TERAZ6°C
JAKOŚĆ POWIETRZA Bardzo dobra
reklama

Czy kwota na sfinansowanie zamówienia może być niższa od wartości szacunkowej - sprawdź opinię UZP

wt., 15 października 2019 12:26
Przepisy ustawy Prawo zamówień publicznych nie nakazują, aby kwota, jaką zamawiający zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia, była tożsama z szacunkową wartością zamówienia. Kwota, którą zamawiający może przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia jest - co do zasady - wyższa od jego wartości szacunkowej. Jednak przepisy ustawy Pzp nie zabraniają, by kwota ta była niższa od tej wartości. UZP przypomina o tym w ostatniej opinii prawnej pt. „Relacja wartości szacunkowej zamówienia do kwoty, którą zamawiający zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia”.
Zdjęcie

Zgodnie z art. 32 ustawy Pzp zamawiający ustala szacunkową wartość zamówienia, biorąc pod uwagę całkowite szacunkowe wynagrodzenie wykonawcy, bez podatku od towarów i usług. Należy tego dokonać z należytą starannością. Innymi słowy, zamawiający odnosi szacunkową wartość zamówienia do spodziewanej całkowitej (ostatecznej) kwoty należnej wykonawcy z tytułu realizacji przez niego zamówionych dostaw, usług lub robót budowlanych. Ustalając tę wartość, zamawiający bierze pod uwagę opis przedmiotu zamówienia, w tym:

 

  • ilość,
  • rodzaj i
  • charakter,
  • świadczeń które zamierza nabyć.

Czasem zamawiający mają problem z tym, że nie dysponują kwotą na sfinansowanie zamówienia w pełni odpowiadającą tej, która wychodzi z szacunków. Urząd Zamówień Publicznych wyjaśnia, że jest to sytuacja w pełni dopuszczalna. Kwota jaką zamawiający zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia, może być zarówno niższa jak i wyższa od wartości szacunkowej.

 

Jak wskazuje autor opinii:

 

„Zróżnicowanie to nie wynika jedynie z faktu, że wartość szacunkowa wynagrodzenia wykonawcy, o której mowa w art. 32 ust. 1 Pzp, jest wartością netto, podczas gdy kwota podawana przed otwarciem ofert stanowi kwotę brutto (czyli powiększoną o wartość podatku od towarów i usług), ale przede wszystkim stąd, że kwota jaką zamawiający zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia powinna odpowiadać rzeczywistej kwocie przeznaczonej przez zamawiającego na wydatkowanie, celem wykonania danego zamówienia publicznego, a więc uwzględniającej należne z tego tytułu opłaty i podatki, wzrost wynagrodzenia należnego z tytułu rozliczenia kosztorysowego itp.”.

Jeżeli możliwości finansowe zamawiającego pozwalają zwiększyć kwotę na sfinansowanie zamówienia do wysokości ceny najkorzystniejszej oferty i zamawiający jest tym zainteresowany, to istnieje możliwość dokonania wyboru oferty, której cena przekracza pierwotnie założony budżet.

 

Po co zatem zamawiający podaje przed otwarciem ofert informację o kwocie, jaką zamierza przeznaczyć na realizację zamówienia? Jest ona punktem odniesienia dla stwierdzenia, czy istnieją podstawy do unieważnienia postępowania zgodnie z art. 93 ust. 1 pkt 4 ustawy Pzp, tj. w sytuacji, gdy cena najkorzystniejszej oferty lub oferta z najniższą ceną przewyższa kwotę, jaką zamawiający zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia. Warto pamiętać, że zamawiający może - stosownie do art. 93 ust. 1 pkt 4 ustawy Pzp - zwiększyć kwotę, o której mowa w art. 86 ust. 3 ustawy Pzp do ceny najkorzystniejszej oferty.

Więcej porad prawnych ekspertów dotyczących zamówień publicznych za znajdziesz na stronie https://www.portalzp.pl/porady.

 

Justyna Rek-Pawłowska – prawnik z wieloletnim doświadczeniem w stosowaniu prawa zamówień publicznych, aktualnie pracownik działu prawnego dużej spółki budowlanej, redaktor w Portalu Zamówienia Publiczne www.portalzp.pl 

 

 

Podsumowanie

    Zobacz również

    Komentarze 0

    reklama

    Dla Ciebie

    6°C

    Pogoda

    Kontakt

    Radio