Po drodze krajowej tylko 20 na godzinę

Tydzień Trybunalski Poniedziałek, 08 kwietnia 201323
Czy pięćdziesiąt kilometrów na godzinę to w mieście za szybko? Na niektórych piotrkowskich ulicach – zdecydowanie tak. Na rondzie Sulejowskim znaki z zakazem przekroczenia prędkości powyżej 20 kilometrów na godzinę pojawiły się już kilkanaście lat temu.

Gdyby kierowcom było mało – o konieczności wciśnięcia hamulca informują również napisy: “Kierowco zwolnij!”. - Ta sytuacja trwa już zbyt długo – mówią zmotoryzowani.

- Jeżdżę właśnie tędy codziennie i zacząłem zastanawiać się, po co te znaki. Ograniczenie jak na osiedlowych dróżkach między blokami. A tu środek miasta, droga krajowa... Coś tu nie gra. Może ktoś się pomylił? - pyta pan Marian z Piotrkowa. Zagadnięty na ulicy Jerozolimskiej pan Krzysztof podejrzewa, że znaki po pierwsze – jak to znaki – mają zadbać o bezpieczeństwo, a po drugie - nieuważnych kierowców ustrzec przed uszkodzeniem pojazdu. - Nie ma co ukrywać – nawierzchnia na tym rondzie do najlepszych nie należy. Wszędzie nierówno i strasznie buja. Parę dziur też się znajdzie. Jest ograniczenie, to zarząd dróg nie musi pewnie za wiele spraw odpowiadać. Skoro ktoś jechał za szybko, znaczy złamał przepisy, a jak złamał, to za ewentualne szkody nikt nie będzie odpowiadał – mówi.

Wszystko wskazuje na to, że kierowcy zwalniać będą musieli jeszcze długo. Mówi się, że rondo zostało źle wyprofilowane, o czym mają świadczyć liczne wywrotki tirów i tradycyjne kolizje innych pojazdów. - Po to właśnie postawili tam znaki. Żeby wpadki nie były tragiczne w skutkach – stwierdza pani Katarzyna.

Rondo było ostatnio przebudowywane w 2003 roku. - Ustawienie takiego ograniczenia było konieczne, gdyż często dochodziło tutaj do zdarzeń drogowych. Tak jest też obecnie. Kierowcy jeżdżą na pamięć, dlatego zarządca drogi nie zmienił tego znaku, aby ruch odbywał się wolniej. Gdyby jeździli szybciej, skutki stłuczek byłyby znacznie większe – przyznaje Jarosław Bąkowicz z Biura Prasowego Prezydenta Miasta.

- Dziwne, że na innych rondach takich ograniczeń się nie spotyka – odpowiadają kierowcy. Rondo modernizacji potrzebuje i z powodu kolizji, i z powodu jakości nawierzchni, ale też z powodu irracjonalnych ograniczeń prędkości. Miasto ma już przygotowaną koncepcję przebudowy ronda. Problem w tym, że nie wiadomo, kiedy i czy w ogóle do niej dojdzie. - W 2011 roku przeprowadzone były konsultacje społeczne dotyczące wyboru jednej z dwóch przedstawionych koncepcji modernizacji. Mieszkańcy wybrali propozycję koncepcji ronda turbinowego. Liczyliśmy, że zresztują się pieniądze unijne z mijającej perspektywy UE. Tak się nie stało. Realizacja przebudowy ronda jest uzależniona od posiadanych środków. Tak więc obecnie przebudowa to mglista przyszłość, gdyż nie wiemy jeszcze, jak będą dzielone pieniądze unijne i które programy wsparte pieniędzmi UE będą priorytetowe – dodaje Bąkowicz.

JK

O tym, że rondo nie jest w najlepszy stanie, najlepiej świadczy urwane koło autobusu PKS. Kilkanaście dni temu na rondzie o mało nie doszło do groźnego wypadku. Jadący z Radomia do Wrocławia autobus PKS urwał przednie prawe koło. Powodem awarii były duże dziury w jezdni. - Na szczęście to rondo i jechałem wolno. Wpadłem jednak w dwie duże dziury w asfalcie. Autobus waży trzynaście ton, więc ciężar niemały. Było wyraźnie słychać, jak strzeliły śruby na wahaczach. Zaryłem spodem o jezdnię – autobus stanął na środku drogi. Nikomu na szczęście nic się nie stało - mówił kierowca PKS-u. Nie ukrywał swojej złości spowodowanej stanem piotrkowskich dróg. Żeby udowodnić, że dziury są niemałe, zakasał rękawy i szufelką wybierał z nich wodę. - Proszę zobaczyć, w jakim stanie jest ta droga – pokazywał.

Stan nawierzchni i ograniczenie prędkości do 20 km/h faktycznie może irytować, zwłaszcza że jadący sąsiednią ścieżką rowerową mogą poruszać się w bardziej komfortowych warunkach i z większą prędkością. Miejmy nadzieję, że sytuacja w końcu kiedyś się zmieni.

***

Zdarzenia na rondzie Sulejowskim (lata 2008 - 2012)

Rok 2008
Wypadki - brak
Kolizje - samochody osobowe - 14
samochody ciężarowe - 1
motocykl - 1
autobus komunikacji miejskiej - 1
Brak rannych, brak zabitych

Rok 2009
Wypadki - samochód osobowy - 1, samochód ciężarowy - 1
Kolizje - samochody ciężarowe - 2
samochody osobowe - 21
Ranni: 2
Brak zabitych

Rok 2010
Kolizje - samochody osobowe - 28

Rok 2011
Wypadki - samochody osobowe - 1
Kolizje - samochody ciężarowe –2
samochody osobowe – 15
autobus komunikacji miejskiej - 1
motorower - 1
inny - 1
Ranni - 1
Brak zabitych

Rok 2012
Wypadki - samochody osobowe - 1, samochody ciężarowe - 1
Kolizje - samochody osobowe - 24
samochody ciężarowe - 1
autobus komunikacji publicznej - 1
Ranni - 2
Brak zabitych


Zainteresował temat?

3

2


Zobacz również

Komentarze (23)

Zaloguj się: FacebookGoogleKonto ePiotrkow.pl
loading
Portal epiotrkow.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść wypowiedzi zamieszczanych przez użytkowników. Osoby komentujące czynią to na swoją odpowiedzialność karną lub cywilną.

Resident_ of_the_old_Town Resident_ of_the_old_Townranga08.04.2013 12:12

Z tego co się orientuję w bełchatowie jest właśnie rondo turbinowe a i tak kierowcy jeżdzą jak chcą.

00


zzz ~zzz (Gość)08.04.2013 09:02

mieszkancy wybrali rondo turbinowe?? pierwsze słysze zeby ktos wogole pytał mieszkanców o to rondo.

00


Władzio ~Władzio (Gość)08.04.2013 08:56

A na ulicy Sikorskiego w wielu miejscach ograniczenie do 30 km/h. Po co łatać dziury lepiej dać na drodze krajowej ograniczenie do 20-30 km/h. Zresztą na Sikorskiego na jednym słupie wiszą sobie dwa znaki: ograniczenie do 50 i do 30 i jak tu jechać? A zresztą tam i tak każdy jedzie 70-80:)

00


reklama
reklama

Społeczność

Doceniamy za wyłączenie AdBlocka na naszym portalu. Postaramy się, aby reklamy nie zakłócały przeglądania strony. Jeśli jakaś reklama lub umiejscowienie jej spowoduje dyskomfort prosimy, poinformuj nas o tym!

Życzymy miłego przeglądania naszej strony!

zamknij komunikat