- Jako bełchatowianin stwierdzam, że jeśli chodzi o drogi rowerowe, to mamy chyba najlepsze w całym województwie łódzkim, a na pewno w byłym województwie piotrkowskim (w porównaniu z Radomskiem, Piotrkowem Trybunalskim, Opocznem, Tomaszowem Mazowieckim) - mówi z dumą Maciek Kuszneruk z bełchatowskiej Załogi Rowerowej Zgrzyt. - Przede wszystkim mam na myśli użytkowość tych ścieżek. Prawie ze wszystkich krańcówek miasta można dojechać drogami rowerowymi w okolice centrum miasta. W samym centrum dróg pewnie nie będzie, chociaż tam miasto zrobiło tzw. trakty pieszo-rowerowe, gdzie piesi mogą się poruszać na równi z rowerzystami. Oczywiście rowerzyści muszą im ustępować pierwszeństwa.
- Drogi rowerowe w Bełchatowie to chyba jedna z naszych mocnych stron - stwierdza również Beata Kwiecińska-Pintos, rzecznik prezydenta Bełchatowa. - Wszędzie tam, gdzie to tylko możliwe ze względów gabarytowych, drogi rowerowe są budowane. Mieszkańcy skarżą się na to, że w centrum miasta nie ma dróg rowerowych, ale tutaj trudno jest je stworzyć ze względu na to, że ulice i chodniki nie są z gumy, więc technicznie nie jesteśmy w stanie ich wybudować.
Kilka lat temu w mieście opracowano spójną koncepcję budowy dróg rowerowych (oczywiście skonsultowaną ze Zgrzytem), która teraz jest stopniowo realizowana. W efekcie dziś na terenie miasta jest 17 km dróg rowerowych i ciągów pieszo-rowerowych. Do tego należy dodać 12 km leśnych tras. - W Bełchatowie bardzo dużo osób korzysta z rowerów, więc spójna sieć dróg rowerowych jest wyjściem naprzeciw ich oczekiwaniom. Już dzisiaj z jednego końca Bełchatowa na drugi można przemieścić się rowerem. Np. z osiedla Binków można bezpiecznie przejechać rowerem w okolice ul. Czaplinieckiej, gdzie są zespoły szkół ponadgimnazjalnych. Bardzo często z tej właśnie drogi rowerowej korzystają więc uczniowie. Ścieżki budowane są z betonowej kostki, która dla rowerzystów jest bardziej komfortowa, bo jest to kostka niefazowana, która nie ma ścinanych brzegów, dzięki czemu po tych drogach jedzie się płynnie, nie ma efektu podskakiwania - mówi rzecznik.
Pod koniec ubiegłego roku miasto przeprowadziło remont ciągów pieszych na ul. Lipowej. Modernizacja uwzględniła również potrzeby rowerzystów. Podobnie było na ul. Mielczarskiego i Okrzei. Również w ubiegłym roku zakończono największą inwestycję drogową w Bełchatowie - budowę alei JP II, w efekcie czego powstało 770 m dwustronnej drogi rowerowej. - Staramy się, aby przynajmniej z jednej strony ulicy był ciąg rowerowy - dodaje Kwiecińska-Pintos.
PRZECZYTAJ TEŻ O PROBLEMACH ROWERZYSTÓW W PIOTRKOWIE
Przed Bełchatowem potężna inwestycja - przebudowa ul. Czyżewskiego. Jest to ulica, która łączy miasto z dużym osiedlem domków jednorodzinnych (os. Politanice). Łączna wartość zadania to blisko 8 mln zł. Wykonawca wkrótce wejdzie na plac budowy. W ramach inwestycji, oprócz przebudowy infrastruktury podziemnej i nawierzchni, wykonane zostaną także chodniki i droga rowerowa.