- W Piotrkowie pieniędzy brakuje na wiele rzeczy - przyznaje komendant Komendy Miejskiej Policji w Piotrkowie inspektor Gabriel Olejnik. Brakuje radiowozów, mebli, a nawet papieru ksero. - Na poprawę sytuacji na razie się nie zanosi. Kiedyś jednak musi się ona zmienić - twierdzi komendant.
Brakuje prawie na wszystko
Brak środków finansowych w KMP w Piotrkowie Trybunalskim dotyczy przede wszystkim: materiałów kancelaryjno-biurowych, sprzętu informatycznego, w tym również kopiarek, drukarek oraz materiałów eksploatacyjnych do tych urządzeń. - Taka jest rzeczywistość i pozostaje mieć tylko nadzieję na poprawę sytuacji - stwierdza komendant Gabriel Olejnik.
- Do optymalnego wykorzystania komórek organizacyjnych KMP brakuje obecnie trzech kserokopiarek. Problem nie polega jednak wyłącznie na ilości tego sprzętu. Główną bolączką w tym zakresie jest permanentny brak materiałów eksploatacyjnych (tonerów, papieru ksero), a także brak środków finansowych na bieżące naprawy wyeksploatowanych kserokopiarek i drukarek - dodaje.
A pracować trzeba. Komendant zaznacza, że brakuje też sprzętu kwaterunkowego, czyli takiego, który zapewniałby odpowiednie stanowiska pracy. - Funkcjonariusze potrzebują również większej ilości specjalistycznych materiałów i sprzętu dla techników kryminalistyki oraz sprzętu techniki policyjnej - urządzeń do pomiarów zawartości alkoholu w wydychanym powietrzu, wózków do pomiarów odległości czy narkotestów - wymienia komendant Gabriel Olejnik.
Konieczny byłby także remont wewnątrz budynku, ale o tym nie ma w tej chwili co marzyć, ponieważ pieniędzy brakuje również na materiały służące do bieżących napraw i konserwacji budynków oraz służbowych pomieszczeń. Braki odczuwa się także w tej części budżetu, która przeznaczana jest na materiały i sprzęt służący utrzymaniu czystości w pomieszczeniach.
- Trzeba wyraźnie stwierdzić, że piotrkowscy policjanci dysponują przestarzałym sprzętem komputerowym, którego zaawansowanie technologiczne należałoby w większości określić mianem „archaiczne". Ilość komputerów jest stosunkowo duża, jednak około 30% tego sprzętu policjanci wykorzystują tylko jako maszyny do pisania, ponieważ ich parametry techniczne nie pozwalają na używanie ich w innym, stricte informatycznym celu. Jednocześnie około 40% posiadanych komputerów to tzw. „darowizny" od samorządów terytorialnych i instytucji sfery budżetowej (np. prokuratury, sądu, urzędu skarbowego, itp.). Stąd otrzymujemy wycofywany z dalszej eksploatacji sprzęt (nowy tylko w jednostkowych przypadkach). Później wykorzystywany jest on przez piotrkowskich policjantów - przyznaje komendant Olejnik.
Sytuacja nie jest najlepsza i - co gorsza - nie wiadomo, jak długo taka pozostanie. - Z informacji uzyskanych z Komendy Wojewódzkiej Policji w Łodzi wynika, że w najbliższym czasie nie jest planowana wymiana sprzętu komputerowego, mimo że wykorzystywany dotychczas jest w dużej części przestarzały i wyeksploatowany - informuje Małgorzata Para - rzecznik piotrkowskiej policji.
To, co najważniejsze
Obecnie najpilniejszą potrzebą jest przeprowadzenie termomodernizacji budynku KMP, a także remont wszystkich węzłów sanitarnych na jego terenie. Wskazana byłaby również wymiana 30-letnich wind. - Do równie pilnych zadań należy także wykonanie zapasowej drogi ewakuacyjnej wykorzystywanej w przypadku pożaru budynku. Konieczność realizacji tej inwestycji była wielokrotnie zgłaszana przez przedstawicieli Komendy Miejskiej Państwowej Straży Pożarnej, jednak z braku środków finansowych dotychczas nie została zrealizowana. W trybie pilnym należy również wymienić płyty oraz schody przed wejściem głównym do KMP z uwzględnieniem specjalnego podjazdu dla osób niepełnosprawnych. Na wykonanie przedstawionych inwestycji należałoby przeznaczyć środki finansowe w wysokości ok. 5,5 mln zł - wymienia Gabriel Olejnik.
Z jednym nie najgorzej
W tej chwili Komenda Miejska Policji w Piotrkowie i jej komórki organizacyjne dysponują 34 radiowozami. - Jestem zdania, że do optymalnego wyposażenia piotrkowskich policjantów brakuje około pięciu tego rodzaju pojazdów. Dysponujemy jednym radiowozem z wideorejestratorem. Trzeba przyznać, że sytuacja w zakresie wyposażenia policjantów w środki transportu uległa w ostatnich trzech latach zdecydowanej poprawie. W większości jest to sprzęt o stosunkowo niewielkim przebiegu, jednak w dużym stopniu awaryjny, czego powodem jest jakość pojazdów, w które jesteśmy zaopatrzeni. W pierwszej kolejności, moim zdaniem, należałoby dokonać sukcesywnej wymiany pojazdów nieoznakowanych, a także wyposażyć miejscową Stację Obsługi Pojazdów w sprzęt specjalistyczny do prowadzenia napraw w celu uniknięcia nieuzasadnionych postojów. I w tym sektorze policja wydaje najwięcej środków - paliwo do pojazdów służbowych - mówi komendant.
Dla wspólnego dobra
- Od około 10 lat sytuacja finansowa policji ulega systematycznemu pogorszeniu i nie ukrywam, że powinna być znacznie lepsza, ponieważ związane jest to bezpośrednio z jakością realizowania zadań ustawowych, do których należą m.in. zapewnienie bezpieczeństwa obywateli (we wszystkich jego formach). Nie posiadam informacji, kiedy ulegnie ona poprawie. Moim zdaniem jedynym sposobem mogącym mieć wpływ na polepszenie sytuacji policji (prócz wsparcia budżetowego) jest pomoc ze strony samorządów terytorialnych - puentuje komendant Gabriel Olejnik.