Kilka tygodni temu na biurko wojewody łódzkiego wpłynął wniosek jednego z mieszkańców Piotrkowa, wg którego uchwała RM w sprawie regulaminu czystości i porządku na terenie miasta może być niezgodna z Konstytucją - chodziło o czipowanie psów. Według wnioskodawcy gmina, wprowadzając obowiązki wobec właścicieli utrzymujących psy, naruszyła zapisy ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, a co gorsza naruszyła Konstytucję RP, która stanowi, że “władze publiczne nie mogą pozyskiwać, gromadzić i udostępniać innych informacji o obywatelach niż niezbędne w demokratycznym państwie”.
W piśmie z 3 czerwca służby wojewody zajęły stanowisko w tej sprawie. Wg wojewody przepisy nakładające na mieszkańców obowiązki, takie jak oznakowanie psów, powinny być czytelne i w sposób zrozumiały określać prawa i obowiązki. - Adresat takiego aktu normatywnego musi wiedzieć, jak ma postępować, aby uniknąć kary za jego naruszenia, a zarazem skorzystać ze wszystkich uprawnień, który dany akt wprowadza do porządku prawnego - czytamy w piśmie.
Tymczasem, wg służb wojewody, ustalone przez naszą Radę obowiązki właścicieli psów zasad tych nie respektują. Rada Miasta w Piotrkowie nałożyła obowiązek trwałego znakowania psów bez prawidłowego określenia osób do tego zobowiązanych, bez ustalenia treści tego obowiązku, bez uregulowania własnych obowiązków z tytułu możliwości uzyskiwania informacji o psach i ich opiekunach. W związku z tym przekroczyła dozwolone granice stanowienia prawa miejscowego zawarte w ustawie o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.
Dlatego właśnie organ nadzoru (czyli wojewoda łódzki) wezwał Radę w Piotrkowie do uchylenia niezgodnych z prawem przepisów. W przeciwnym razie wojewoda zaskarży uchwałę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi.
Pismo wojewody wpłynęło już do Biura Rady Miasta. Jak poinformowała nas kierownik BRM Anna Tłustwa, dokument został już przekazany prezydentowi miasta. - To właśnie służby prezydenta zdecydują, czy przygotowany zostanie projekt nowej uchwały w tej sprawie, który uwzględniłby uwagi wojewody - informuje Biuro RM.
Warto zauważyć, że służby wojewody sprawdzają (na bieżąco) zgodność z prawem każdej podjętej przez piotrkowską Radę uchwały. Dziwne więc, że nieprawidłowości dopatrzyły się dopiero na wniosek jednego z mieszkańców miasta.
AS
Zaskarżona część Regulaminu Rady Miasta Piotrkowa Trybunalskiego:
§ 31. 1. Do obowiązków właścicieli utrzymujących psy należy:
1) dokonanie oznakowania i rejestracji psa w terminie 30 dni od daty jego nabycia. W przypadku szczeniąt obowiązek oznakowania i rejestracji powstaje po ukończeniu przez nie 12 tygodnia życia;
2) dokonanie w Urzędzie Miasta Piotrkowa Trybunalskiego zgłoszenia psa oznakowanego przed przystąpieniem Piotrkowa Trybunalskiego do programu rejestracji i identyfikacji psów, tj. przed 1 czerwca 2007 roku;
3) zgłoszenie w Urzędzie Miasta Piotrkowa Trybunalskiego zmiany danych o psie lub właścicielu (np. śmierć zwierzęcia, zaginięcie, zmiana właściciela) w terminie 30 dni od daty ich zaistnienia celem aktualizacji w bazie danych.
- Groźny wypadek przy dworcu PKP w Piotrkowie. Mężczyzna po zderzeniu z volkswagenem wpadł w wiatę autobusową
- Konferencja prasowa prezydenta Piotrkowa
- Jesienny koncert w piotrkowskim MOK-u
- 17 mln na Centrum Świętego Mikołaja w Wolborzu
- Dzień Pracownika Socjalnego. Statuetki dla MOPR i PCPR w Piotrkowie
- Podsumowali tegoroczną kwestę
- Kto zostanie mistrzem gminy Sulejów?
- Problem mieszkańców bloków w Woli Krzysztoporskiej
- Szukali ciała w dawnym szpitalu