Telewizor, mecz, a może fotografia – co wybierają bełchatowianie?

Tydzień Trybunalski Środa, 05 grudnia 20120
Film, muzyka, sport i fotografia - tymi dziedzinami kultury bełchatowianie są zainteresowani najbardziej. Słabiej jest z teatrem. Dużo jest jednak tych, którzy wolny czas spędzają przed telewizorem.
Telewizor, mecz, a może fotografia – co wybierają bełchatowianie?

Ponad połowa pytanych mieszkańców Bełchatowa jest zadowolona z oferty Miejskiego Centrum Kultury, a cztery procent ocenia ją negatywnie. Taką wiedzę zyskało Miejskie Centrum Kultury po zapoznaniu się z wynikami badań socjologicznych, które przeprowadziło pięć wolontariuszek na prośbę instytucji kulturalnej. Po co przeprowadzono takie badania i co dokładnie z nich wynika? Mówią o tym twórczynie pracy i dyrektor bełchatowskiego MCK.

Dla kogo kultura?

Od stycznia tego roku grupa pięciu wolontariuszek socjologów prowadziła badania dotyczące kulturalnych preferencji, potrzeb i oczekiwań bełchatowian. Prace badawcze i opracowanie wyników trwało kilka miesięcy. Po co Miejskiemu Centrum Kultury taka wiedza?

- To był skutek pewnych działań, które zostały podjęte w pracy nad strategią MCK. Pomyśleliśmy, że dobrze byłoby wyznaczyć sobie pewne cele i zastanowić się, czym powinna być ta placówka, w jakim kierunku zmierzać i na jakie potrzeby odpowiadać. Do pracy nad wspomnianą strategią poprosiliśmy trenera z Centrum Kultury w Łodzi. Te prace postępowały i były to sprawne działania do momentu, kiedy zdaliśmy sobie sprawę, że tak naprawdę nie wiemy, dla kogo tworzymy kulturę, kto jest naszym odbiorcą, jak jesteśmy oceniani. Mieszkamy w Bełchatowie i intuicja podpowiadała nam, jakie są preferencje kulturalne mieszkańców miasta, ale przecież nie możemy opierać się tylko na niej. Postanowiliśmy przeprowadzić badania, by mieć tę wiedzę udokumentowaną i namacalne dowody - mówi Ewa Młynarczyk, dyrektor Miejskiego Centrum Kultury.

Pięć wolontariuszek i miesiące badań

Wiele miast posiada tzw. obserwatoria kultury czy pozyskuje pieniądze na przeprowadzenie podobnych badań, które są bardzo kosztowne. Bełchatowskie MCK nie miało środków na takie zadania. Placówka jednak poradziła sobie bez gotówki. - Wiedząc, że z jednej strony takie badania są niezbędne, by ze strategią iść do przodu, a jednocześnie nie mając żadnych źródeł finansowania, postanowiliśmy odwołać się do zasobów bełchatowskich. Pomyśleliśmy, że są studenci czy socjologowie, którzy w ramach pracy wolontarystycznej zechcieliby nam pomóc. Zwróciliśmy się do bełchatowian z takim apelem. Okazało się, że ich odzew przerósł nasze oczekiwania. Do zadania zgłosiły się cztery wykształcone panie socjolog, a po pewnym czasie dołączyła piąta. Zaoferowały swoją pomoc i zadeklarowały, że są w stanie takie zadania przeprowadzić - mówi Ewa Młynarczyk.

- Zgłosiłam się do udziału w realizacji badań, ponieważ czułam potrzebę pracy w takim charakterze. W przeszłości często pracowałam jako wolontariusz, należałam do organizacji pozarządowych i dawało mi to ogromną satysfakcję. Teraz postanowiłam zrobić coś dla swojego miasta, korzystając z wiedzy, którą zdobyłam na studiach. To dla mnie sposób na realizację siebie - mówi Karolina Frączkowska, bełchatowianka, socjolog z wykształcenia, obecnie specjalista ds. zarządzania zasobami ludzkimi w dziale personalnym dużej firmy produkcyjnej. Obok Karoliny Frączkowskiej w zadaniu brały udział: Katarzyna Gaszewska, Aleksandra Lont oraz Malwina Wodo, a pomagała im Ewelina Gryś-Mokrzyńska. Wszystkie panie pracują, realizują się zawodowo, a jednak zdecydowały się poświęcić swój prywatny czas na przeprowadzenie długotrwałych badań, by następnie wnioski zebrać i opisać w pracy.

POLECAMY


Zainteresował temat?

1

0


Komentarze (0)

Zaloguj się: FacebookGoogleKonto ePiotrkow.pl
loading
Portal epiotrkow.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść wypowiedzi zamieszczanych przez użytkowników. Osoby komentujące czynią to na swoją odpowiedzialność karną lub cywilną.

Na tym forum nie ma jeszcze wpisów
reklama
reklama

Społeczność

Doceniamy za wyłączenie AdBlocka na naszym portalu. Postaramy się, aby reklamy nie zakłócały przeglądania strony. Jeśli jakaś reklama lub umiejscowienie jej spowoduje dyskomfort prosimy, poinformuj nas o tym!

Życzymy miłego przeglądania naszej strony!

zamknij komunikat