Narodowy Spis Powszechny zaplanowano w dniach 1 kwietnia - 30 czerwca, według stanu na 30 marca 2021 r. godz. 24.00. Po raz pierwszy w historii obowiązkowy będzie samospis internetowy. Jeśli ktoś (np. ze względu na zaawansowany wiek, stan zdrowia czy niepełnosprawność) nie będzie się w stanie samospisać, pomogą mu w tym rachmistrzowie – bezpośrednio lub telefonicznie.
1 lutego rozpoczyna się nabór na rachmistrzów spisowych. Kandydat na rachmistrza powinien:
- mieć ukończone 18 lat,
- cieszyć się nieposzlakowaną opinią,
- posiadać co najmniej średnie wykształcenie,
- posługiwać się językiem polskim w mowie i piśmie,
- nie być skazanym prawomocnym wyrokiem za umyślne przestępstwo lub umyślne przestępstwo skarbowe.
Do głównych zadań rachmistrza spisowego należeć będzie:
1. przeprowadzenie wywiadów bezpośrednich lub telefonicznych w zależności od aktualnej sytuacji związanej z epidemią COVID-19 z wykorzystaniem urządzenia mobilnego wyposażonego z zainstalowaną aplikacją formularzową;
2. zebranie danych według ustalonej metodologii i zgodnie z kluczem pytań w aplikacji formularzowej;
3. przejęcie części zadań innych rachmistrzów spisowych w sytuacji awaryjnej, np. gdy zmniejszy się liczba rachmistrzów w gminie (np. w przypadku rezygnacji, zachorowań itp.) lub dotrzymanie terminu realizacji spisu będzie zagrożone.
Kandydaci na rachmistrzów w trybie zdalnym przejdą szkolenie, zarówno teoretyczne, jak i praktyczne. Po jego ukończeniu i uzyskaniu pozytywnego wyniku, zostaną wpisani na listę osób zakwalifikowanych do pełnienia roli rachmistrza. O kolejności na liście decydować będzie najwyższa liczba punktów uzyskanych na egzaminie (jako pierwsze kryterium) oraz najkrótszy czas, w jakim został napisany test w przypadku takiej samej liczby uzyskanych punktów (jako drugie kryterium).
W Piotrkowie Trybunalskim do pracy powołanych zostanie 30 rachmistrzów. Za swoją pracę otrzymają wynagrodzenie. Będzie ono uzależnione od liczby spisanych osób. Aby dokonać zgłoszenia należy wypełnić formularz i złożyć do 9 lutego w Urzędzie Miasta: osobiście, e-mailowo (na adres e-urzad@piotrkow.pl), przez ePUAP lub pocztą.
Więcej informacji na temat spisu można uzyskać pod numerami tel. 44 732-77-01, infolinia 800-241-251 oraz pod adresem e-mail: e-urzad@piotrkow.pl.