Artykuł sponsorowany
Wniosek RWS – co warto wiedzieć o wakacjach ZUS? Miniporadnik dla lokalnych przedsiębiorców.
Według bazy danych CEIDG swoją główną siedzibę (tj. adres do doręczeń korespondencji) w Piotrkowie Trybunalskim mają obecnie 5604 podmioty gospodarcze. Wakacje składkowe ZUS mogą być dla wielu przedsiębiorców istotnym odciążeniem – o ile poprawnie złożą wniosek RWS i spełnią wymogi formalne. Przeczytaj tekst, a dowiesz się więcej na ten temat!
Wakacje składkowe ZUS wprowadzono w listopadzie 2024 r. – na razie nie ma terminu zakończenia całej akcji – i pozwalają raz w roku skorzystać ze zwolnienia z opłat za ubezpieczenie społeczne, chorobowe oraz fundusze pracy i solidarnościowy. Wielu przedsiębiorców słyszało o takiej opcji, ale wciąż mają szereg wątpliwości odnośnie do procedury. Mnożą się pytania o to, komu przysługuje ulga i jak złożyć wniosek o wakacje ZUS? Najprościej zrobić to samodzielnie w domu, choć może to zrobić również pełnomocnik. Całość nie powinna Ci zająć więcej niż 5–15 minut, o ile zawczasu przygotujesz skany wszystkich niezbędnych dokumentów.
Platforma Usług Elektronicznych (PUE) Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, gdzie profil płatnika obligatoryjnie każda firma, przechodzi spore zmiany wizualne. Do sporządzenia wniosku należy wybrać kolejno:
W kolejnych krokach należy sprawdzić automatycznie zaciągane dane osobowe i odpowiedzieć na kolejne pytania dot. wielkości firmy, rodzaju prowadzonej działalności itd. O wakacje składkowe można starać się miesiąc wcześniej, tj. w lipcu będzie możliwość uzyskania zwolnienia z ww. składek wyłącznie za sierpień etc. System wybiera okres na podstawie aktualnej daty i nie ma możliwości żadnej zmiany wstecznej. Niezbędne będzie wskazanie dokładnego kodu PKD oraz informacja na temat otrzymanej pomocy de minimis w ciągu ostatnich 3 lat. Pamiętaj, że tej kwoty nie można wykazać wydrukiem z Systemu Udostępniania Danych O Pomocy Publicznej, tylko przez:
Cały proces składania wniosku RWS podzielono na 9 kroków. Na końcu pozostaje złożenie podpisu. Do wyboru jest kilka metod (podobnie jak przy logowaniu), aczkolwiek najszybsze powinno być potwierdzenie wewnętrzne przez eZUS. Obserwuj skrzynkę mail lub loguj się regularnie na platformę i sprawdzaj stan sprawy w skrzynce odbiorczej – wszelkie informacje będą przychodzić wyłącznie na konto PUE, na e-mail dostaniesz jedynie powiadomienie o nowej wiadomości.
Procedury związane z rozpatrzeniem wniosku RWS są w dużej mierze zautomatyzowane. Zgodnie z przepisami ZUS ma 30 dni na wydanie decyzji o przyznaniu ulgi lub odmowie zwolnienia ze składek. W drugim przypadku przedsiębiorca może złożyć odwołanie, również w tradycyjnej formie pisemnej (do oddziału ZUS lub Sądu Okręgowego – Sądu Pracy i Ubezpieczeń Społecznych).
Błędy i braki formalne mogą sprawić, że wniosek zostanie rozpatrzony negatywnie lub pozostanie bez rozpatrzenia. Czasami przedsiębiorcy nie wybierają poprawnego, pełnego kodu PKD, tylko wskazują którąś z ogólnych kategorii działalności – innym problemem może być nieczytelne oświadczenie o pomocy de minimis dla osoby prowadzącej działalność gospodarczą. Warto pilnować tygodniowego terminu odpowiedzi na różne wezwania ZUS do korekty czy uzupełnienia wniosku RWS. W przeciwnym wypadku całą procedurę trzeba będzie powtórzyć, a przez to dłużej czekać na zwolnienie z istotnej części miesięcznych składek.
W razie wątpliwości warto skontaktować się z ZUS-em i upewnić się, czego dokładnie dotyczą zastrzeżenia, by podczas składania korekty na platformie podać wszystkie wymagane informacje. Wielu przedsiębiorców otrzymywało wiadomości o braku poprawnych danych dot. pomocy publicznej i zwyczajnie nie wiedzieli, jak należało postąpić. Powiadomienia z ZUS-u niestety nie zawierają szczegółowego wskazania, co dokładnie było nie tak w złożonym wniosku. Bezpośredni kontakt to najlepszy sposób na wyklarowanie sprawy.