Nie ma obwodnicy, ale jest… Moryca!

Sobota, 09 grudnia 202359
Moryca. Nazwa tej ulicy pojawia się bardzo często w mediach, a miejscy radni debatują o niej podczas nadzwyczajnych sesji. Nie wszyscy zdają sobie sprawę, że ta niepozorna wewnętrzna droga powoli staje się częścią newralgicznej struktury układu komunikacyjnego miasta o strategicznym znaczeniu. Wiedzieć należy, że znajduje się tam jeden z czterech przejazdów kolejowych łączących wschodnią i zachodnią część miasta.

Ładuję galerię...

Aby zrozumieć gdzie leży sedno problemu, należy przyjrzeć się bliżej  układowi komunikacyjnemu miasta. Zgodnie z ogólnie panującymi zasadami , także i nasze miasto winno mieć obwodnice. Zewnętrzną, dla ruchu tranzytowego (poza granicami miasta) i wewnętrzną umożliwiającą sprawne połączenie jego dzielnic bez konieczności przejazdu przez centrum.

 

 

Przebieg  śródmiejskiej (wewnętrznej) obwodnicy Piotrkowa. Częściowo wybudowana już obwodnica śródmiejska oraz przewidywana obwodnica południowa tworzą prawie regularne koło (kolor czerwony). Zrealizowane już odcinki obwodnicy to kolor zielony (dwie jezdnie) i żółty (jedna jezdnia). Kolorem fioletowym zaznaczono fragment biegnący śladem ulicy Moryca. Planowany przebieg obwodnicy południowej zaznaczono kolorem niebieskim.

 

Załączony rysunek pozwala zrozumieć, dlaczego ulica Moryca  biegnąca śladem przyszłej obwodnicy jest  tak ważna dla lokalnego i również tranzytowego ruchu pojazdów (zwłaszcza w przypadku  braku realizacji zapowiadanej budowy S12). 

Dzisiaj spora część kierowców , nie do końca świadomie, próbuje korzystać z trasy pokrywającej się z planowanym przebiegiem południowej obwodnicy miasta. Trasy, która w teorii ma łączyć niedokończoną Aleję Concordii z rondem na Bugaju.

Dlatego jadąc n.p. z zachodniej części miasta do starej trasy na Radomsko (DK 91), kierowcy chcąc ominąć centrum , jadą: Aleją Concordii, Dmowskiego, 18 stycznia (Wronią) lub Żelazną, Roosevelta, Przemysłową lub Glinianą, a w końcu… Moryca .

 

Niestety. Nie wszyscy zdają sobie sprawę, że ta niepozorna  wewnętrzna droga, wraz upływem czasu, stała się częścią newralgicznej struktury układu komunikacyjnego miasta o  strategicznym znaczeniu.

Z niezrozumienia tej prawdy płyną określone konsekwencje. Urzędnicy nie rozumieją mieszkańców, kierowcy mają pretensje do urzędników, a radni w większości robią wrażenie nie orientujących się o co chodzi..

 

W sytuacji, jakiej się znaleźliśmy należałoby chyba jeszcze  raz podejść do problemu przebiegu południowej obwodnicy miasta. Bez jego rozwiązania nie da się załatwić problemów kierowców i mieszkańców z ulicą Moryca. Z uwagi na zaszłości należałoby raczej pomyśleć o innym jej przebiegu, biorąc nawet pod uwagę to , że częściowo zostałaby zlokalizowana na terenach należących dzisiaj do gminy Rozprza. Rozwiązania polegające na wkopywaniu elementów betonowych u jej wylotu, lub też instalowanie “bramownic” to rozwiązania może i dobre, ale tylko po warunkiem, że będą stosowane wyłącznie jako tymczasowe.

  

W przeciwieństwie do obwodnicy południowej, północna obwodnica Piotrkowa (obwodnica śródmiejska), łącząca Aleję Concordii z rondem na Bugaju jest już częściowo zrealizowana.

Budowa biegnącej z północy na południe obwodnicy północnej rozpoczęła się w 2003 roku. Pierwszy etap prac składał się z dwóch części i obejmował roboty przy odcinku od Al. Sikorskiego do ul. Słowackiego oraz od al. Sikorskiego do ul. Dmowskiego. Kolejnym krokiem było przedłużenie obwodnicy do ul. Wojska Polskiego.

Drugi etap obejmował budowę dwujezdniowej trasy od ronda na Bugaju, do ulicy Rakowskiej (Miast Partnerskich)

Droga na odcinku Dmowskiego–Słowackiego oraz na odcinku Bugaj-Rakowska jest dwujezdniowa, zaś na odcinku Słowackiego–Wojska Polskiego (al..800 Lecia) jest jedno jezdniowa (a może szkoda?)

 

Dlaczego do tej pory, mimo że o potrzebie budowy obwodnicy południowej wiadomo było jeszcze w ubiegłym stuleciu, pierwsze konsultacje dotyczące jej ostatecznego przebiegu odbyły się dopiero dwa lata temu ?

 

 

Jest niemal pewne, że opóźnienie wynika z oczekiwania na rychłe wybudowanie nowego przebiegu trasy S12 (Kozenin-Piotrków). Być może liczono, że nowa S12 spowoduje, że budowa obwodnicy południowej nie będzie konieczna?

Wydaje się, że nie jest to słuszny pogląd, bowiem obwodnica południowa ma być częścią obwodnicy śródmiejskiej, natomiast przyszła S12 ma obsługiwać głównie ruch tranzytowy.

Połączenie tych dwóch funkcji (obwodnica śródmiejska i tranzytowa) wydaje się mało możliwe. Zwłaszcza, że wg  najnowszych informacji płynących z Generalnej Dyrekcji Budowy Dróg i Autostrad, trasa S12 (o ile doczeka się szybkiej realizacji) ominie Piotrków w sporej odległości i połączy się z trasą A1 dopiero gdzieś na wysokości Woli Krzysztoporskiej.

Konsultacje z mieszkańcami ws. „Studium komunikacyjnego dla potrzeb budowy południowej obwodnicy Miasta Piotrkowa Trybunalskiego” trwały od 29 listopada do 6 grudnia 2021 roku. W trakcie ich trwania mieszkańcy zgłosili 573 uwagi, a większość  z uczestników zdecydowanie negatywnie wypowiedziała się na temat proponowanych wariantów realizacji planowanej inwestycji.

 

POLECAMY


Zainteresował temat?

4

0


Komentarze (59)

Zaloguj się: FacebookGoogleKonto ePiotrkow.pl
loading
Portal epiotrkow.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść wypowiedzi zamieszczanych przez użytkowników. Osoby komentujące czynią to na swoją odpowiedzialność karną lub cywilną.

go?ć_teresa ~go?ć_teresa (Gość)09.12.2023 21:48

Bardzo mnie to inresuje

40


Goodluck ~Goodluck (Gość)09.12.2023 20:39

Nie będzie S12 od Kozenina do A1. Na A1 nie ma węzła pomiędzy Piotrkowem, a Kamieńskiem.

53


Sendzia ~Sendzia (Gość)09.12.2023 20:39

Bo wszyscy gramy do jednej bramki

30


Rencista ~Rencista (Gość)09.12.2023 20:28

Ta bramka na morycy powstała dzięki moim podatkom

40


Łukasz ~Łukasz (Gość)09.12.2023 17:11

Rondo Krakówka-Moryca+ rondo Gliniana-Graniczna+ rondo Graniczna-Roosevelta z dopuszczeniem całości dla cięzarówek i obwodnica na potrzeby Piotrkowa gotowa. Potem można ew pociągąć w jedną str. od ul. Granicznej gdzieś za aresztem do Al Concordii a w drugą str. Od krakówki na Zalesie. (Tylko czy na granicznej nie za ciasno ?)

03


Scaleniowa ~Scaleniowa (Gość)09.12.2023 17:56

Powinni puścić ruch Scaleniową

03


LED ~LED (Gość)09.12.2023 17:15

A mi podoba się ta bramka tylko szkoda że nie jest ozdobiona świątecznymi światełkami

30


JD ~JD (Gość)09.12.2023 14:10

Znów piszecie z nadzieją o S12. Ta droga nigdy nie powstanie jako obwodnica Sulejowa i Piotrkowa Trybunalskiego. Łódź wszystkie drogi prowadzi do siebie kosztem innych miejscowości województwa łódzkiego. Zabrali nam S8 od Wrocławia, która miała się łączyć z S12! To samo robią z S12 i S74. Plany budowy dróg w Polsce zostały zmienione przez ŁDDKiA po utracie statusu miasta wojewódzkiego przez Piotrków Trybunalski. Posłowie z naszego regionu tą sprawą się nie zajmują godząc się na wszystko. O drogach przypominają sobie co wybory.

113


go?ć_. ~go?ć_. (Gość)09.12.2023 14:23

Dublowanie tej inwestycji to niepotrzebne marnotrawienie pieniedzy. Obwodnica jest potrzebna, ale nie należy budować jej osobno. Wiele miast działa w porozumieniu z GDDKiA budując obwodnice miast. Tak należałoby też zrobić w Piotrkowie - wyprowadzając półwęzłem S12 w kierunku Sulejowa, a ruch lokalny kierować na rondo Bugaj i dalszą część obwodnicy. Ul. Moryca nie jest przystosowana do ruchu pojazdów ciężkich.

44


go?ć_gość ~go?ć_gość (Gość)09.12.2023 16:07

Postawić na stałe radiowóz i niech piszę mandaty a jak nie to Przenieś te kamerki z tego durnego skrzyżowania niby ronda i wysyłać mandaty

15


reklama
reklama

Społeczność

Doceniamy za wyłączenie AdBlocka na naszym portalu. Postaramy się, aby reklamy nie zakłócały przeglądania strony. Jeśli jakaś reklama lub umiejscowienie jej spowoduje dyskomfort prosimy, poinformuj nas o tym!

Życzymy miłego przeglądania naszej strony!

zamknij komunikat