...przypominający nieco nasze - popularne kiedyś - przyzakładowe szkoły zawodowe.
Najlepszy pracownik, to ten wyszkolony przez siebie
W Niemczech akademia Haeringa powstała 5 lat temu. Od tego czasu ukończyło ją już 250 uczniów. - Najlepszy pracownik, to ten wyszkolony przez nas – zaznacza Anton Häring, prezes firmy. - Wykształcenie zawodowe jest rzeczą bardzo ważną i przywiązujemy do niego ogromną wagę - tłumaczy. - Dzięki temu, że kształcimy fachowców, mogliśmy przetrwać okres kryzysu bez większych problemów. Ponadto stosowany przez nas system kształcenia zawodowego sprawdza się w innych krajach na świecie - kończy. Chodzi o system dualny, który polega na kształceniu dwutorowym. Część zajęć prowadzona jest w zakładzie pracy - są to zajęcia praktyczne w warsztatach, a część na zasadzie teoretycznej tyle, że prowadzone są już w normalnej szkole państwowej.
Kształcenie dualne w Piotrkowie
W Piotrkowie Trybunalskim taka szkoła działa już drugi rok. - Na początku uczniowie podchodzili do pomysłu nieufnie - mówi Jacek Gałek, dyrektor Haering Polska w Piotrkowie Trybunalskim. - Byli przekonani, że gdzieś są haczyki, że ich zwiążemy finansowo z firmą – dodaje. Myślę, że po tych dwóch latach ci, co u nas się kształcą, mogą poświadczyć, że tych haczyków nie ma. Są u nas dobrowolnie i co najważniejsze są kształceni na najwyższym poziomie – mówi Jacek Gałek. - W kwietniu przyszłego roku rozpocząć się ma budowa akademii podobnej do tej, która znajduje się w Niemczech, ponieważ obecnie w Piotrkowie nie mamy jeszcze odpowiedniego budynku (część zajęć odbywa się u nas, a część w wynajętych salach). Będzie ona jednak nieco większa, ponieważ będziemy kształcić więcej wychowanków. Najpóźniej na wiosnę ruszymy z budową – cieszy się dyrektor.
Docelowo w akademii będzie się uczyć 40 osób na roku, przez 3 lata, co daje około 120 osób. Firma stawia także na intensywną naukę języka. Jak mówi Jacek Gałek - obecnie każdy z uczniów ma zagwarantowanych 6 godzin języka obcego oraz dodatkowe kursy informatyczne. – Chcemy, by pracownicy byli doskonale wykształconymi fachowcami, którzy nie będą mieli problemu z poradzeniem sobie w nowoczesnej firmie – kontynuuje. A możliwość pracy będą mieli także w Niemczech (główna siedziba firmy), czy Chinach (jeden z oddziałów firmy). Każdy po zakończeniu nauki dostaje dyplom w kilku językach. Świadectwo to będzie ważne właściwie w całej Europie. Ale to nie wszystko. - Każdy z uczniów, który jest kształcony w akademii w Piotrkowie, może liczyć na wynagrodzenie w wysokości 1350 zł, a do tego różnego rodzaju nagrody z tytułu dobrych wyników w nauce. Nie jest wiązany umowami, po okresie edukacji może więc zmienić miejsce pracy. Jednak taki uczeń po skończeniu tej szkoły będzie specjalistą bardzo wysokiej klasy i miło będzie nam takich ludzi zatrudniać – kończy dyrektor Haering Polska w Piotrkowie Trybunalskim.
Zmiany w kształceniu zawodowym
- W Polsce szykuje się daleko idąca modernizacja kształcenia zawodowego. A jednym z jej elementów jest właśnie współpraca szkoły z pracodawcami - twierdzi Anna Wesołowska, pełnomocnik ministra edukacji ds. kształcenia zawodowego. - Przewidujemy zwiększenie wpływu organizacji pracodawców, przedsiębiorców na to, co będzie się działo w szkole, na klasyfikację zawodów szkolnictwa zawodowego, na realizację zajęć praktycznych – wylicza. - W tej chwili wpisujemy już w projekty aktów prawnych wzmocnienie roli pracodawcy w polskim systemie edukacyjnym. Mam nadzieję, że przyniesie to pozytywne skutki zarówno dla absolwentów szkół, jak i dla szeroko rozumianego rynku pracy – dodaje Anna Wesołowska.
- Obecnie jest bardzo wiele wolnych miejsc pracy, nie ma jednak pracowników , którzy mogliby je zająć. Dlatego bardzo ważny jest rozwój kształcenia zawodowego w Polsce - twierdzi Maria Montowska, dyrektor Polsko-Niemieckiej Izby Przemysłowo-Handlowej.
- Mamy bardzo wielu niezagospodarowanych absolwentów wyższych uczelni, ponieważ oprócz bezrobocia mamy coś takiego, jak wskaźnik wolnych wakatów. Stąd, znając wypowiedzi przedsiębiorców i to, co się dzieje w ramach izby, sądzę, że rozwój i prawidłowe planowanie programów kształcenia zawodowego rozwiąże wiele problemów na rynku pracy - uważa. - Kształcenie zawodowe należy jednak rozumieć jako nowoczesne kształcenie na różnych poziomach instytucji zajmujących się edukacją. W Polsce, jak mówi się “kształcenie zawodowe”, przed oczyma ma się przestarzałą szkolę zawodową, a to dzisiaj nie jest prawda – uważa Maria Montowska. - Jest wiele nowoczesnych szkół zawodowych, technika, które współpracują z firmami, jest także kształcenie zawodowe na poziomie wyższych uczelni, bo inżynier to przecież kształcenie zawodowe – zauważa dyrektor Polsko–Niemieckiej Izby Przemysłowo-Handlowej.
W akademii Haeringa w Piotrkowie w czasie trwania programu szkoleniowego uczniowie nabywają wiedzę m.in. z dziedziny obróbki skrawaniem, mechatroniki, automatyki czy elektryki. Obecnie szkoła ma dużo chętnych i wszystko wskazuje na to, że ta tendencja utrzyma się przez długi czas.
Joanna Szczepańska