Temat utrzymania porządku i czystości powinien dla każdej firmy sprzątającej kluczowy, badanie rynku, szukanie nowości i nowinek w świecie jest oczywistym zadaniem.
Czytając o metodach utrzymania porządku w innych państwach, ciekawostką okazała się Japonia, gdzie można się pokusić o nazwanie jej krajem idealnym pod względem przestrzegania czystości. Jest to kraj z tradycjami i ogromnym szacunkiem do swojej kultury i ludzi. Dyscyplina wpajana jest od najmłodszych lat a wychowanie dzieci następuje poprzez pracę i dbanie o własne otoczenie. W szkołach nie ma sprzątaczek, dzieci sprzątają same, na ulicach nie ma koszy na śmieci, „wszyscy kierują się żelazną zasadą śmieci zabierz ze sobą”. Japończycy są bardzo dumni z czystości panującej, w szkołach, biurach (oszczędzano na ekipie sprzątającej), na dworcach i oczywiście w swoich domach, pasjonaci sportu w Japonii znani są z tego, że po meczu sprzątają po sobie stadiony. Pracę zespołową opanowali do perfekcji i niemal każde zadanie wykonują razem. Sprzątanie jest poważna sprawą i dotyczy każdego z nas, a szczególnie istotne jest utrzymywanie porządku i sprzątanie w biurach, halach, magazynach i galeriach handlowych, gdzie przebywają setki osób.
Japończycy to naród bardzo zdyscyplinowany, wypracowali własne zasady postępowania względem porządku, kierują się zasadą 5S, która obecnie króluje na całym świecie.
Oto jak metoda 5S działa w firmie sprzątającej Cleaner Sp. z o.o. - a naprawdę działa!
Cleaner jest ekspertem w świadczeniu usług porządkowych od ćwierć wieku. Szybkie przekazywanie informacji pomiędzy pracownikami pomaga w osiągnieciu perfekcyjnego i spójnego działania. Cleaner wprowadził do swojej firmy najbardziej efektywny model działania 5S, który usprawnia pracę na każdym etapie wykonywania usług.
Dla przykładu, dla pracownika ekipy porządkowej w Cleaner 5S oznacza zasadę:
1S (sortowanie) - odpowiednie przygotowanie do pracy poprzez przygotowanie schludnego uniformu/ stroju służbowego z logo Cleaner, w zależności od sprzątanej powierzchni (kuchnia, łazienka, przestrzeń biurowa) dobór odpowiednich środków i materiałów do pracy, kluczową zasadą jest nie mieszanie środków chemicznych np. środków zasadowych z kwaśnymi, choru z roztworami na bazie kwasu solnego, gdyż grozi to zatruciem, dobór artykułów pomocniczych (ściereczek, gąbeczek, rękawiczek). W Cleaner obowiązuje zasada stosowania kolorowych ściereczek do różnych powierzchni, aby uniknąć przenoszenia zarazków i bakterii.
2S (systematyka) oznacza porządek na wózku serwisowym, uzupełniane na bieżąco środki chemiczne, artykuły pomocnicze (różnego rodzaju worki na śmieci, czyste ściereczki, sprawne mopy, itd.) Jeśli wózek jest duży, oznakowane strefy sprzątania (kuchnia, łazienka, przestrzeń biurowa) pomagają w utrzymaniu harmonii.
3S (sprzątanie) oznacza kontrolowanie stanu czystości wózka serwisowego, pozostawianie wózka w czystości (wymiana na bieżąco wody, wylewanie wody brudnej, płukanie wiaderka), pranie ściereczek, pozostawienie do wysuszenia, nie używania jednej ściereczki do wszystkich powierzchni i pomieszczeń.
4S (standaryzacja) schemat w utrzymaniu porządku, który oznacza rozpoczęcie sprzątania np. w strefie biura i kuchni od: założenie rękawiczek, przetarcia biurek z kurzu, wyrzucenie niepotrzebnych śmieci do kosza, odkurzenie wykładziny, ustawienia krzeseł, zabranie śmieci z koszy, dezynfekcja stref okołodotykowych, wyrzucenie rękawiczek.
5S (samodyscyplina) - Cleaner Sp. z o.o. stosuje sprawdzoną metodę check-list. Po każdej wykonanej czynności jest ona przez pracownika zakreślana, wówczas mamy pewność, że zakres prac został wykonany na 100%. Tego rodzaju listy zawsze doskonale się sprawdzały, zarówno firma utrzymująca porządek (Kierownik, Brygadzista na obiekcie) miała wiedzę czy zakres prac był w całości wykonany, czy z jakiegoś powodu jakaś czynność była pominięta (wpis w uwagach informuje o powodzie niewykonania czynności) a także Klienta, który wie na bieżąco co dzieje się w jego przestrzeni.
Bardzo ważne jest zachowanie harmonii i spójności. Jeśli zasady 5S są przestrzegane i egzekwowane, to z pewnością ułatwią funkcjonowanie każdej firmie, także w firmach sprzątających takich jak Cleaner Sp. z o.o.