1. Opłaty bankowe za konto
Na pewno jedną z częściej branych pod uwagę kwestii podczas wyboru konta będą opłaty z nim związane. Otwarcie konta jest na ogół darmowe, bez względu na wybrany bank. Za prowadzenie rachunku także nierzadko nie ponosimy żadnych opłat, chociaż w takim przypadku bywa różnie. Może być tak, iż zwolnienie z opłat w tym przypadku będzie zależne od różnorodnych czynników, chociażby od wysokości wpływów comiesięcznych na nasze konto. Nierzadko wydawanie karty do rachunku związane jest z jakimś kosztem, ale na ogół samo wyrobienie i wysłanie karty jest bezpłatne. Niemniej jednak już za używanie karty bank może naliczyć nam comiesięczne opłaty. W zależności od wybranego banku, z opłaty za kartę nierzadko zwolnieni będą klienci, którzy:
- dokonają minimum kilku albo kilkunastu płatności za pomocą karty w miesiącu,
- dokonają płatności, które przekraczają ustaloną wcześniej w umowie kwotę.
2. Dodatkowe profity ($$$)
Coraz więcej ofert kont gwarantuje różne możliwości na oszczędzanie albo ciekawe promocje, które wiążą się z płaceniem kartą. Według informacji w rankingu kont bankowych na zaradnyfinansowo.pl, jeżeli często używamy karty podczas zakupów, warto sprawdzić, jakiego rodzaju korzyści zaoferuje nam konkretny bank:
- Nierzadko będzie to zwrot na poziomie kilku procent od wydatków miesięcznych (wyłącznie tych, za które płaci się kartą),
- w innym zaś banku może to być możliwość oszczędzania, która polega na comiesięcznym odkładaniu części z naszych pieniędzy w bankowej "skarbonce",
- jeszcze w innym przypadku z takiego rodzaju płatności można otrzymać punkty, które wymienimy później bez problemu na produkty, albo zniżki do wybranych sklepów.
Poza tym istotnym elementem będą różnego rodzaju konta dodatkowe, które będzie można otworzyć w wybranym banku. Jeżeli potrzebne nam jest konto walutowe albo oszczędnościowe, chcemy otworzyć lokatę długoterminową albo krótkoterminową, powinniśmy sprawdzić, co w takim przypadku zaoferuje nam bank. Jakie będziemy mieć przywileje albo opłaty za jeszcze jedno konto, jakie będzie jego oprocentowanie, w jaki sposób będzie przebiegać kapitalizacja odsetek. Jeżeli na obecną chwilę nie mamy zamiaru otwierać drugiego konta, to możemy potraktować taką kwestię, jako drugorzędną. Ponadto zawsze mamy możliwość otwarcia konta oszczędnościowego albo lokaty w innym banku, niż ten, w którym mamy już otwarty rachunek oszczędnościowo-rozliczeniowy.
3. Dostęp do konta bankowego
Kolejna kwestia, która jest warta przemyślenia to komunikacja z instytucją bankową, jak i sposób dostępu do niego. Dokonując wyboru banku, musimy mieć na uwadze to, w jaki sposób będziemy się z nim. Jeżeli wystarczający jest dla nas kontakt telefoniczny albo za pomocą internetu, nie trzeba zwracać uwagi na odległość oddziału od naszego miejsca zamieszkania. Nierzadko banki działające typowo internetowo, które nie mają, albo mają mało placówek stacjonarnych, mają dużo bardziej atrakcyjną ofertę pod względem finansowym, gdyż muszą przecież w jakiś sposób przyciągnąć klienta i zrekompensować mu mniejszy wybór form kontaktu. Zatem, jeżeli nie zależy nam szczególnie na bezpośrednim kontaktowaniu się z przedstawicielami banku w jednej z jego placówek, to możemy rozważyć także oferty takich banków, które nie mają zbyt wielu placówek w najbliższym sąsiedztwie. Jeżeli zaś potrzebujemy banku celem załatwiania swoich spraw stacjonarnie, to powinniśmy wybrać jeden spośród tych, który posiada wiele placówek.
4. Komunikacja z bankiem
Istotną kwestią, nierzadko pomijaną w chwili wybierania konta osobistego, będzie łatwość kontaktowania się z bankiem. W teorii każdy z banków oferuje klientom dostęp do infolinii, czy do placówek. Jednakże nie o teorię tutaj chodzi. Każdy, komu kiedykolwiek skradziono karty bankomatowe, wie jak istotną kwestią w takim przypadku jest możliwość szybkiego skontaktowania się z bankiem, celem ich zastrzeżenia. Dlatego przeglądając oferty różnych banków, trzeba zwracać uwagę także na kanały, które służą do kontaktowania się w awaryjnych sytuacjach. Dzięki szybkiemu kontaktowaniu się z bankiem możemy zaoszczędzić nie tylko swój czas, ale przede wszystkim zabezpieczyć odpowiednio należące do nas pieniądze.
Sprawdzenie kompetencji pracowników infolinii
Inna kwestia związana bezpośrednio z komunikacją z bankiem to kompetencja konsultantów z infolinii. Oczywiście klienci banków nie mają wpływu na proces zatrudniania takich osób. Jednakże nic nie stoi na przeszkodzie, żeby przed zakładaniem konta przekonać się, czy pracownicy konkretnego banku są dobrze nastawieni do klientów i czy udzielają wyczerpujących odpowiedzi na zadawane pytania.
Ocena infolinii banków bankowych. Źródło: Bankowy Informator
Telefon na infolinię wyrażający zainteresowanie ofertą co do konta osobistego wystarczy, aby móc ocenić poziom funkcjonowania obsługi telefonicznej. Część klientów na pewno nawet nie pofatyguje się, aby móc skorzystać z takiej możliwości. Być może jednakże argumentem na plus będzie fakt, iż kontaktując się z infolinią odnośnie do otwarcia konta bankowego, możemy nie tylko poddać weryfikacji jakość obsługi, ale w niektórych wypadkach skorzystać także z innych promocji, mających związek z korzystaniem z usług banku.