Połowa firm w Polsce może mieć już za trzy lata co najmniej jedno elektryczne auto

PAPKraj Środa, 12 maja 20214
W dobie pandemii koronawirusa coraz więcej firm wybiera do swej floty auta elektryczne. Tren ten był obserwowany już wcześniej, ale teraz zdecydowanie przyspieszył. Oto jeden z kluczowych wniosków Barometru Flotowego 2021 przygotowanego przez Arval Mobility Observatory.
Połowa firm w Polsce może mieć już za trzy lata co najmniej jedno elektryczne auto Połowa firm w Polsce może mieć już za trzy lata co najmniej jedno elektryczne auto

 

Wyniki Barometru Flotowego 2021 pokazują, że w minionym roku już 31 proc. polskich firm miało w swoich flotach co najmniej jedno auto z napędem alternatywnym - samochód w pełni elektryczny (BEV), hybrydę (HEV) lub hybrydę typu plug-in (PHEV). Pod tym względem jednak nadal gonimy europejską średnią, która utrzymuje się na poziomie 42 proc.


Co najmniej jednym w pełni elektrycznym autem może się obecnie pochwalić 18 proc. firm w Polsce. Jeśli zapowiedzi przedsiębiorców się potwierdzą, w perspektywie trzech lat nawet połowa firm w kraju może mieć w swojej flocie takie auto. W UE chęć posiadania takiego pojazdu zadeklarowało niewiele więcej ankietowanych, bo 56 proc.


Z omawianego raportu wynika, że zanikają bariery, które dotychczas zniechęcały managerów floty do wybierania pojazdów w pełni elektrycznych. Rzadziej niż w ubiegłych latach wskazywali na brak dostępności punktów ładowania, zarówno w miejscu pracy, jak i domach użytkowników, a także niewielki wybór pojazdów.


Wybierając alternatywny proekologiczny napęd, polskie firmy kierują się względami praktycznymi. Przede wszystkim chodzi o redukcję kosztów paliwa. Na drugim miejscu przedsiębiorcy wymieniają troskę o środowisko. Trzeci czynnikiem jest kwestia budowania dobrego wizerunku.


Pandemia wzmocniła też znaczenie alternatywnych form mobilności - korzysta z nich już 62 proc. przedsiębiorców. O 13 punktów procentowych wzrosło wykorzystanie wspólnych dojazdów pracowników (obecnie co trzecia firma). Aż 28 proc. flot ma firmowy system car sharingu (wzrost o 10 pp), a 26 proc. stosuje budżet na mobilność (wzrost o 15 pp).


„W polskich flotach wyraźnie widać rosnącą skłonność do dywersyfikacji. Klasycznie rozumiany samochód służbowy wielu firmom już nie wystarcza, a pandemia COVID-19 dodatkowo pogłębiła zapotrzebowanie na inne formy mobilności” - stwierdził Radosław Kitala, Consulting & Arval Mobility Observatory Manager w Arval Service Lease Polska.


Dynamikę zmian w tym segmencie obrazują zapowiedzi samych firm, z których wynika, że w ciągu trzech lat aż 46 proc. z nich będzie oferować pracownikom najem lub współdzielenie roweru albo innego rozwiązania mikromobilnościowego. Do tej pory takie rozwiązanie wdrożyło 17 proc. przedsiębiorców. Zwiększa się też gotowość firm do zaoferowania pracownikom możliwości wynajmu prywatnego.


Równocześnie 55 proc. respondentów Barometru Flotowego 2021 wspomniało, że w ciągu najbliższych trzech lat chciałoby powiększyć swój park samochodowy. Najczęstszym powodem jest rozwój biznesu (71 proc. badanych) oraz zapewnienie bezpiecznego środka transportu pracownikom w związku z zagrożeniem zdrowotnym (26 proc. ankietowanych).


„Przedsiębiorstwa coraz rzadziej decydują się na zakup pojazdów ze środków własnych. Rośnie natomiast popularność leasingu i wynajmu. Z naszego badania wynika, że w najbliższych latach najsilniejsze perspektywy wzrostu ma wynajem długoterminowy” - powiedział Robert Antczak, dyrektor generalny Arval Service Lease Polska.


Potwierdzają to wyniki Barometru Flotowego 2021. Aż 69 proc. respondentów badania przygotowanego przez Arval Mobility Observatory zadeklarowało zamiar wykorzystania najmu długoterminowego w ciągu najbliższych trzech lat. Przy okazji stale rośnie znaczenie telematyki, za sprawą popularyzacji technologii podłączania aut do sieci (connected cars).


Wyżej od średniej unijnej (56 proc.) plasuje się wynik polskich firm deklarujących cyfrowy monitoring pozycji i stanu pojazdów (64 proc.). Przedsiębiorcy dzięki telematyce chcą poprawić bezpieczeństwo (52 proc. ankietowanych). Na poprawę zachowania i sposób jazdy kierowców liczy 49 proc. badanych, a 44 proc. chce wyeliminować niepożądane wykorzystanie floty.


Z treścią Barometru Flotowego 2021 można się zapoznać na stronie: www.arval.pl/arval-mobility-observatory


Źródło informacji: PAP MediaRoom


Zainteresował temat?

0

3


Zobacz również

Komentarze (4)

Zaloguj się: FacebookGoogleKonto ePiotrkow.pl
loading
Portal epiotrkow.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść wypowiedzi zamieszczanych przez użytkowników. Osoby komentujące czynią to na swoją odpowiedzialność karną lub cywilną.

Kazik ~Kazik (Gość)13.05.2021 08:19

Elektryczne auto może i dobre na zakupy na mieście ale nie w trasę 600 km gdzie nawet nie zatrzymuję się elektryk nie da rady tej trasy pokonać.
Druga sprawa auta elektryczne to trucie środowiska o tym nikt nie myśli co z bateriami do utylizacji będą leżeć po lasach . Dla przykładu tak modne ostatnio narzędzia z jedna bateria góra 3 lata i do wyrzucenia a okaże się ,że takiej już nie kupisz i wszystkie posiadane narzędzia trzeba do kosza wywalić to jest ekologiczne myślenie rządzących

00


@ndzi ~@ndzi (Gość)13.05.2021 08:16

a kiedy w końcu wyjadą elektryczne MZK- i na piotrkowskie ulice tyle lat obiecywane

10


Gosc niedzielny ~Gosc niedzielny (Gość)12.05.2021 23:09

A gruszki będą rosły na sośnie.Zero ekologi wystarczy poczytać książki i opracowania techniczne .Już p.Premier nie takie rzeczy obiecywał.

40


Adam z Bugaj ~Adam z Bugaj (Gość)12.05.2021 19:42

Ja jeżdżę autem na olej żepakowy ale nie chcą go uznać za eko

22


reklama
reklama

Społeczność

Doceniamy za wyłączenie AdBlocka na naszym portalu. Postaramy się, aby reklamy nie zakłócały przeglądania strony. Jeśli jakaś reklama lub umiejscowienie jej spowoduje dyskomfort prosimy, poinformuj nas o tym!

Życzymy miłego przeglądania naszej strony!

zamknij komunikat