Pandemia, a następnie wojna w Ukrainie, wywołały prawdziwą falę dezinformacji w mediach i kanałach społecznościowych – przyznali zgodnie uczestnicy panelu eksperckiego podczas kongresu Impact’22 w Poznaniu. Jak zauważył Łukasz Świerżewski, członek zarządu Polskiej Agencji Prasowej, skuteczna walka z dezinformacją stanowi szczególne wyzwanie dla dziennikarzy, którzy muszą publikować informacje nie tylko rzetelnie, ale też jak najszybciej.
W sieci pojawił się apel o pomoc w poszukiwaniu porwanego dziecka z Piotrkowa Trybunalskiego. UWAGA! To fake news, a otworzenie informacji może skutkować pobraniem wirusa.
Dziś mija rok od powstania serwisu #FakeHunter, którego zespół podjął się trudnej walki z falą dezinformacji zalewającą przede wszystkim media społecznościowe. W ciągu tego czasu serwisowi udało się zweryfikować ponad 1150 informacji, w tym zdemaskować ok. 900 fake newsów, głównie dotyczących koronawirusa i szczepień. Projekt został uruchomiony przez PAP wspólnie z GovTech Polska.
Eksperci są zgodni, że konieczna jest kompleksowa zmiana w podejściu do systemu edukacji, aby skuteczniej walczyć z plagą fake newsów. Dyskusja odbyła się przy okazji ogłoszenia nowego partnera dla projektu FakeHunter realizowanego wspólnie przez Polską Agencję Prasową i GovTech.
Polska Agencja Prasowa i GovTech Polska udostępniły w otwartym kodzie źródłowym oprogramowanie #FakeHunter do walki z dezinformacją.
PAP i GovTech Polska uruchamiają aplikację #FakeHunter, czyli nowe narzędzie do walki w sieci z dezinformacją o koronawirusie. Za pomocą tej aplikacji każdy internauta będzie mógł zgłosić wątpliwą treść do sprawdzenia, a następnie otrzymać wiarygodną, zweryfikowaną odpowiedź.
- Polska Agencja Prasowa (PAP) wspólnie z GovTech Polska uruchamia społeczny projekt weryfikacji treści, dotyczących wirusa SARS-CoV-2, publikowanych w internecie;
- Szukamy liderów opinii, osób zaangażowanych społecznie, które zostaną wyposażone w wiedzę o potwierdzonych źródłach informacji nt. koronawirusa i dołączą do walki z fake newsami;
- Każdy internauta będzie mógł zgłosić wątpliwą treść do weryfikacji, a następnie otrzymać wiarygodną odpowiedź.
Polska Agencja Prasowa (PAP) wspólnie z GovTech Polska uruchamia społeczny projekt weryfikacji treści, dotyczących wirusa SARS-CoV-2, publikowanych w internecie.