Ponad 700 rejsów, 96 metrów długości, blisko 14 szerokości, 3650 DWT i 29 stóp zanurzenia - tak pokrótce można przedstawić związki Piotrkowa z wielką wodą. Jeszcze na początku lat dziewięćdziesiątych masowiec „Piotrków Trybunalski” pływał w ramach tzw. mostu węglowego po wodach Bałtyku, Morza Północnego i Oceanu Atlantyckiego...
Przez blisko ćwierć wieku, w latach 1969-1994, pod banderą Polskiej Żeglugi Morskiej, armatora ze Szczecina, jednego z największych armatorów w Europie, pływał masowiec „Piotrków Trybunalski”. Co ciekawe, był najmniejszą tego rodzaju jednostką pływającą w całej flocie PŻM.
Od Finlandii do Hiszpanii
„Piotrków Trybunalski” jako statek z pojedynczym pokładem i podwójnym dnem, zbiornikami szczytowymi i obłowymi, służył głównie do przewozu suchych ładunków masowych luzem (bez opakowania), które wsypywano bezpośrednio do jego ładowni. Zwykle był to węgiel ewentualnie zboże. Przeważnie jednak ten pierwszy surowiec, bowiem masowiec ten pływał w ramach tzw. mostu węglowego do Finlandii, Danii, Anglii, Irlandii i Hiszpanii. Jak poinformował nas Krzysztof Gogol, rzecznik prasowy Polskiej Żeglugi Morskiej, masowiec „Piotrków Trybunalski” pływał głównie po akwenach europejskich. Najczęściej jednak można było go spotkać na Bałtyku i Morzu Północnym.
Z Warny do Szczecina
Masowiec „Piotrków Trybunalski” powstał w 1969 roku w bułgarskiej stoczni im. Georgija Dymitrowa w Warnie i był pierwszym z 10 tego typu masowców - kolejne to m.in. „Suwałki” i „Wadowice”. Załogę statku, którego nośność, jak już wspomnieliśmy, wynosiła 3600 ton, stanowiło zazwyczaj 20 osób. Zdarzały się jednak lata, kiedy liczba osób obsługujących masowiec wynosiła 28 osób. Tak było m.in. na początku lat siedemdziesiątych. Pierwszym kapitanem masowca był pochodzący z Wilna Antoni Korziński (ur. 1931), kapitan Żeglugi Wielkiej (później pełniący funkcję delegata ministra przy Izbie Morskiej w Szczecinie). Z kolei jednym z ostatnich dowódców jednostki był kapitan Żeglugi Wielkiej Mirosław Serdeczny. Co ciekawe, w połowie lat osiemdziesiątych załoga statku ufundowała jednej z wychowanic piotrkowskiego Domu Dziecka tak popularną w owym czasie książeczkę mieszkaniową.
Książeczka mieszkaniowa dla piotrkowianki
Noszący miano naszego miasta masowiec w 1985 roku miał już na swoim koncie 727 rejsów i był w owym czasie jednym z najbardziej wysłużonych statków we flocie PŻM. Szczeciński armator planował nawet sprzedaż jednostki, ostatecznie jednak masowiec pracę w barwach Polskiej Żeglugi Morskiej zakończył w 1994 roku. Obecnie, jak poinformował nas wspomniany już Krzysztof Gogol, rzecznik prasowy PŻM, w flocie armatora znajduje się inny statek sławiący nasz region, mianowicie masowiec „Ziemia Łódzka”. Wybudowany w 2000 roku w tureckiej stoczni w Pendik, posiada 26260 DWT i w porównaniu z nieistniejącym już dziś masowcem „Piotrków Trybunalski” może przewieźć ponad siedmiokrotnie więcej surowców. Na co dzień jednostka pływa pod banderą Liberii.
Agawa