Gdyby kierowcom było mało – o konieczności wciśnięcia hamulca informują również napisy: “Kierowco zwolnij!”. - Ta sytuacja trwa już zbyt długo – mówią zmotoryzowani.
- Jeżdżę właśnie tędy codziennie i zacząłem zastanawiać się, po co te znaki. Ograniczenie jak na osiedlowych dróżkach między blokami. A tu środek miasta, droga krajowa... Coś tu nie gra. Może ktoś się pomylił? - pyta pan Marian z Piotrkowa. Zagadnięty na ulicy Jerozolimskiej pan Krzysztof podejrzewa, że znaki po pierwsze – jak to znaki – mają zadbać o bezpieczeństwo, a po drugie - nieuważnych kierowców ustrzec przed uszkodzeniem pojazdu. - Nie ma co ukrywać – nawierzchnia na tym rondzie do najlepszych nie należy. Wszędzie nierówno i strasznie buja. Parę dziur też się znajdzie. Jest ograniczenie, to zarząd dróg nie musi pewnie za wiele spraw odpowiadać. Skoro ktoś jechał za szybko, znaczy złamał przepisy, a jak złamał, to za ewentualne szkody nikt nie będzie odpowiadał – mówi.
Wszystko wskazuje na to, że kierowcy zwalniać będą musieli jeszcze długo. Mówi się, że rondo zostało źle wyprofilowane, o czym mają świadczyć liczne wywrotki tirów i tradycyjne kolizje innych pojazdów. - Po to właśnie postawili tam znaki. Żeby wpadki nie były tragiczne w skutkach – stwierdza pani Katarzyna.
Rondo było ostatnio przebudowywane w 2003 roku. - Ustawienie takiego ograniczenia było konieczne, gdyż często dochodziło tutaj do zdarzeń drogowych. Tak jest też obecnie. Kierowcy jeżdżą na pamięć, dlatego zarządca drogi nie zmienił tego znaku, aby ruch odbywał się wolniej. Gdyby jeździli szybciej, skutki stłuczek byłyby znacznie większe – przyznaje Jarosław Bąkowicz z Biura Prasowego Prezydenta Miasta.
- Dziwne, że na innych rondach takich ograniczeń się nie spotyka – odpowiadają kierowcy. Rondo modernizacji potrzebuje i z powodu kolizji, i z powodu jakości nawierzchni, ale też z powodu irracjonalnych ograniczeń prędkości. Miasto ma już przygotowaną koncepcję przebudowy ronda. Problem w tym, że nie wiadomo, kiedy i czy w ogóle do niej dojdzie. - W 2011 roku przeprowadzone były konsultacje społeczne dotyczące wyboru jednej z dwóch przedstawionych koncepcji modernizacji. Mieszkańcy wybrali propozycję koncepcji ronda turbinowego. Liczyliśmy, że zresztują się pieniądze unijne z mijającej perspektywy UE. Tak się nie stało. Realizacja przebudowy ronda jest uzależniona od posiadanych środków. Tak więc obecnie przebudowa to mglista przyszłość, gdyż nie wiemy jeszcze, jak będą dzielone pieniądze unijne i które programy wsparte pieniędzmi UE będą priorytetowe – dodaje Bąkowicz.
JK
Stan nawierzchni i ograniczenie prędkości do 20 km/h faktycznie może irytować, zwłaszcza że jadący sąsiednią ścieżką rowerową mogą poruszać się w bardziej komfortowych warunkach i z większą prędkością. Miejmy nadzieję, że sytuacja w końcu kiedyś się zmieni.
***
Zdarzenia na rondzie Sulejowskim (lata 2008 - 2012)
Rok 2008
Wypadki - brak
Kolizje - samochody osobowe - 14
samochody ciężarowe - 1
motocykl - 1
autobus komunikacji miejskiej - 1
Brak rannych, brak zabitych
Rok 2009
Wypadki - samochód osobowy - 1, samochód ciężarowy - 1
Kolizje - samochody ciężarowe - 2
samochody osobowe - 21
Ranni: 2
Brak zabitych
Rok 2010
Kolizje - samochody osobowe - 28
Rok 2011
Wypadki - samochody osobowe - 1
Kolizje - samochody ciężarowe –2
samochody osobowe – 15
autobus komunikacji miejskiej - 1
motorower - 1
inny - 1
Ranni - 1
Brak zabitych
Rok 2012
Wypadki - samochody osobowe - 1, samochody ciężarowe - 1
Kolizje - samochody osobowe - 24
samochody ciężarowe - 1
autobus komunikacji publicznej - 1
Ranni - 2
Brak zabitych