TERAZ 6°C
JAKOŚĆ POWIETRZA Umiarkowana
reklama

Zawody Krajowe w WKKW – sport, tradycja i rodzinna atmosfera w Bogusławicach

A.Wolski
Artur Wolski wt., 26 sierpnia 2025 09:18

Stado Ogierów w Bogusławicach w dniach 29–31 sierpnia 2025 roku stanie się areną wyjątkowego wydarzenia sportowego – Zawodów Krajowych w Wszechstronnym Konkursie Konia Wierzchowego (WKKW). To trzydniowe święto jeździectwa przyciągnie zarówno zawodników, jak i miłośników koni z całej Polski. Organizatorzy przygotowali ponadto szereg atrakcji dla całych rodzin. 

Zdjęcie
Autor: archiwum epiotrkow.pl

Najważniejsze informacje

  • Zawody Krajowe w WKKW odbędą się w Bogusławicach w dniach 29-31 sierpnia 2025, będą to trzydniowe święto jeździectwa przyciągające zawodników i miłośników koni z całej Polski.
  • W ramach zawodów przewidziano codzienne konkursy, wstęp wolny dla widzów, wyjątkową scenografię na terenie jednego z najstarszych obiektów jeździeckich w Polsce oraz strefę gastronomiczną oferującą różnorodne posiłki i przekąski.
  • Dla całych rodzin przygotowano dodatkowe atrakcje w niedzielę, takie jak trening hobby horse, zwiedzanie obiektu z przewodnikiem, mini zoo, dmuchany zamek i animacje dla dzieci.
  • W konkurencji WKKW występują trzy próby: ujeżdżenia, terenowa z przeszkodami oraz skoków przez przeszkody, z różnymi punktacjami za błędy i dyscyplinę.
  • Zawody WKKW w Polsce odbywają się w różnych klasach, różniących się stopniem trudności i przeznaczeniem, począwszy od CNC 80 dla młodych koni po CCI 5* jako najwyższy poziom zawodów WKKW na świecie.

Wszechstronny Konkurs Konia Wierzchowego (WKKW) to jedna z dyscyplin olimpijskich w jeździectwie. Jest najpełniejszym sprawdzianem wytrzymałości, poziomu wytrenowania i wszechstronności jeźdźca oraz konia. Często nazywana jest Królową wszystkich dyscyplin jeździeckich. Składa się z trzech prób: terenowej, ujeżdżania i skoków przez przeszkody.

Co czeka uczestników i widzów?

  • Codzienne konkursy, w których wystąpią najlepsi jeźdźcy i konie w kraju.
  • Wstęp wolny – idealna okazja, by zabrać rodzinę i znajomych na weekend pełen emocji.
  • Wyjątkowa sceneria jednego z najstarszych obiektów jeździeckich w Polsce – historia i piękno w jednym miejscu.

 Strefa gastronomiczna

Na terenie wydarzenia dostępne będą:

  • Bar z domowymi posiłkami, pizzą, zapiekankami, napojami i deserami lodowymi
  • Grill Bar 
  • Food Truck z lodami świderkami, watą cukrową, popcornem i goframi

 Atrakcje dodatkowe

W niedzielę organizatorzy przygotowali szereg atrakcji dla całych rodzin:

  • Trening hobby horse
  • Zwiedzanie obiektu z przewodnikiem
  • Mini zoo i spotkanie z alpakami
  • Dmuchany zamek, zjeżdżalnie, pole do minigolfa
  • Animacje i oprowadzanie na kucyku dla najmłodszych

WKKW (za pzj.pl)

Próba ujeżdżenia

Próba ujeżdżenia zawsze rozgrywana jest jako pierwsza. Zawodnicy na czworoboku o wymiarach 20 x 60 metrów lub 20 x 40 metrów wykonują wymagane programy, zawierające określone chody i figury. Stopień trudności jest zależny od poziomu konkursu. Koń na czworoboku powinien wykonywać wszelkie chody chętnie, dzięki impulsowi oraz odpowiedniemu wygimnastykowaniu. Musi reagować na oddziaływanie jeźdźca spokojnie, precyzyjnie, bez wahania, usztywnienia czy oporu. Pomoce, którymi posługuje się jeździec powinny być dyskretne. Koń natomiast powinien okazywać osiągniętą równowagę fizyczną i psychiczną. Program na czworoboku oceniają sędziowie, w skali od 0 do 10 punktów za każdy ruch. Sędziowie wystawiają też ocenę ogólną, którą oceniają harmonię pomiędzy jeźdźcem i koniem. Uzyskane punkty bonifikacyjne u wszystkich sędziów przelicza się na punkty karne.

Próba terenowa

Próba terenowa składa się z biegu terenowego z przeszkodami tzw. krosu. Długość trasy i liczba przeszkód oraz tempo pokonywania trasy uzależnione są od klasy konkursu. Próba ta ma na celu sprawdzenie szybkości, wytrzymałości, odwagi  i możliwości skokowych konia. Uzyskany w niej wynik wskazuje na wiedzę zawodnika na temat możliwości swojego konia. Zawodnicy pokonują przeszkody terenowe pojedyncze, złożone z kilku członów lub przeszkody z alternatywami. Te ostatnie mają przynajmniej dwie możliwości ich pokonania: pierwszą trudniejszą, ale wymagającą mniej czasu na pokonanie oraz drugą łatwiejszą, ale zabierającą więcej czasu. Sędziowie oceniają błędy na każdej przeszkodzie w następujący sposób: pierwsza odmowa skoku 20 punktów karnych, druga 40, trzecia odmowa na tej samej przeszkodzie oraz trzecia na trasie krosu powoduje eliminację. Nieprecyzyjne pokonanie przeszkody nazywane „błędem flagi” skutkuje nałożeniem 15 punktów, a aktywacja bezpiecznika na niektórych typach przeszkód to 11 punktów karnych. Każdy upadek, zarówno jeźdźca jak i konia, związany z pokonywaniem przeszkody powoduje eliminację. Przekroczenie normy czasu nakłada na zawodnika 0,4 punktu karnego za każdą rozpoczętą sekundę.

Próba skoków przez przeszkody

Trzecią próbą tej dyscypliny jest próba skoków przez przeszkody. Jest podobna do zwykłych konkursów dyscypliny skoków, jednak sama w sobie nie ma na celu wyłonienia zwycięzcy próby. Jej celem jest pokazanie dobrego przygotowania konia do pokonywania przeszkód na parkurze. Zawodnik pokonując trasę parkuru za każdą zrzutkę otrzymuje 4 punkty karne. Za pierwsze nieposłuszeństwo również 4 punkty karne, za upadek i drugie nieposłuszeństwo musi zostać wyeliminowany. Ukończenie trasy w czasie krótszym nie daje żadnej bonifikaty, ale przekroczenie normy czasu o każdą sekundę powoduje nałożenie na zawodnika 0,4 punktu karnego. Rodzaj toru przeszkód, jego długość, wymagana szybkość i wymiary przeszkód uzależnione są od stopnia trudności danych zawodów. Punkty karne ze wszystkich prób: ujeżdżenia, krosu i skoków są sumowane i ich suma decyduje o miejscu w klasyfikacji końcowej. Zwycięża ten zawodnik, który uzyskał najmniej punktów karnych. Zwykle próbą decydującą o klasyfikacji końcowej jest jednak próba krosu. Punktacja jest tak dobrana w taki sposób, aby wpływ krosu był największy.

W regulaminie krajowym zawarte są zapisy, które wprowadzają kilka zmian do przepisów międzynarodowych (pojawiają się kary na zbyt szybką jazdę, ale też są łagodniejsze jeśli chodzi o próbę terenową czy próbę skoków). Najwyższe rangą zawody międzynarodowe w tej dyscyplinie to Igrzyska Olimpijskie w kategorii Seniorów, rozgrywane co cztery lata na poziomie czterech gwiazdek. Następne podobne rangą zawody to Mistrzostwa Świata, Puchar Świata, Igrzyska Kontynentalne, Mistrzostwa Kontynentu, Puchar Kontynentu. W krajowym systemie współzawodnictwa sportowego rozgrywane są następujące rodzaje zawodów: Mistrzostwa Polski, Puchar Polski, Zawody Krajowe, Mistrzostwa Regionalne, Mistrzostwa Polski Młodych Koni. Karierę zawodniczą w dyscyplinie WKKW można rozpocząć w wieku 12 lat w kategorii wiekowej junior młodszy. Od 16 roku życia rozpoczynają rywalizację zawodnicy w kategorii wiekowej Junior. W przedziale wiekowym 19-21 roku życia zawodnik ma status młodzieżowca, a od 19 roku życia rywalizować może w kategorii Seniorów. Od 2009 roku zawodników obowiązuje uzyskiwanie tzw. wyników kwalifikacyjnych uprawniających do startu na danym poziomie trudności.

W Polsce zawody w konkurencji WKKW rozgrywane są w następujących klasach:

– CNC 80, czyli pierwszy stopień wprowadzający konia i jeźdźca w tajniki pokonywania przeszkód terenowych, przeznaczona dla młodych koni i kucy,

– CNC 90,

– CNC 100 – inaczej lekka,

– CNC 1*, pośrednia pomiędzy początkiem kariery WKKW, a pierwszym etapem międzynarodowego poziomu,

– CNC 2*,

– CCI 2*, czyli wprowadzenie koni i zawodników w szeroki zakres przeszkód na poziomie międzynarodowym, kierowana przede wszystkim dla juniorów,

– CCI 3*, zawierają bardziej skomplikowane wymagania, rywalizują w niej Młodzi Jeźdźcy,

– CCI 4* poziom kwalifikujący zawodnika i konia do zawodów rangi Mistrzostw Europy, Świata oraz Igrzysk Olimpijskich,

– CCI 5* to najwyższy poziom zawodów WKKW. Na tym poziomie rozgrywanych jest jedynie kilka konkursów na całym świecie w ciągu roku.

Szczegółowe informacje na www.stadoboguslawice.com.pl 

 

Reklama

Podsumowanie

    reklama

    Komentarze 2

    reklama

    Dla Ciebie

    6°C

    Pogoda

    Kontakt

    Radio