TERAZ8°C
JAKOŚĆ POWIETRZA Bardzo dobra
reklama

Inżynierowie Przyszłości: uczniowie III LO w Piotrkowie z innowacyjnymi pomysłami, których projekty mogą w przyszłości znaleźć zastosowanie w transporcie i lotnictwie

E.Matyja
Emilia Matyja wt., 1 kwietnia 2025 11:49

Nataniel Kuciński (16 l.) i Adam Ciupa (17 l.), uczniowie III LO im. Juliusza Słowackiego w Piotrkowie, biorą udział w konkursie „Inżynierowie Przyszłości”, prowadząc innowacyjne badania. Nataniel pracuje nad optymalizacją rotorów wykorzystujących efekt Magnusa, a Adam analizuje zachowanie paliwa rakietowego podczas lotu.

Wykryto bloker reklam!

Treść artykułu została zablokowana, ponieważ wykryliśmy, że używasz blokera reklam. Aby odblokować treść, proszę wyłączyć bloker reklam na tej stronie.

Najważniejsze informacje

  • Uczniowie III LO w Piotrkowie, Nataniel Kuciński i Adam Ciupa, biorą udział w konkursie "Inżynierowie Przyszłości" i prowadzą innowacyjne badania z zakresu transportu i lotnictwa.
  • Nataniel Kuciński zajmuje się optymalizacją rotorów wykorzystujących efekt Magnusa, aby zwiększyć siłę nośną przy minimalnym zużyciu energii.
  • Adam Ciupa bada zachowanie ciekłego paliwa rakietowego podczas lotu.

Nataniel Kuciński bada siłę aerodynamiczną rotorów Flettnera i efekt Magnusa na rotor zamontowany na wagoniku poruszającym się po szynach. Jego celem jest znalezienie optymalnych warunków pracy rotora, aby generował największą siłę nośną przy minimalnym zużyciu energii. Wyniki mogą pomóc firmom transportowym w zwiększeniu efektywności rotorów i ograniczeniu zużycia paliwa. Nataniel rozpoczął od szkicu projektu, a następnie zbudował prototyp, eliminując problemy z drganiami wagonika. Największym odkryciem było to, że gładka rura nie zawsze jest najlepszym rozwiązaniem: odpowiedni kształt i materiał rotora mogą znacząco poprawić jego działanie.

Zajmuję się badaniem siły aerodynamicznej podczas działania rotorów Flettnera i efektu Magnusa na rotor umieszczony na wagoniku, który porusza się po szynach. Staram się znaleźć jak najbardziej optymalne wartości oraz warunki dla rotora, całej konstrukcji, w których będzie on dawał największe siły nośne oraz zużywał najmniej energii, żeby w przyszłości różne firmy zajmujące się budową statków transportowych mogły skorzystać z tych wartości i wykorzystać je do zoptymalizowania działania rotorów oraz zmniejszyć zużycie paliwa. Zacząłem od graficznego narysowania oraz przygotowania szkicu całego projektu. Zakupiłem podstawowe elementy, żeby zacząć budowę. Pozamawiałem silniki oraz różne wyświetlacze. Złączyłem wszystko w całość i starałem się zmniejszyć bicie całej konstrukcji, ponieważ największym problemem były drgania, które powodowały, że wagonik nie był w stanie ustać w miejscu. Myślę, że największym sukcesem było wyciągnięcie odpowiednich wniosków, które ukazały mi, że gładka rura wcale nie może być najlepszym rozwiązaniem. Mogę znaleźć taki kształt oraz taki materiał, z którego będę mógł wykonać cały rotor, który sprawi, że cały mechanizm będzie działał jeszcze lepiej- opowiada Nataniel Kuciński.

Adam Ciupa bada zachowanie ciekłego paliwa rakietowego podczas lotu. Zbudował rakietę z modułem eksperymentalnym zawierającym zbiornik z cieczą imitującą paliwo oraz kamerę do rejestrowania jej ruchu. Podczas testowego lotu rakieta uległa zniszczeniu, ale moduł zbierający dane przetrwał, dostarczając cennych informacji. Adam wyciąga wnioski z niepowodzeń i planuje odbudowę rakiety, aby kontynuować badania w locie naddźwiękowym.

W ramach konkursu “Inżynierowie Przyszłości”, badam zachowanie ciekłego paliwa rakietowego podczas lotu rakiety. Badania zacząłem od skonstruowania układu pomiarowego, czyli rakiety, z przewidzianym miejscem na umieszczenie modułu eksperymentalnego, w którym umieściłem zbiornik z cieczą imitującą paliwo rakietowe oraz kamerę zdolną do nagrywania zachowania tej cieczy podczas lotu. Niedawno odbył się lot testowy mojej rakiety, który niestety zakończył się jej całkowitym zniszczeniem, natomiast wszystkie elementy rakiety zbierające dane przetrwały zniszczenie rakiety i odzyskane z nich dane okazały się bardzo ciekawe. Zawsze z każdego niepowodzenia staram się wyciągać lekcje i implementować rozwiązania tych problemów w przyszłych konstrukcjach, żeby nie dopuścić do powtórzenia się tych samych błędów w przyszłości. Głównym celem mojego projektu było zbadanie zachowania tej cieczy podczas naddźwiękowego lotu rakietowego. Niestety wskutek zniszczenia rakiety lot naddźwiękowy na razie się nie odbędzie, ale mam w planach odbudowę rakiety i przystąpienie do badań w najbliższej przyszłości jeszcze raz - mówi Adam Ciupa.

Reklama

Podsumowanie

    reklama

    Zobacz również

    Komentarze 10

    ~Szlachcic (gość)

    02.04.2025 09:01

    Po co nam III LO? skoro inżynierowie to do nas napływają cały czas z innych krajów, tacy o innej karnacji


    ~Bigi (gość)

    01.04.2025 21:09

    Jeszcze 800 lat i dogonimy Elona Muska tak trzymać


    ~kunegunda swędzicipka (gość)

    01.04.2025 15:26

    Hehe,młodszy z tych chłopaków jest synem mojej babeczki od angielskiego! 😉 Pozdrawiam serdecznie, p.Agnieszkę. 🙂


    ~Sheldon (gość)

    01.04.2025 12:50

    Inżynierowie to nie naukowcy ;)
    Pewnie niewielu zrozumie mój dowcip :)



    ~LOL (gość)

    01.04.2025 12:44

    I w tym liceum jest nasza przyszłość. Panowie oby tak dalej, a może w przyszłości dzięki wam nobel trafi do Piotrkowa.
    Trzymam kciuki.



    reklama

    Dla Ciebie

    8°C

    Pogoda

    Kontakt

    Radio