W czwartek, w Urzędzie Miasta Piotrkowa odbyło się spotkanie konsultacyjne poświęcone planowanym zmianom w organizacji ruchu w mieście. W rozmowach uczestniczyli przedstawiciele Rady Osiedla Centrum z przewodniczącym Damianem Koseckim na czele, a także inżynier miasta Adam Bak, który szczegółowo przedstawił założenia przyszłych inwestycji.
Adam Bak rozpoczął swoją prezentację od mniejszych, choć – jak zaznaczył – istotnych dla mieszkańców działań. Wskazał na planowane wprowadzenie nowych odcinków dróg jednokierunkowych. Decyzje te mają wynikać zarówno z wniosków mieszkańców, jak i obserwacji samego urzędu dotyczących bezpieczeństwa oraz płynności ruchu.
Następnie inżynier przeszedł do większych projektów, w tym rozbudowy infrastruktury rowerowej. Na ul. Wojska Polskiego mają powstać pasy rowerowe, a w ramach kompleksowych zmian przewidziano także przebudowę układu drogowego ul. Toruńskiej, ul. Stronczyńskiego, a także placu Kościuszki, gdzie w planach przebudowy jest redukcja liczby pasów dla samochodów z dwóch do jednego, aby wygospodarować przestrzeń na ścieżki rowerowe.
Chcemy zachęcić po prostu rowerzystów do ruchu, szczególnie w centrum miasta, tam gdzie taki ruch powinien być priorytetowy w stosunku do ruchu samochodowego – podkreślił Adam Bak.
Ważnym punktem spotkania była prezentacja projektu Inteligentnego Systemu Transportowego (ITS), popularnie zwanego „zieloną falą”. Ma on objąć nie tylko trasę WZ, czyli ciąg ulic Sikorskiego, Piłsudskiego i Kopernika, ale również Aleję Armii Krajowej i ul. Wojska Polskiego – drogi o dużym natężeniu ruchu, gdzie obecnie często tworzą się korki.
ITS zakłada koordynację sygnalizacji świetlnej na kolejnych skrzyżowaniach w taki sposób, aby kierowcy mogli przejechać głównymi arteriami miasta bez zbędnych postojów. System będzie również wspierał pracę służb ratunkowych – w sytuacjach nagłych sygnalizacja zostanie automatycznie przestawiona na zielone światło na trasie dojazdu pojazdów ratowniczych.
Największym wrogiem ITS są nieprzewidziane zmiany w ruchu, takie jak nieosygnalizowane przejścia dla pieszych. Dlatego planujemy część z nich zlikwidować lub wyposażyć w sygnalizację – wyjaśnił Bak.
Wdrożenie ITS i reorganizacja ruchu wiąże się również z możliwością zwiększenia dopuszczalnej prędkości na trasie WZ do 60, a może nawet 70 km/h. Zdaniem inżyniera miasta nie będzie to wpływało negatywnie na bezpieczeństwo, ponieważ wszystkie przejścia na tej trasie zostaną zabezpieczone sygnalizacją, a kierowcy nie będą zaskakiwani nagłym wejściem pieszego na jezdnię.
Projekt ma także aspekt bezpieczeństwa publicznego – monitoring miejski zostanie rozbudowany, a dostęp do kamer otrzymają Straż Miejska i Policja. Nowoczesne urządzenia umożliwią im szybsze reagowanie na zagrożenia i skuteczniejsze patrolowanie miasta.
Damian Kosecki, przewodniczący Rady Osiedla Centrum, podkreślił, że proponowane zmiany zostały przyjęte przez radę z aprobatą.
Jeżeli mamy poprawić bezpieczeństwo, musimy być gotowi na kompromisy, takie jak likwidacja części przejść dla pieszych czy zmniejszenie liczby pasów dla samochodów na rzecz rowerzystów. Dzięki temu ruch w mieście będzie bezpieczniejszy i bardziej przyjazny wszystkim użytkownikom – powiedział Damian Kosecki.
W jego ocenie zapowiadane inwestycje nie tylko zwiększą bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów, ale również poprawią płynność jazdy samochodami. Odniósł się także do kwestii likwidacji miejsc parkingowych pod budowę buspasa na ul. Armii Krajowej, zaznaczając, że nowe miejsca postojowe powstaną w innych lokalizacjach, co pozwoli zrównoważyć zmiany.
Projekt ITS oraz przebudowa infrastruktury drogowej mają być realizowane etapami, tak aby jak najmniej utrudniać codzienne funkcjonowanie kierowców, pieszych i rowerzystów. Pierwszych zmian możemy się spodziewać w przyszłym roku.
Jeżeli wszystkie plany zostaną zrealizowane, Piotrków Trybunalski może w najbliższych latach stać się miastem z jedną z bardziej nowoczesnych organizacji ruchu w regionie, łączącą bezpieczeństwo, płynność przejazdu i priorytet dla zrównoważonego transportu.
Komentarze 67