85 procent oblało teorię - prawo jazdy na nowych zasadach

Tydzień Trybunalski Wtorek, 05 lutego 201315
W piotrkowskim WORD-zie rozegrały się dantejskie sceny. Przez Ośrodek przewinęły się prawdziwe tłumy, które pacyfikować musiała dyrekcja. Tylko w ciągu 3 dni do egzaminu przystąpiło 1175 osób. Każda miała jeden cel - zdać teorię, zanim zmienią się przepisy. 19 stycznia w życie weszła bowiem nowa Ustawa o kierujących pojazdami.
fot. Jarek Mizerafot. Jarek Mizera

- Nie tylko ostatnie dni, ale ostatnie tygodnie były dla nas bardzo ciężkie, bo w listopadzie czy grudniu pracowaliśmy w soboty i niedziele, aby pomóc kandydatom na kierowców. Dotarła do nas prawdziwa lawina chętnych – mówi Bronisław Brylski, zastępca dyrektora Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego w Piotrkowie.

W ciągu ostatnich 3 dni, kiedy można było zdać egzamin według starych zasad, czyli 16 - 18 stycznia (środa, czwartek, piątek) do egzaminu przystąpiło 1175 osób. Później Ośrodek został zamknięty na 3 dni. - Główny powód to sprawdzenie, czy systemy komputerowe zadziałają. Zależało nam na tym, aby sprawdzić sprawność sprzętu (czyli systemów i urządzeń), na którym kandydaci na kierowców mieli zdawać egzamin teoretyczny. W tym właśnie celu egzaminatorzy wcielili się w rolę osób egzaminowanych. Sprawdzali, czy pytania właściwie się wyświetlają, czy film pokazywany jest w odpowiednim tempie - chodzi o wszystkie techniczne rozwiązania, które kursant po raz pierwszy zobaczył w czwartek na egzaminie. Druga sprawa to sprawdzenie systemu połączeń informatycznych pomiędzy starostwami, wydziałami komunikacji a naszym WORD-em. Wiemy wszyscy, że wydziały komunikacji działają na programie przygotowanym przez Polską Wytwórnię Papierów Wartościowych. Z kolei 36 WORD-ów w Polsce działa na programach komputerowych Instytutu Transportu Samochodowego. Wszystko się udało, wszystko zadziałało. A przy okazji egzaminatorzy mogli sprawdzić, czy dziś sami zdaliby egzamin teoretyczny. Pytania nie są trudne, po prostu zmienił się schemat. 24 stycznia, w czwartek mogliśmy przyjąć pierwszych kandydatów na kierowców - mówi Brylski.

Co zmieniło się dla przyszłych kierowców? Na przykład to, że nowe testy egzaminacyjne zawierają filmy i mają lepiej sprawdzać, czy kandydaci na kierowców poradzą sobie w ruchu drogowym. Przed 19 stycznia na każde egzaminacyjne pytanie mieliśmy do wyboru 3 odpowiedzi, z których prawidłowa mogła być jedna, dwie lub wszystkie. Pytań było 18. Od 19 stycznia 2013 roku są 32 pytania podzielone na podgrupy: z zakresu wiedzy podstawowej (20) i specjalistycznej (12). Ułatwieniem jest z pewnością to, że prawidłowa może być tylko i wyłącznie jedna z odpowiedzi. W zależności od stopnia trudności pytania są różnie punktowane - od 1 do 3 punktów. Suma możliwych punktów do uzyskania wynosi 74, a aby zdać egzamin teoretyczny, należy uzyskać co najmniej 68 punktów.

***

Kiedyś 18 pytań, teraz 32. Kiedyś na każde egzaminacyjne pytanie mieliśmy do wyboru 3 odpowiedzi, z których prawidłowa mogła być jedna, dwie lub wszystkie. Teraz pytania podzielone są na podgrupy z zakresu wiedzy podstawowej (20) i specjalistycznej (12). Ułatwieniem jest z pewnością to, że prawidłowa może być tylko i wyłącznie jedna z odpowiedzi.

***

24 stycznia kandydaci na kierowców zdawali teorię po raz pierwszy według nowych zasad. Tego dnia w piotrkowskim Ośrodku w grafiku zaplanowanych było tylko 37 egzaminów. 3 osoby nie przyszły, zdało... 5. Z kolei w piątek do egzaminu przystąpiło tylko 9 osób. - Byliśmy na to przygotowani. W innych WORD-ach w Polsce jest podobnie. Zdajemy sobie sprawę, że tak będzie wyglądał styczeń i luty, bo wszyscy, którzy teraz przystępują do egzaminu teoretycznego, rozpoczęli szkolenie przynajmniej 2 - 3 miesiące wcześniej. Po prostu byli inaczej szkoleni, jeśli chodzi o sposób zdawania egzaminu, bo przecież przepisy ruchu drogowego są takie same. Przed zmianami wiele osób uczyło się testów na pamięć, mogło zdawać z zamkniętymi oczami. W tej chwili nie ma możliwości nauczyć się tego na pamięć. Trzeba znać przepisy. Zakładając, że kandydaci na kierowców uczyli się troszkę inaczej, w związku z tym zmiana techniki egzaminowania, do tego większa liczba pytań, spowodowała, że ludzie na teorii się “wykładali” - mówi B. Brylski.

Na szczęście egzamin praktyczny na kategorię B pozostał prawie taki sam, zmieniły się jedynie arkusze egzaminacyjne.

Przypomnimy, co jeszcze zmieniło się 19 stycznia. Dotąd zdobycie karty motorowerowej nie wiązało się ze zdawaniem egzaminu państwowego. Nowa Ustawa o kierujących pojazdami w miejsce karty motorowerowej wprowadza prawo jazdy kategorii AM, jednocześnie podwyższając wiek kandydatów z 13 do 14 lat. Przyszły kierowca musi odbyć szkolenie zakończone zaświadczeniem o ukończeniu kursu. Dopiero wówczas (za zgodą rodziców) będzie mógł przystąpić do egzaminu państwowego. Będzie to egzamin płatny. Kolejne novum to podwyższenie wieku kierowców w kategoriach C i D. O kategorię C może starać się osoba, która ukończyła 21 lat (było 18), o kat. D - 24 lata (było 21).

as


Zainteresował temat?

5

0


Zobacz również

reklama

Komentarze (15)

Zaloguj się: FacebookGoogleKonto ePiotrkow.pl
loading
Portal epiotrkow.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść wypowiedzi zamieszczanych przez użytkowników. Osoby komentujące czynią to na swoją odpowiedzialność karną lub cywilną.

metalik metalikranga06.02.2013 05:46

Tak

00


Redaktor Maj ~Redaktor Maj (Gość)06.02.2013 05:28

Wzrośnie ruch pomiędzy Czechami i Polską :)
Całkowity koszt wyjazdu oraz pobytu, kursu i egzaminu wynosi 2100 złotych. Cena obejmuje także badania lekarskie, usługi czeskiego tłumacza, tłumaczenie prawa jazdy na język polski i przesłanie go przesyłką kurierską do Polski. Zdaje się na 100 procent, tam nie ma żadnych placów manewrowych. Wykuć na pamięć odcinek jazdy i z głowy. Pośrednicy załatwiają też niezbędne formalności. Obcokrajowcy mogą bowiem podchodzić do egzaminu w Czechach, tylko jeśli mają potwierdzony przez policję tymczasowy meldunek na co najmniej 185 dni lub zaświadczenie o pracy w Czechach.
--------------------------------------------------

- mój filmik
http://naszpiotrkow.blogspot.com/
Komentarz był edytowany przez autora: 06.02.2013 05:30

00


Nergul ~Nergul (Gość)06.02.2013 00:26

Polska to bogaty kraj. Nie to co w biednym USA:
http://prawojazdykursanta.pl/pl/news/blog/prawo-jazdy-w-usa-jak-to-wyglada-1821

00


asior ~asior (Gość)05.02.2013 23:18

Za słownikiem PWN
pacyfikacja «tłumienie buntu, powstania, strajku itp., zwykle przy użyciu siły zbrojnej»
Za Wikipedią:
Pacyfikacja (od łac. pax = pokój, pacificatio) – dosłownie "uspokojenie". Termin ma kilka znaczeń:
Tłumienie – przemocą bądź innymi środkami przymusu bezpośredniego – manifestacji, powstania, buntu itp.
Użycie sił zbrojnych (wojska, żandarmerii, policji) w celu stłumienia niepokojów i przejawów niezadowolenia bądź oporu wobec władzy.
Ekspedycja karna okupanta na określonym terytorium, której celem jest masakra ludności cywilnej; stosowana na szeroką skalę na ziemiach polskich przez okupanta niemieckiego w latach 1939-1945. Pacyfikacje przeprowadzały najczęściej oddziały żandarmerii wojskowej, policji i SS, czasami również Wehrmachtu. Najsłynniejsze pacyfikacje na ziemiach polskich to te w miejscowościach: Borów, Cyców , Huta Pieniacka, Jamy, Kaszyce, Kitów, Krasowo-Częstki, Krusze, Kulno, Lipniak-Majorat, Łążek, Michniów, Milejów, Mrozy, Ochotnica Dolna, Olszanka, Rajsk, Różaniec, Skłoby, Smoligów, Sochy, Sumin, Szczecyn, Wanaty, Strużki i wiele innych. Według szacunkowych obliczeń pacyfikacje na ziemiach polskich w latach 1939-1945 pochłonęły ok. 20 tysięcy istnień ludzkich.
P.S.
Jak normalnie w artykułach praktycznie nie ma interpunkcji, to tutaj autor się rozhasał aż za bardzo, ale ogólnie lepiej niż było. Polecam dalej poszerzać swoją wiedzę z zakresu naszej wspaniałej polszczyzny :)

00


ffg ~ffg (Gość)05.02.2013 22:54

No tak, trudniejsze testy = więcej pieniążków dla państwa + szkół jazdy.
Coraz to gorsze drogi, przekręty podczas budowy, pełno fotoradarów... Brawo dla rządzących. Kto na nich głosował niech teraz uderzy się w pierś.

00


reklama
reklama

Społeczność

Doceniamy za wyłączenie AdBlocka na naszym portalu. Postaramy się, aby reklamy nie zakłócały przeglądania strony. Jeśli jakaś reklama lub umiejscowienie jej spowoduje dyskomfort prosimy, poinformuj nas o tym!

Życzymy miłego przeglądania naszej strony!

zamknij komunikat