Nawet 500 złotych mandatu za palenie śmieci

Tydzień Trybunalski Niedziela, 20 listopada 201126
Straż Miejska może sprawdzać, czy palisz w piecu odpadami. Jeżeli tak jest – lepiej z tego zrezygnuj – możesz uratować środowisko, zdrowie swoje i rodziny, jak również swój portfel.
fot. J. Kaczmarekfot. J. Kaczmarek

Wiadomo, że na terenie każdej posesji w mieście powinien znajdować się pojemnik na śmieci. Wiadomo również, że ci, którzy koszy nie mają – muszę pozbywać się odpadów. Co robią z nimi w okresie jesienno-zimowym? Ogrzewają mieszkania. Nie wiadomo, jak dużo jest takich osób, bo nikt nie został przyłapany na gorącym uczynku. Straż Miejska przestrzega jednak przed frywolnym wypaleniem syntetycznych odpadów, bo grożą za to srogie kary.


- Już trzy lata temu rozpoczęliśmy kontrole dotyczace posiadania pojemników na śmieci. Na podstawie danych z referatu ochrony środowiska wiedzieliśmy, kto ma zawartą umowę na wywóz śmieci, a kto nie. Chodziliśmy pod wskazane adresy i nakładaliśmy kary. Doprowadziliśmy do tego, że dzisiaj około 98% (2 razy więcej niż wcześniej) właścicieli posesji ma takie umowy podpisane – zaznacza komendant Straży Miejskiej w Piotrkowie Jacek Hofman.


To jednak nie wyklucza problemu pozbywania się części odpadów w domowych piecach. Jeżeli istnieje podejrzenie, że właściciel posesji spala w nich nielegalne śmieci, Straż Miejska może przeprowadzić kontrolę kotłowni. - Strażnik może poprosić o umowę na wywóz śmieci, może skontrolować palenisko i rodzaj opału. Nie zdarzyło się, żeby taka kontrola przyniosła wykrycie sprawcy (kilkanaście zgłoszeń w roku), ponieważ często zgłoszenia te są fałszywe. Dym może być różnego koloru, nawet gdy pochodzi z mieszanki drzewno-węglowej (to zależy od jakości opału i wielu innych czynników). Możliwe jest również pobranie próbki z pieca – w celu zbadania jej w laboratorium. My takim nie dysponujemy. Nie wykluczam jednak takiej sytuacji, że gdyby zebrany w sprawie materiał dowodowy wskazywał na wypalanie z premedytacją niedozwolonych odpadów, sprawę skierowalibyśmy do Inspektoratu Ochrony Środowiska, który takie badania może przeprowadzić - zaznacza komendant Straży Miejskiej.

 

- Czas jesiennych porządków i sezon grzewczy rozpoczął się już na dobre, a wraz z nim do Straży Miejskiej zaczęły napływać od mieszkańców informacje o spalaniu odpadów w otwartych ogniskach i domowych piecach. Każdy taki sygnał jest przez strażników sprawdzany. O ile nie potwierdziły się dotychczas informacje o spalaniu śmieci w domowych instalacjach grzewczych, to za spalanie śmieci, głównie folii i innych tworzyw sztucznych, papy, gumy i innych odpadów w otwartym ogniu, funkcjonariusze zmuszeni byli nakładać mandaty karne lub w uzasadnionych przypadkach stosować pouczenia - dodaje Elżbieta Jarszak - koordynator Zespołu Rzecznika Prasowego Prezydenta Miasta.
Warto również pamiętać, że domowe piece i przewody spalinowe nie są na ogół przystosowane do spalania w nich śmieci, co w konsekwencji może powodować pożary, a nawet eksplozję zgromadzonych produktów spalania.

***

W kotłach CO nie wolno palić m.in.: plastikowych pojemników i butelek oraz toreb foliowych, przedmiotów z tworzyw sztucznych, opakowań po farbach i lakierach, zużytych opon.

***

Podczas spalania plastiku, gumy i innych tworzyw sztucznych powstają trucizny groźne dla zdrowia i życia – m.in.: cyjanowodór, chlorowodór, związki siarki, tlenek węgla, tlenki azotu oraz metale ciężkie zaliczane do klasy I (kadm, rtęć, tytan), II (arsen, kobalt, nikiel, selen), III (ołów, chrom).


Zainteresował temat?

0

0


Zobacz również

reklama

Komentarze (26)

Zaloguj się: FacebookGoogleKonto ePiotrkow.pl
loading
Portal epiotrkow.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść wypowiedzi zamieszczanych przez użytkowników. Osoby komentujące czynią to na swoją odpowiedzialność karną lub cywilną.

ula ~ula (Gość)25.11.2011 19:44

Zapraszam na Wierzeje. Przydałaby się taka kontrola w co drugim domu palą śmieciami.Popieram!!

00


lukch ~lukch (Gość)21.11.2011 22:03

Chrzanienie z tym środowiskiem, przepisy zakładają płacenie za emisję co podraża koszt energii do tego stopnia, że większość ludzi woli palić śmieci w piecu niż kupować ciepło z Miejskiego Systemu, efektem jest wzrost emisji.

00


broda ~broda (Gość)21.11.2011 16:51

Cytuję:
Podczas spalania plastiku, gumy i innych tworzyw sztucznych powstają trucizny groźne dla zdrowia i życia m.in.: cyjanowodór, chlorowodór, związki siarki, tlenek węgla, tlenki azotu oraz metale ciężkie zaliczane do klasy I (kadm, rtęć, tytan), II (arsen, kobalt, nikiel, selen), III (ołów, chrom).Podczas spalania plastiku, gumy i innych tworzyw sztucznych powstają trucizny groźne dla zdrowia i życia m.in.: cyjanowodór, chlorowodór, związki siarki, tlenek węgla, tlenki azotu oraz metale ciężkie zaliczane do klasy I (kadm, rtęć, tytan), II (arsen, kobalt, nikiel, selen), III (ołów, chrom).


Zlikwidowaliśmy żarówki nieszkodliwe, a dopuściliśmy do produkcji i sprzedaży żarówki energooszczędne z zawartością rtęci. Czy możemy mówić o ratowaniu środowiska? A może ktoś z nas próbuje zrobić idiotów?
Tak sobie tyko myślę...

Komentarz był edytowany przez autora: 21.11.2011 16:53

00


broda ~broda (Gość)21.11.2011 16:45

Artykuł sponsorowany???

00


Dawid Dawidranga21.11.2011 15:17

popieram wywoz smieci jest zbyt drogi i w ciagu roku to horrendalne sumy .
a zreszta ten artykul dotyczy miasta nie wsi. nawies sm nie ma wstepu

Komentarz był edytowany przez autora: 21.11.2011 15:19

00


smieciarz ~smieciarz (Gość)21.11.2011 13:35

"Piotr.Covianin" napisał(a):
Piotr.Covianinranga
30 minut temu, 13:03
"smieciarz" napisał(a):
i dobrze.pijawki tylko rzeruja na ludziach a jak sobie spale petki czy inne smieci to mam cieplej w domu.
a tak musialbym jeszcze placic za wywoz tego.
ad2. lepiej spalic niz wywiesc do lasu jak to miesazczuchy robia wystarczy popatrzec w lesie belzackim
GDYBYŚ MYŚLAŁ I BYŁ ŚWIADOMYM MIESZKAŃCEM TO WIEDZIAŁ BYŚ, ŻE PALENIE BUTELEK PET I INNYCH TWORZYW SZTUCZNYCH JEST ZBRODNIĄ WOBEC ŚRODOWISKA I POWINNO BYĆ KARANE JAKO PRZESTĘPSTWO A NIE WYKROCZENIE .
PS znam ludzi którzy mają po dwa samochody, trzy telewizory a palą śmieciami to jest śmieszne i żenujące


ja nie bede pijawka placil 40zl co 2 tygodnie za wywoz smieci, tym powinly zajmowac sie samorzady.ja place podatki !!!

00


Piotr.Covianin Piotr.Covianinranga21.11.2011 13:03

"smieciarz" napisał(a):
i dobrze.pijawki tylko rzeruja na ludziach a jak sobie spale petki czy inne smieci to mam cieplej w domu.
a tak musialbym jeszcze placic za wywoz tego.
ad2. lepiej spalic niz wywiesc do lasu jak to miesazczuchy robia wystarczy popatrzec w lesie belzackim


GDYBYŚ MYŚLAŁ I BYŁ ŚWIADOMYM MIESZKAŃCEM TO WIEDZIAŁ BYŚ, ŻE PALENIE BUTELEK PET I INNYCH TWORZYW SZTUCZNYCH JEST ZBRODNIĄ WOBEC ŚRODOWISKA I POWINNO BYĆ KARANE JAKO PRZESTĘPSTWO A NIE WYKROCZENIE .
PS znam ludzi którzy mają po dwa samochody, trzy telewizory a palą śmieciami to jest śmieszne i żenujące

00


Piotr.Covianin Piotr.Covianinranga21.11.2011 13:00

"Pietrek" napisał(a):
Wiec jak masz pisac glupoty to zachowej je dla siebie i nie rob z ludzi mieszkajacych na wsiach idiotow i tepakow


Pisze w oparciu o własne doświadczenia z sąsiadami a z rozmów ze znajomymi też wynikają podobne sprawy

00


smieciarz ~smieciarz (Gość)21.11.2011 11:15

"~g~" napisał(a):
Kurw... worki po nawozie i resztki sznurka od snopowiązałki. To typowe śmieci wyrzucane przez ludzi z miasta. Nie bronię wszystkich bo brakuje poszanowania dla lasu. Ale rusza mnie jak bzdury ktoś wypisuje.


akurat te rzeczy sie spala w ognisku lacznie ze starymi galeziami i chwastami

00


Piotrkowianin Piotrkowianinranga21.11.2011 10:50

"Aman" napisał(a):
2000 uff jak to szybko zleciało.

Gratulacje!

"ja..." napisał(a):
ja tam palę eternitem w piecu.po rozbiórce stodoły trochę mi tego zostało.

Serio? To eternit się pali? Robisz nas w balona http://pl.wikipedia.org/wiki/Eternit:

Cytuję:
Eternit (z łacińskiego aeternum - wieczność, autor Ludwig Hatschek) – nazwa handlowa, która z czasem stała się nazwą potoczną materiałów budowlanych azbestowo-cementowych. Z eternitu wykonywano płyty pokryciowe - elewacyjne i dachowe - oraz rury. Jest to materiał ogniotrwały, odporny na warunki atmosferyczne oraz działanie wody i ścieków, a jednocześnie wytrzymały mechanicznie, nawet w wyrobach o ściankach niewielkiej grubości, przez co był również relatywnie lekki i dość tani.

Komentarz był edytowany przez autora: 21.11.2011 10:53

00


reklama
reklama

Społeczność

Doceniamy za wyłączenie AdBlocka na naszym portalu. Postaramy się, aby reklamy nie zakłócały przeglądania strony. Jeśli jakaś reklama lub umiejscowienie jej spowoduje dyskomfort prosimy, poinformuj nas o tym!

Życzymy miłego przeglądania naszej strony!

zamknij komunikat