TERAZ6°C
JAKOŚĆ POWIETRZA Dobra
reklama

Elektryczne skrzynki zagrażają rowerzystom w Piotrkowie?

F.Zieliński
Filip Zieliński sob., 22 marca 2025 10:22

Wraz z nadejściem wiosny 2025 roku wielu rowerzystów w Piotrkowie Trybunalskim planuje powrót na ścieżki rowerowe. W mieście oraz regionie powstają nowe szlaki, czego przykładem jest niedawno otwarta trasa łącząca Piotrków z Przygłowem. Nowa ścieżka ma poprawić komfort i bezpieczeństwo cyklistów, ale nie wszystkie istniejące trasy są w idealnym stanie.

Stan piotrkowskich ścieżek rowerowych – co się zmieni w 2025 roku?

Niektóre odcinki ścieżek rowerowych w Piotrkowie wciąż wymagają pilnych napraw. Przykładem jest trasa przy ulicy Łódzkiej, gdzie wystająca kostka brukowa, podniesiona przez korzenie drzew, stała się przyczyną wypadku hulajnogisty w październiku 2024 roku. Niebezpiecznie jest również przed nową drogą pieszo-rowerową wzdłuż DK12. Na wysokości stacji Orlen, przy skrzyżowaniu ul. Sulejowskiej i Kleszcz, rowerzyści muszą uważać nie tylko na nierówności, ale przede wszystkim na wystające, nieoznakowane betonowe skrzynki elektryczne. O opinie na temat niebezpiecznego fragmentu, pytaliśmy Jacka Marusińskiego, dyrektora ZDiUM-u na początku grudnia 2024 roku.

Przed rozpoczęciem sezonu miłośnicy dwóch kółek liczą na to, że miasto zadba o konserwację istniejących tras, eliminując zagrożenia. Piotrków stawia na rozwój infrastruktury rowerowej – pozostaje jednak kwestia jej utrzymania w dobrym stanie, aby zapewnić bezpieczeństwo wszystkim użytkownikom.

Jakie zmiany na początek sezonu?

O to, jak wygląda dbanie o ścieżki i co się zmieni w 2025 roku, zapytaliśmy Ryszarda Żaka z Zarządu Dróg i Utrzymania Miasta.

– Staramy się poprawiać już istniejące ciągi pieszo-rowerowe. Taka sytuacja będzie miała miejsce na wspomnianym fragmencie przy ul. Sulejowskiej i ul. Kleszcz. Poprawiony zostanie stan techniczny nawierzchni, a także zmieniony przebieg ścieżki, aby uniemożliwić rowerzystom kolizję z istniejącymi skrzynkami energetycznymi. Obecnie skrzynki znajdują się na chodniku, a istniejący szlak pieszo-rowerowy kończy się przed przejściem dla pieszych. Brakuje tam ciągłości z nową ścieżką rowerową przy DK12 – to około 30–40 metrów, które teraz zostaną wybudowane.

Mieszkańcy zgłosili również problem uskoku na mostku przy ul. Sulejowskiej. To niebezpieczne miejsce pomiędzy mostem a kostką ścieżki rowerowej. Jaka jest dopuszczalna wysokość takiego połączenia i czy problem zostanie rozwiązany?

– Nie powinno być żadnego uskoku. Ścieżka ma być gład-ka, aby umożliwić rowerzystom spokojny i bezpieczny przejazd. Właśnie te uskoki, znajdujące się na wysokości obiektu inżynierskiego – mostu na ul. Sulejowskiej – zostaną usunięte podczas przebudowy chodnika. 

Niebezpieczny uskok przy ul. Sulejowskiej

Pracownicy ZDiUM tuż przed rozpoczęciem sezonu wiosennego sprawdzali stan duktów pieszo-rowerowych. Czy wsiadają oni na rower, aby ocenić nawierzchnię i potencjalne niebezpieczeństwa na trasie?

– Możemy jeździć rowerami, jednak z reguły wykonujemy te inspekcje pieszo. Jeśli ścieżka znajduje się blisko krawędzi jezdni, można także ocenić jej stan z samochodu, jadąc powoli. Wizje terenowe pozwoliły nam wytypować kilka miejsc wymagających poprawy – między innymi przy ul. Sulejowskiej.

Jak po tych wizjach oceniają Państwo stan piotrkowskich ścieżek rowerowych? Czy jest on zadowalający, czy wymaga inwestycji?

– Zawsze jest coś do poprawy. Na naszej liście znajduje się między innymi ciąg pieszo - rowerowy pomiędzy Al. Concordii a ul. Dworską, gdzie występują nierówności. Będziemy je naprawiać.

Wypadek z udziałem hulajnogisty na Łódzkiej. Ze ścieżki wystawała podniesiona przez korzenie kostka

A co z nierównościami na ścieżce pieszo-rowerowej przy ul. Łódzkiej? Pod koniec października 2024 roku doszło tam do wypadku z udziałem hulajnogisty, który przewrócił się na wystających betonowych kostkach.

– Wypadek był spowodowany przez korzenie drzew, które podniosły kostkę. Problem został naprawiony zaraz po kolizji.

Czyli można powiedzieć, że rowerzyści w nowym sezonie będą mogli cieszyć się ułatwieniami i usprawnieniami na ścieżkach pieszo-rowerowych?

– Staramy się na bieżąco poprawiać te trasy, aby zapewnić bezpieczeństwo zarówno rowerzystom, jak i pieszym – podsumowuje Ryszard Żak.

Wszystko wskazuje na to, że piotrkowianie w nowym sezonie będą mogli cieszyć się lepszą infrastrukturą rowerową. Czy tak się stanie? Sprawie będziemy się dalej przyglądać.

Reklama

Podsumowanie

    Komentarze 29

    reklama

    Dla Ciebie

    6°C

    Pogoda

    Kontakt

    Radio