W Urzędzie Miasta w Piotrkowie odbyło się w piątek 14 marca spotkanie konsultacyjne w sprawie funkcjonowania Miejskiego Zakładu Komunikacyjnego. Zaproponowano rozwiązanie powołania związku powiatowo-gminnego, który przyniosłoby korzyści dla mieszkańców Piotrkowa Trybunalskiego, w tym: rozszerzenie siatki połączeń transportu publicznego, możliwość honorowania miejskich biletów okresowych w komunikacji regionalnej, integrację systemów taryfowych i rozkładów jazdy, poprawę dostępności transportu dla mieszkańców okolicznych gmin, co mogłoby ograniczyć liczbę prywatnych pojazdów wjeżdżających do miasta. Podczas spotkania poruszony został rys historyczny funkcjonowania MZK w Piotrkowie na przestrzeni od 1990 roku do teraz.
W województwie łódzkim samorządy aktywnie korzystają z Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych, co przyczynia się do sukcesywnego ograniczania komercyjnych przewozów drogowych. W niektórych powiatach przewoźnicy prywatni niemal całkowicie zrezygnowali z działalności poza wybranymi, najbardziej rentownymi trasami.
Ten trend sprzyja procesowi integracji systemów transportowych oraz upraszczaniu taryf przewozowych. Coraz częściej w komunikacji regionalnej stosuje się taryfy strefowe lub jednolite, zamiast dotychczasowych taryf odcinkowych zależnych od długości przejazdu. Jednak w powiecie piotrkowskim nadal dominują przewozy komercyjne organizowane przez prywatnych przewoźników.
ZOBACZ FILM:
Obecne przepisy wykluczają możliwość organizowania przewozów wewnątrzgminnych przez starostę, co stanowi istotne ograniczenie w planowaniu transportu na poziomie powiatu. W efekcie wszystkie przewozy szkolne organizowane przez gminy muszą być wyłączone z systemu powiatowego, co utrudnia koordynację i zwiększa koszty.
Jedynym rozwiązaniem, które daje większą elastyczność, jest powołanie związku powiatowo-gminnego. Taki związek mógłby organizować zarówno przewozy międzygminne, jak i wewnątrzgminne, zapewniając jednolitą ofertę transportową dla mieszkańców.
Przystąpienia do programu gminno-miejskiego zaprezentował podczas spotkania Marcin Gromadzki z Public Transport Consulting, który wytłumaczył jakie korzyści zawiera ten program.
Powołanie związku powiatowo-gminnego umożliwiłoby:
• organizację przewozów na obszarze wszystkich gmin członkowskich,
• korzystanie z dotacji FRPA i refundacji ulg ustawowych,
• integrację transportu publicznego z systemem biletów miejskich w Piotrkowie Trybunalskim,
• lepszą koordynację przewozów szkolnych i regularnych,
• możliwość powierzenia realizacji przewozów Miejskiemu Zakładowi Komunikacyjnemu (MZK) w Piotrkowie Trybunalskim.
Piotrków Trybunalski, jako rdzeń Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego (MOF), musiałby przystąpić do związku jako powiat grodzki – na wzór funkcjonującego już związku „Wielkopolski Transport Regionalny". Pozwoliłoby to na organizację transportu do i z Piotrkowa Trybunalskiego na korzystniejszych zasadach, z możliwością finansowania ze środków FRPA.
Wdrożenie modelu związku powiatowo-gminnego przyniosłoby korzyści dla mieszkańców Piotrkowa Trybunalskiego, w tym:
• rozszerzenie siatki połączeń transportu publicznego,
• możliwość honorowania miejskich biletów okresowych w komunikacji regionalnej,
• integrację systemów taryfowych i rozkładów jazdy,
• poprawę dostępności transportu dla mieszkańców okolicznych gmin, co mogłoby ograniczyć liczbę prywatnych pojazdów wjeżdżających do miasta.
Ponadto, Piotrków Trybunalski miałby realny wpływ na kształt oferty transportowej, standard obsługi pasażerów oraz wybór operatorów przewozów.
Obecne uwarunkowania formalno-prawne nie sprzyjają efektywnej organizacji transportu publicznego na szczeblu gminnym, zwłaszcza w przypadku współpracy z miastami. Powołanie związku powiatowo-gminnego mogłoby być skutecznym rozwiązaniem, pozwalającym na poprawę jakości transportu publicznego w regionie, optymalizację kosztów oraz wykorzystanie zewnętrznych źródeł finansowania.
Dla Piotrkowa Trybunalskiego oznaczałoby to lepszą integrację systemu transportowego, a dla mieszkańców – wygodniejsze i bardziej dostępne połączenia, co mogłoby wpłynąć na wzrost popularności komunikacji publicznej.
Komentarze 8