczny.html
To dla tych co uważają że nie warto mieć takiej atrakcji która przynosi tylko same starty :)


~go?ć_gosc (gość)

08.01.2022 16:01

Mozliwe,ze w obecnych czasach ta kolejka moznaby bylo szybciej dojechac niz autem.Przy wiecznie zakorkowanej przez wypadki trasie bylaby to alternatywa.Ale raczej sezonowo,wiosna lato,bo zima to pownie pizdzi w takich wagonikach.A co do oplacalnosci to w naszym regionie nic sie nie oplaca,tylko mediateka jest oplacalna.


~goœć_zenek (gość)

08.01.2022 12:09

Ceny biletów w obecnym czasie to tylko jedynie zmowy przewoźników prywatnych.


~Darioma (gość)

08.01.2022 10:31

Inflacja dopiero się rozkręca. Niedługo przejdzie w hiperinflację i bedzie jak nakońcu komuny w 88-89 roku. Potrzebny bedzie kolejny Balcerowicz i drakońskie ograniczenia w wydatkach publicznych. Nastąpi co najmniej 10-15 letnia zapaść gospodarcza, bo dług publiczny będzie nas dusił. I tym razem nikt nam niczego nie zredukuje, bo niby dlaczego? Tamtą władzę i system narzucili Ruscy. A dziś wybraliśmy ich sobie sami, dlatego już nikt nie będzie nam współczuł.



reklama

Dla Ciebie

15°C

Pogoda

Kontakt

Radio