Albatros agitował nad Piotrkowem

Tydzień Trybunalski Środa, 15 sierpnia 20120
Dwupłatowiec albatros B-II - w kraju było ich łącznie 116. Jeden z nich stacjonował w Piotrkowie. Był podarunkiem od samego Pawła Zołotowa. Służył głównie do tzw. lotów propagandowych.

W zbiorach fotograficznych piotrkowskiego Archiwum Państwowego znajduje się zdjęcie, które dla niejednego pasjonata dawnych dziejów naszego miasta, jak i dla osób zafascynowanych lotnictwem może stanowić nie lada gratkę. Na tej czarno-białej fotografii widnieje dwupłatowiec, dwuster, albatros B-II, na burcie którego widnieje napis “Piotrków”. Z podpisu na odwrocie zdjęcia wynika, iż fotografię wykonano w 1928 roku na terenie lotniska piotrkowskiego oddziału Ligi Obrony Przeciwlotniczej i Przeciwgazowej (w skrócie: LOPP).

Podarunek od Zołotowa

Skąd albatros, samolot który w czasie I wojny światowej służył w niemieckiej i austriackiej armii jako maszyna rozpoznawcza, znalazł się w Piotrkowie? I dlaczego? Dwupłatowiec był podarunkiem od znanego polskiego instruktor pilotażu Pawła Zołotowa. Co ciekawe, był to drugi z albatrosów, jakie Zołotow zakupił. Pierwszy, nabyty przez niego w 1924 roku od szkoły pilotów w Bydgoszczy, zarejestrowany jako pierwszy prywatny samolot w Polsce, z rejestracją cywilną P-PAWA, spłonął w kwietniu 1929 r. wraz z hangarem na lotnisku mokotowskim. Drugi, właśnie piotrkowski, kupiony w 1926 roku po zakończeniu remontu, został rok później przekazany naszemu miastu, a konkretnie Komitetowi LOPP. Samolot ten służył w barwach piotrkowskich do 1937 roku. Głównie odbywał loty szkoleniowe, jak i propagandowe. Te ostanie polegały na tym, że podczas kampanii wyborczych nad miastem właśnie z pokładu albatrosa B-II rozsypywano ulotki agitacyjne.

Jeden ze 116 w kraju

Albatros podarowany piotrkowskiemu LOPP przez Zołotowa był jedną ze 116 maszyn tego typu zarejestrowanych w Polsce w okresie międzywojennym. Większość z nich była wojenną zdobyczą, część pochodziła z przydziału Międzysojuszniczej Komisji Reparacji Wojennych Ententy, pozostałe z prywatnych zakupów. Co ciekawe, w czasie wojny polsko-bolszewickiej w 1920 roku samoloty te były wykorzystywane przez rodzime wojsko jako bombowce przeciwko Armii Czerwonej. Głównie jednak owe dwupłaty służyły do celów szkoleniowych. Stosowały je w owym czasie szkoły pilotów m.in. w Ławicy, Krakowie, Warszawie, Bydgoszczy i Grudziądzu, a także szkoły obserwatorów - w Warszawie i w Toruniu. W 1927 r. zostały wycofane z eksploatacji. 9 maszyn zdolnych do lotów przekazano do dyspozycji LOPP. Trzy skierowano do Wilna, dwa do Warszawy i po jednym do Kielc, Krakowa, Lwowa i Poznania. Ostatnie dwa zostały skasowane w drugiej połowie lat 30.

Albatrosy z Niemiec

Miejscem narodzin dwupłatowca “Albatros B-II”, dwumiejscowego dwupłata o konstrukcji drewnianej, ze skrzydłami dwudźwigarowymi o rozpiętości przekraczającej 12 m, krytymi płótnem, z kadłubem kratownicowym pokrytym sklejką i odkrytą kabiną, z usterzeniem o konstrukcji mieszanej oraz ze szkieletem stateczników wykonanych z rur stalowych i sterami z drewna, były Niemcy. To w tym kraju jeszcze przed wybuchem I wojny światowej wytwórnia Albatros Flugzeugwerke GmbH zbudowała nowy samolot. Maszyna ta nawiązywała swą budową bezpośrednio do skonstruowanego w 1913 r. przez inż. Ernsta Heinkla dwupłata, na którym piloci Böhm i Landmann uzyskali rekordy wysokości i długotrwałości lotu przed 1914 rokiem. W pierwszych miesiącach I wojny światowej albatrosy były stosowane głównie jako nieuzbrojone samoloty wywiadowcze, przy czym - co warto podkreślić - obserwator zajmował miejsce w pierwszej kabinie, a pilot w tylnej. Jednak albatrosy B-II dostarczone do Austro-Węgier przystosowano do strzelania w locie. W połowie 1915 wycofano je z eskadr wywiadowczych. Albatrosy budowano w dwóch wersjach: B-II - jako maszyny przeznaczone dla wojska i B-IIa - na cele szkoleniowe. Budowano je oprócz wytwórni macierzystej w siedmiu innych wytwórniach: w Aviatik, BFW, LFG Roland, Linke-Hofmann, Kondor oraz w znajdującej się w Warszawie REFLA Militaerwerkstatten. Łącznie zbudowano w czasie I wojny światowej ponad 3000 egzemplarzy.


Zainteresował temat?

1

0


Zobacz również

Komentarze (0)

Zaloguj się: FacebookGoogleKonto ePiotrkow.pl
loading
Portal epiotrkow.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść wypowiedzi zamieszczanych przez użytkowników. Osoby komentujące czynią to na swoją odpowiedzialność karną lub cywilną.

Na tym forum nie ma jeszcze wpisów
reklama
reklama

Społeczność

Doceniamy za wyłączenie AdBlocka na naszym portalu. Postaramy się, aby reklamy nie zakłócały przeglądania strony. Jeśli jakaś reklama lub umiejscowienie jej spowoduje dyskomfort prosimy, poinformuj nas o tym!

Życzymy miłego przeglądania naszej strony!

zamknij komunikat