Od kiedy program Mój Prąd zacznie obowiązywać?
Chociaż według danych Ministerstwa Środowiska program Mój Prąd zacznie się od końca sierpnia, to wziąć w nim udział mogą osoby, które opłaciły instalację po 22 lipca 2019 roku. Pod uwagę będzie brana data opłacenia faktury. W związku z tym ludzie, którzy zakupili i zamontowali panele słoneczne wcześniej, nie otrzymają dofinansowania.
Kolejnym warunkiem jest to, że instalacja nie może być podłączona przez OSD (operatora systemu dystrybucyjnego) przed zakończeniem naboru. Jednocześnie projekt musi zostać zakończony przed złożeniem wniosku o dofinansowanie. W praktyce oznacza to, że można wniosek złożyć, kiedy instalacja fotowoltaiczna (czyli panele fotowoltaiczne wraz z całym oprzyrządowaniem) jest już zamontowana, umowa podpisana a licznik dwukierunkowy znajduje się na swoim miejscu.
Kto skorzysta z programu Mój Prąd?
Program Mój Prąd dedykowany jest tylko i wyłącznie gospodarstwom domowym. A o dofinansowanie mogą ubiegać się jedynie osoby fizyczne. W związku z tym żadne przedsiębiorstwo nie będzie mogło czerpać bezpośrednich korzyści z wprowadzenia nowej ustawy w życie.
Jednocześnie należy pamiętać, że projekt ma ograniczony budżet. Dlatego przewidziane jest dofinansowanie tylko dla 200 tys. wnioskodawców. Urząd będzie kierował się kolejnością dostarczenia wniosku. Jeżeli złożysz go jako 200 001 osoba, nie otrzymasz dodatkowych pieniędzy na instalację.
Jak i gdzie należy złożyć wniosek o dotację?
Z racji ograniczonej liczby osób, która może otrzymać dofinansowanie, warto złożyć wniosek, jak najszybciej. Zanim jednak to zrobimy, musimy pamiętać, żeby przygotować niezbędne dokumenty. Tylko poprawnie złożony wniosek zostanie rozpatrzony i zaakceptowany. Będziemy potrzebowali:
- fakturę za zakup i montaż instalacji PV,
- potwierdzenie zapłaty faktury (z datą od 23 lipca 2019),
- fakturę lub inny dowód na to, że licznik dwukierunkowy został zamontowany,
- dane identyfikacyjne konkretnej umowy kompleksowej.
Szczegóły dotyczące tego etapu wraz ze wzorami dokumentów i wynikami naboru będą udostępnione na oficjalnej stronie NFOŚiGW. Po zebraniu, uzupełnieniu i ewentualnym podpisaniu wszystkich dokumentów należy je złożyć w siedzibie tego urzędu. Można to zrobić zarówno osobiście, jak i przesłać pocztą lub kurierem.
Dodatkowe informacje o programie Mój Prąd
Skolekcjonowanie i złożenie wszystkich niezbędnych papierów może zająć trochę czasu. Dlatego warto pamiętać, że dofinansowanie nie obowiązuje na urządzenia wyprodukowane wcześniej niż 24 miesiące przed instalacją. Nie można się również o to ubiegać w celu zwiększenia mocy już istniejącego sprzętu.
Jeśli Twój wniosek został rozpatrzony pozytywnie, to od dnia wypłaty pieniędzy, o które się ubiegałeś przez 3 lata, automatycznie wyrażasz zgodę na przeprowadzenie ewentualnej kontroli urządzenia. Wizyta techników może, ale nie musi mieć miejsca. Jednocześnie zgoda obejmuje przetwarzanie oraz opublikowanie Twoich danych osobowych takich jak (imię, nazwisko, miejscowość oraz moc instalacji).
Dobrą wiadomością jest to, że w przeciwieństwie do innych projektów otrzymane pieniądze są prawdziwą dopłatą, a nie zamaskowanym kredytem niskoprocentowym.