Jak się uczyć w domu? Tylko u nas Uczniowskie ABC

Czwartek, 26 marca 20202
Zamknięcie szkół i konieczność wdrożenia zdalnego nauczania stało się sporym wyzwaniem dla szkół i nauczycieli. - Myślę, że nauczyciele i szkoły, dzięki temu „pospolitemu ruszeniu", które można było zaobserwować chociażby na portalach społecznościowych, dzięki poszukiwaniu i testowaniu różnych rozwiązań technicznych i technologicznych, są przygotowani do zdalnego nauczania, które tak naprawdę zostało wprowadzone już 16 marca – mówi Małgorzata Kudyba, polonistka, nauczyciel konsultant w Wojewódzkim Ośrodku Doskonalenia Nauczycieli w Piotrkowie.
fot. pixabay fot. pixabay

W tej sytuacji muszą się jednak odnaleźć także uczniowie i ich rodzice, a zdalne nauczanie ujawniło pewne problemy, z którym zapewne uczniowie zmagali się już wcześniej. Dzieci i młodzież nie zawsze potrafią się skoncentrować na danym działaniu, mają problemy z zapamiętywaniem i samodzielnością, może im brakować także wewnętrznej motywacji, a nie ma z nimi nauczyciela, czyli brakuje zewnętrznego „Cerbera" i motywatora. O odpowiednią motywację i przygotowanie się do samodzielnej nauki muszą teraz zadbać sami uczniowie i ich rodzice, oczywiście przy wsparciu nauczycieli i wychowawców. Warto zatem na chwilę się zatrzymać i przygotować do nauki w domu.


- Pamiętajmy także, że w tym trudnym dla nas wszystkich czasie najważniejsze jest, abyśmy nie zagubili się w "gąszczu" informacji i nie poddali się panice, ale wykazali odpowiedzialnością i odnaleźli wewnętrzny spokój – mówi Małgorzata Kudyba, która zachęca do zapoznania się z uczniowskim ABC, szczegóły poniżej.


PLAN I ORGANIZACJA

1. Zaplanuj sobie każdy dzień i wprowadź stałe zasady – wypracuj działania rutynowe związane z uczeniem się i przestrzegaj zasad higieny pracy umysłowej

ustal stałą godzinę, od której będziesz codziennie (od poniedziałku do piątku) rozpoczynał naukę (pamiętaj przy planowaniu o godzinach najwyższej wydajności pracy umysłowej ok. 8 - 11, 18 - 21 – podobno szczyt wydajności umysłowej to godzina 10 i 20).

Nastaw budzik, aby nie spóźnić się na zaplanowane przez siebie lub nauczyciela zajęcia.

Wprowadź do nauki w domu zasady obowiązujące w szkole – ucz się w cyklach 45- minutowych. Ucz się czegoś nowego przez 30 minut, powtarzaj przez 15 minut i zrób sobie przerwę 10/15- minutową).

Podczas przerwy wstań od biurka i poprzeciągaj się, napij się np. wody, zjedź coś,

przed rozpoczęciem nauki wykonaj np. ćwiczenia oddechowe, ćwiczenie ruchowe, potańcz chwilę.

Wyśpij się (odpowiednia ilość snu to ok. 7 - 8 godzin).

Zjedz śniadanie i odpowiednio się odżywiaj (jeżeli to możliwe, to zastosuj dietę antystresową bogatą w witaminy grupy B, np. jedz ryby, ciemne pieczywo, jajka; magnez – orzechy, chrom, cynk. Przed nauką nie należy się objadać, ani być głodnym.

Przygotuj plan działania na cały tydzień i zaplanuj sobie każdy dzień oraz ustal kolejność przedmiotów, których się będziesz w danym dniu uczył.

Przeplataj przedmioty mniej lubiane z bardziej lubianymi, zadania trudne z łatwiejszymi. Mózg potraktuje zadania łatwiejsze czy naukę przedmiotów, którymi się interesujesz jako przerwy, co ułatwi regenerację oraz utrzymanie uwagi i gotowości do nauki).


2. Przygotuj sobie stałe miejsce do nauki. Zadbaj o: odpowiednie oświetlenie (postaw sobie na biurku dodatkową lampkę, nie siedź tyłem do źródła światła). Ważne są porządek i organizację na biurku/stole. Posprzątaj na biurku i zostaw na nim tylko przybory do pisania oraz niezbędne do pracy pomoce, np. książka, zeszyt, notatnik.

Wygodne siedzenie, dostosowane do Twojego wzrostu (krzesło powinno mieć dobre oparcie, ergonomiczny kształt, ale nie powinno być za wygodne, żebyś nie zasnął.

Woda i przekąski przydadzą się podczas przerw w nauce. Przewietrz pomieszczenie, w którym się uczysz (nie może być w pokoju za zimno i za ciepło).


3. Ogranicz dystraktory (głównie bodźce słuchowe i wzrokowe), czyli wszystko to, co może ci zakłócić uczenie się. Wyłącz telewizor, radio, telefon i komputer, jeśli nie są ci potrzebne do pracy).


4. Jeżeli nie masz własnego pokoju, dzielisz go z rodzeństwem lub innym członkiem/członkami rodziny, to poproś ich o zrozumienie, współpracę i uszanowanie twojego czasu przeznaczonego na naukę (ustal z rodzeństwem zasady korzystania ze wspólnego pokoju, komputera etc.).

 


WSPARCIE NAUCZYCIELA I POMOC KOLEŻEŃSKA

1. Pamiętaj, że nie jesteś sam i możesz liczyć na wsparcie nauczyciela. Kontaktuj się z nauczycielem w sposób, który ustaliliście i powiedz szczerze nauczycielowi/ wychowawcy np. o swoich ograniczeniach lokalowo-sprzętowych związanych z organizacją czasu nauki. Każdy problem można rozwiązać, jeśli się o nim wie.

Zapisz zagadnienia, których nie rozumiesz i przygotuj pytania do nauczyciela, dotyczące trudnych czy niezrozumiałych dla ciebie treści. Przekaż te pytania i cierpliwie poczekaj na reakcję i odpowiedź.


2. Kontaktuj się z kolegami/koleżankami (telefonicznie, mailowo, przez e-maila klasowego, messengera, Facebooka etc). Załóżcie wspólnie przedmiotowe lub klasowe grupy wsparcia (np. na FB w postaci tajnych i zamkniętych grup), które umożliwią wzajemną pomoc, dyskusję i uczenie się.

 


ZASADY EFEKTYWNEGO UCZENIA SIĘ

1. Wykorzystuj metodę 1/8/30 – powtórz przeczytane treści na drugi dzień, za tydzień, za miesiąc.


2. Pamiętaj, że aby coś zapamiętać, należy to zrozumieć, przeżyć emocjonalnie, zastosować mnemotechniki i powtarzać.


3. Skoncentruj się na danym zadaniu i nie wykonuj wielu działań równocześnie (wielozadaniowość to przeżytek).


4. Jeżeli masz problemy z koncentracją, to ją poćwicz. Wykonaj zadania, które cię zaangażują, np. zrób lapbooka, mapę myśli, ułóż puzzle, zagraj w Ukryte obiekty, gry planszowe.


5. Sprawdź, jaką masz pamięć, np. poproś kogoś z rodziny, aby wybrał 20 różnych przedmiotów, a następnie ci je pokazał. Przyglądaj się tym przedmiotom przez 3 - 4 minuty, odwróć się i postaraj się je wymienić, podając jak najwięcej szczegółów (jeżeli zapamiętałeś od 0 do 5 przedmiotów, to masz bardzo słabą pamięć, od 6 do 10 – słabą pamięć, od 11 do 13 – średnią, od 14 do 16 – dobrą, a od 17 do 20, to masz bardzo dobrą pamięć).


6. Jeżeli się okaże, że masz problemy z zapamiętywaniem, to poćwicz pamięć –wykorzystaj mnemotechniki np. akronimy, metodę pierwszych liter, haków pamięciowych czy łańcuchową metodę skojarzeń; graj w Memory; wykonuj proste ćwiczenia, np. postaraj się przypominać sobie dokładnie minuta po minucie co robiłeś dzisiaj, wczoraj czy przedwczoraj, czy odtwórz z pamięci wszystko, co znajduje się w pomieszczeniu, które znasz, ale w nim w danej chwili nie przebywasz; wykorzystaj darmowy Kurs – Pamięć i mnemotechniki cz. 1 i 2, który jest dostępny na stronie ORE – kliknij tutaj!


7. Rób notatki (np. w postaci fiszek, punktów), wykorzystuj zakreślacze, zakładki, postity.


8. Rób notatki graficzne (np. mapy myśli, lapbooki, historie obrazkowe, postery), pomagają w zapamiętywaniu. Postaraj się jednak powstrzymać od malowania po ścianach.


9. Dużo czytaj, co pozwoli ci rozwinąć technikę efektywnego czytania.


10. Sprawdź, czy odpowiednio szybko czytasz – czytaj przez minutę jakiś tekst, a następnie policz słowa, które w tym czasie udało ci się przeczytać (uczeń kl. 1 powinien przeczytać ok. 22 wyrazów, kl. 2 ok. 48 wyrazów, kl. 3 ok. 76 wyrazów, kl. 4 ok. 88 wyrazów, kl.5 ok. 99 wyrazów, kl. 6 ok. 108 wyrazów, kl. 7 ok. 116 wyrazów, a kl. 8 ok. 127; człowiek dorosły czyta przeciętnie od 180 do 250 słów na minutę).


11. Popracuj nad techniką efektywnego czytania np. korzystając z materiałów i kursów dostępnych na stronie ORE – kliknij tutaj!

 
12. Powtarzaj, powtarzaj, powtarzaj to, czego się uczysz i pamiętaj, że nic samo się nie zrobi, że najważniejsze, abyś się nie poddawał i próbował wykorzystać oraz rozwinąć swój potencjał. Może zainspiruje cię i zmotywuje film nakręcony przez polskiego publicystę, vlogera i podróżnika Krzysztofa Gonciarza „Krok pierwszy" – kliknij tutaj!


Zainteresował temat?

1

0


Zobacz również

reklama

Komentarze (2)

Zaloguj się: FacebookGoogleKonto ePiotrkow.pl
loading
Portal epiotrkow.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść wypowiedzi zamieszczanych przez użytkowników. Osoby komentujące czynią to na swoją odpowiedzialność karną lub cywilną.

gość ~gość (Gość)26.03.2020 17:32

Ja nie mam internetu więc nie muszę się uczyć?

03


reklama
reklama

Społeczność

Doceniamy za wyłączenie AdBlocka na naszym portalu. Postaramy się, aby reklamy nie zakłócały przeglądania strony. Jeśli jakaś reklama lub umiejscowienie jej spowoduje dyskomfort prosimy, poinformuj nas o tym!

Życzymy miłego przeglądania naszej strony!

zamknij komunikat