Piotrków: Nasze bombki wygrały z kryzysem

Tydzień Trybunalski Poniedziałek, 08 grudnia 20085
Oryginalnie malowane, zdobione kamieniami, unikatowe, tylko dla kolekcjonerów, w kształcie sań św. Mikołaja lub choinki. Wszystkie ręcznie malowane. O tym, jak bombki z piotrkowskiego zakładu podbiły Stany Zjednoczone, jak zarządzający firmą pokonali kryzys i dlaczego w ciągu dnia powstaje ich tyko trzydzieści, rozmawiamy z obecnym prezesem firmy Szkło-Dekor Tadeuszem Szczygielskim.
Jeszcze dwa lata temu firma Szkło-Dekor wysyłała swoje ozdoby w 90% do Stanów Zjednoczonych, ponieważ tam znalazła nabywców i wyspecjalizowała się w tzw. stylu ornamentowym, w którym powstają bombki wysokodekorowane za pomocą różnorakich kamieni. Wśród nich były też ozdoby z motywami barokowymi, renesansowymi. Rocznie tworzono ok. 500, 700 wzorów. Wszystko po to, by utrzymać się na rynku europejskim i światowym. Niestety mimo ogromu starań i pracy, fabrykę Szkło-Dekor, która na rynku istnieje już prawie 60 lat, dotknął kryzys. Spadek wartości dolara i polski rynek zalany chińskimi wyrobami spowodowały, że piotrkowska firma, znana w wielu krajach europejskich i nie tylko, chyliła się ku upadkowi.

- Kiedy dotknął nas kryzys, robiliśmy wszystko, żeby jakoś sobie poradzić. Mieliśmy dwa wyjścia. Pierwszym była likwidacja zakładu, chociaż bardzo chcieliśmy uniknąć tego kroku. Drugim było sporządzenie nowego programu i przestawienie się. Wybraliśmy oczywiście to drugie rozwiązanie. Zmieniliśmy technologię i bardziej ukierunkowaliśmy się na rynek krajowy. Wychodziliśmy z założenia, że Polacy zaczęli doceniać i interesować się ozdobami wyższej klasy, tymi unikatowymi. Oczywiście wyroby chińskie, które weszły na nasz rynek, też miały niemałe znaczenie dla naszej sytuacji. Ludzie liczą się jednak z kosztami. Chińskie produkty są dużo gorszej jakości, dlatego są dużo tańsze, a przecież ludzie ciągle liczą się z kosztami. Poza tym Chińczycy ozdabiają ozdoby choinkowe według często polskich wzorów, które zdobywają. Nasza firma te wzory projektuje sama. Mamy plastyka, który zajmuje się właśnie wymyślaniem wzorów. Kiedyś zupełnie przez przypadek zdobyliśmy albumy, z których zaczerpnęliśmy wzory tj. skarby Watykanu czy postaci królów Polski. Tematyka tych ozdób była i jest olbrzymia i właśnie to wyróżnia nasze bombki od innych. Teraz kryzys nam nie grozi. Wygraliśmy z nim, chociaż było ciężko. Nie mogliśmy liczyć na niczyją pomoc. Nawet polskie banki nam jej odmówiły - mówi prezes Tadeusz Szczygielski.

Ewa Tarnowska

Więcej w nr 49

Zainteresował temat?

0

0


Zobacz również

Komentarze (5)

Zaloguj się: FacebookGoogleKonto ePiotrkow.pl
loading
Portal epiotrkow.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść wypowiedzi zamieszczanych przez użytkowników. Osoby komentujące czynią to na swoją odpowiedzialność karną lub cywilną.

epiotrkow ~epiotrkow (Gość)09.12.2008 10:50

fakturą do zapłaty:)

00


czytelnik tt ~czytelnik tt (Gość)09.12.2008 10:32

czym rózni się artykuł sponsorowany od zwykłego?

00


radzi ~radzi (Gość)08.12.2008 18:26

czyżby cenzurka?

00


epiotrkow ~epiotrkow (Gość)08.12.2008 13:51

Z przyczyn technicznych niestety musieliśmy skasować informację (komentarze się kasują automatycznie) i dodać ją ponownie. Trzeba jeszcze raz dodać komentarz :) Przepraszamy za zamieszanie !

00


motyl ~motyl (Gość)08.12.2008 13:48

Znikające komentarze - co na to moderator?

00


reklama
reklama

Społeczność

Doceniamy za wyłączenie AdBlocka na naszym portalu. Postaramy się, aby reklamy nie zakłócały przeglądania strony. Jeśli jakaś reklama lub umiejscowienie jej spowoduje dyskomfort prosimy, poinformuj nas o tym!

Życzymy miłego przeglądania naszej strony!

zamknij komunikat