Praca czy emerytura? Oto jest pytanie

Tydzień Trybunalski Poniedziałek, 10 stycznia 201134
Od pierwszego stycznia emeryt musi podjąć decyzję: praca czy emerytura. Osoby, które po przejściu na emeryturę pozostały na etacie w firmie, w której dotychczas pracowały, bez rozwiązania umowy, będą teraz musiały wybrać między emeryturą a pensją od pracodawcy.
fot. archiwum fot. archiwum

Tak wynika z podpisanej przez prezydenta nowelizacji ustawy o finansach publicznych. Pomysł wprowadził zamieszanie i niezadowolenie zainteresowanych. Jak piotrkowianie odnoszą się do tego pomysłu? Nowelizacja ustawy i zmiany, jakie z niej wynikają, obejmą osoby, które po przejściu na emeryturę kontynuują pracę na etacie w swoim zakładzie bez rozwiązywania umowy. Nie będą dotyczyły tych, którzy skończyli pracę w danej firmie, wzięli emeryturę, a później zatrudnili się w innym zakładzie.

Od stycznia 2009 było inaczej. Można było łączyć pobieranie świadczenia z ZUS z pracą zarobkową, bez konieczności rozwiązywania umowy o pracę. Teraz rozwiązanie umowy będzie konieczne, choćby na jeden dzień. Emerytom, którzy nie zrezygnowali z pracy w dotychczasowej firmie, wypłacanie emerytury zostanie wstrzymane przez ZUS, bez względu na wysokość przychodu uzyskiwanego przez nich. Zmiana ustawy, przez pytanych piotrkowian, uznawana jest za zbędną. Wielu twierdzi, że nie będzie korzystna. Mimo że w wielu placówkach ZUS w Polsce powstało zamieszanie, w Piotrkowie było spokojnie.

- W ostatnim okresie w Inspektoracie ZUS w Piotrkowie nie odnotowano zwiększonej liczby klientów oraz większej liczby składanych wniosków w związku ze zmianą przepisów - mówi Monika Domaradzka, rzecznik prasowy Oddziału ZUS w Tomaszowie Mazowieckim. Rzecznik ZUS dokładnie wyjaśnia, kogo szczególnie dotyczą nowe przepisy.
- Zmiana w przepisach dotyczy emerytów, którzy nie rozwiązali stosunku pracy z pracodawcą, na rzecz którego wykonali zatrudnienie bezpośrednio przed nabyciem prawa do emerytury. Jednak - w zależności od tego, czy emerytura została uzyskana przed dniem 1 stycznia 2011 roku, czy już w 2011 r.- różna jest data, od której – wobec kontynuowania stosunku pracy - zakład wstrzyma jej wypłatę - tłumaczy Monika Domaradzka.

- Emerytury przyznawane począwszy od dnia 1 stycznia 2011 roku: tym osobom, które nabyły prawo do emerytury po dniu 31 grudnia 2010 r. i kontynuują zatrudnienie w ramach tego samego stosunku pracy - ZUS nie podejmie wypłaty emerytury. Chodzi tu o osoby, które wniosek o emeryturę złożyły po dniu 31 grudnia 2010 r. albo wniosek o emeryturę złożyły jeszcze w 2010 r., ale warunki do przyznania emerytury (np. osiągnięcie wymaganego wieku) spełniły po 31 grudnia 2010 r. - mówi Monika Domaradzka.

Dodaje również, że emerytura nie będzie wypłacana do czasu rozwiązania stosunku pracy i zgłoszenia wniosku o podjęcie jej wypłaty. Osobom, które wykonują pracę na rzecz kilku pracodawców - ZUS podejmie wypłatę emerytury wyłącznie wówczas, gdy zostaną rozwiązane wszystkie stosunki pracy zawarte przed przejściem na emeryturę - mówi rzecznik ZUS w Tomaszowie.

Każdy, kto osiągnął wiek emerytalny, powinien wiedzieć, że do wniosku o podjęcie wypłaty emerytury, w związku z ustaniem zatrudnienia, należy koniecznie dołączyć świadectwo pracy albo zaświadczenie pracodawcy potwierdzające fakt i datę rozwiązania stosunku pracy.
A co z emeryturami przyznanymi przed 1 stycznia 2011 roku? - Osobom, które przeszły na emeryturę przed 1 stycznia 2011 r. i nadal wykonują zatrudnienie w ramach tego samego stosunku pracy, w którym pozostały przed jej uzyskaniem - ZUS wstrzyma wypłatę emerytury od dnia 1 października 2011 r. Dla uniknięcia zawieszenia prawa do emerytury od dnia 1 października 2011 r – pracownik, który rozwiązał stosunek pracy, musi przedłożyć w ZUS świadectwo pracy albo zaświadczenie pracodawcy potwierdzające datę i fakt rozwiązania stosunku pracy - wyjaśnia rzecznik ZUS.
Co do samej zmiany w ustawie wątpliwości nie ma, że wzbudziła wiele kontrowersji. Jak komentują zmiany piotrkowianie?

- Jestem nauczycielem od kilku lat na emeryturze i bezpośrednio nowelizacja ustawy mnie nie dotyczy. Musiałam zrezygnować z pracy, ponieważ zdrowie nie pozwalało mi kontynuować pracy w szkole (warunki głosowe). Przeszłam na emeryturę, ale nie ukrywam, że gdybym tylko miała możliwość dalszej pracy, na pewno bym skorzystała. Gdybym miała wybierać, na pewno tak jak moi koledzy “po fachu” wybrałabym pracę. Wiąże się to również z finansami. Wiadomo, że pracując, zarabiamy więcej. Zwłaszcza my, nauczyciele - mówi pani Barbara, emerytka z Piotrkowa.

- Pobieram niepełną emeryturę i pracuję na etacie w szkole. Jeśli uzyskam informacje z ZUS, wtedy podejmę decyzję, co dalej. Na pewno porozmawiam z moim pracodawcą i być może będę musiała zwolnić się na jeden dzień, jeśli pracodawca się na to zgodzi. W pracy nauczyciela wygląda to nieco inaczej. Zwłaszcza w liceum. Prowadzę dwie klasy maturalne, przygotowuję młodzież do matury z przedmiotów humanistycznych. Nie mogę z dnia na dzień zostawić młodzieży przed najważniejszym egzaminem i odejść na emeryturę. Jeśli musiałabym wybierać, to z pewnością wybrałabym pracę, przynajmniej do czasu egzaminów moich wychowanków. Jako nauczyciel jestem za nich odpowiedzialna. Uważam, że są instytucje, gdzie nie jest to takie proste - mówi pani Teresa, nauczyciel w jednym z piotrkowskich liceów.

- Myślę, że ludzie w wieku emerytalnym będą bali się rezygnować z pracy na rzecz pobierania emerytury. Po pierwsze ze względów finansowych, po drugie z tego względu, że jak zrezygnują, to będą mieć zerowe szanse na powrót do pracy w razie takiej potrzeby - mówi pani Maria, nauczyciel z Piotrkowa.
O tym, że sytuacja jest trudna, mówi przewodniczący Rady Krajowego Sekretariatu Emerytów i Rencistów NSZZ Solidarność.
- Sprawa jest o tyle trudna, że nasi emeryci nie mają dużych emerytur. Do tej pory mieli szanse sobie dorobić. W tej chwili ta szansa im ucieka lub w praktyce może być to mocno utrudnione. Pracodawca, zwalniając takiego pracownika bez powodu, musiał ponieść jakieś koszty. Po nowelizacji ustawy pracownik w wieku emerytalnym będzie musiał sam zrezygnować (lub pobierać zazwyczaj niską emeryturę). Jeśli ta nowelizacja ustawy sprawiłaby znaczny spadek bezrobocia, gdzie starsi pracownicy zwalniają miejsca pracy dla młodych, to byłaby ona korzystna, ale jednak nie wierzę w taki finał. Młodzi ludzie mają większe oczekiwania co do płac i formy pracy. Nie interesują ich te miejsca, które opuszczają ludzie w wieku emerytalnym. Wzrośnie szara strefa, bo emeryci będą chcieli dorobić. Ludzie z mojego otoczenia, których to dotyczy, uważają, że ta nowelizacja ustawy jest niesprawiedliwa i ja też tak uważam - mówi Zbigniew Gałązka, przewodniczący Rady Krajowego Sekretariatu Emerytów i Rencistów NSZZ Solidarność, z siedzibą w Łodzi.
Firma Polanik z Piotrkowa, która zajmuje się produkcją i dystrybucją sprzętu sportowego, to być może jedna z niewielu firm w naszym regionie, która jeszcze do niedawna zatrudniała kilka osób w wieku emerytalnym, traktując tych pracowników jako cenną część załogi.

- W tej chwili nie zatrudniamy osób w wieku emerytalnym, jednak nie ze względu na wiek tych osób czy redukcję etatów. Po prostu te osoby same podjęły decyzję o przejściu na emeryturę. To była naturalna kolej rzeczy. Ci ludzie sami decydowali, że chcą swoją aktywność zawodową zakończyć. Chętnie zatrudnialiśmy osoby doświadczone, nie było z tym problemu i kryterium wieku nie było dla tych ludzi ograniczeniem. Ceniliśmy tych, którzy pod naszym okiem nabywali umiejętności i doświadczenia. To byli dla nas bardzo wartościowi pracownicy. Jest to ważne szczególnie w naszej branży, gdzie jest duża wyrwa w szkoleniach takich osób i tych młodych, wykwalifikowanych jest coraz mniej. Jeżeli prawo pozwalałoby pracować emerytom i pobierać jednocześnie emeryturę, ja jako pracodawca nie miałbym nic przeciwko temu. Wszystko zależy od firmy - mówi Dariusz Szczepanik, prezes firmy Polanik w Piotrkowa.

Praca czy emerytura? Pytanie zostawiamy do indywidualnego rozpatrzenia.


Ewa Tarnowska


Zainteresował temat?

0

0


Zobacz również

reklama

Komentarze (34)

Zaloguj się: FacebookGoogleKonto ePiotrkow.pl
loading
Portal epiotrkow.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść wypowiedzi zamieszczanych przez użytkowników. Osoby komentujące czynią to na swoją odpowiedzialność karną lub cywilną.

LUKI ~LUKI (Gość)10.01.2011 19:13

Ludzie znam byłego wojskowego co jest emerytem ma 45 lat ma ponad 2 tysie emerytury i pracuje i dorabia sobie kolejne 2 tysie więc ma ponad 4 tysiące na miesiąc a ty zapier.... za marny tysiąc i zdychaj z głodu. Emeryci na emeryturę zróbcie miejsce dla młodych. A jak jest wam mało to miejcie pretensje do tych z ul. Wiejskiej w Warszawie.

00


popieram ~popieram (Gość)10.01.2011 15:56

"klet" napisał(a):
Natomiast student po dobrej szkole np: w stolicy może wymagać warunków pracy i płacy zaczynającej się od kilku tyś w górę.


Klet ma rację. Emeryci na emeryturę. My też chcemy żyć.

00


klet ~klet (Gość)10.01.2011 15:46

"ekon" napisał(a):
a niejeden pracodawca woli doświadczonego i sumiennego emeryta niż młodego z wygórowanymi żądaniami.


To o czym mówisz, że młodzi mają wygórowane wymagania finansowe to nie prawda, jeśli chodzi o takie prowincje. Zrozum, że wiele osób wykształconych może nie posiada wiedzy praktycznej, a ich wiedza teoretyczna też nie jest bardzo bogata ale w większości osoby po dobrych szkołach musiały w trakcie studiów wytężyć umysły by się uczyć wielu rzeczy, przedmiotów, które nie miały nic wspólnego z ich kierunkiem studiów. W Polsce studia są multidyscyplinarne zbyt dużo uczą ale tylko po to by taki student dał sobie radę w życiu później. To, że studenci po szkole nie dają sobie rady to kwestia pracodawców, którzy po pierwsze sami uczą nowego pracownika po szkole jak należy pracodawcę robić w wała, a po drugie wielu pracodawców sądzi, że jak dadzą ochłap studentowi po szkole to ten będzie się zabijał dla niego by tylko pracodawca miał dobrze. Nie tędy droga Panie kochany. Daj młodemu szansę na rozwój, a sam się przekonasz, że w ciągu kilku miesięcy zyskasz dobrego pracownika. Są osoby, które w mig chwytają wiele rzeczy i nie potrzebują specjalnych szkoleń, kursów by móc wykonywać nowe obowiązki, zadania.
Tutaj też pomijam studentów szkółek niedzielnych, którym rząd zafundował nieuczciwe wykształcenie "płacę, więc wymagam".
Co do jeszcze wymagań finansowych studentów. Zrozum, że na takim za półdupku jakim jest Piotrków Tryb. student tutaj nie ma a) żadnych szans na rozwój (chyba, że po pseudo uniwerku jest), b) nie może wymagać od pracodawcy czegokolwiek tylko godzić się na robienie pracodawcy w wała i pracę za niecałe 1000zł na łapę reszta do kieszeni poza obiegiem skarbowym.
Natomiast student po dobrej szkole np: w stolicy może wymagać warunków pracy i płacy zaczynającej się od kilku tyś w górę.

00


sklave ~sklave (Gość)10.01.2011 15:03

"ok-ok" napisał(a):
wreszcie pójdą tam, gdzie ich miejsce.


do piachu
jakie koszty odpadną
Masz racje dokładnie tak myśli i tak chce ustawodawca - Tusk z PO itd....

00


ok ok ~ok ok (Gość)10.01.2011 14:20

Świetnie, wreszcie jakies racjonalne posunięcie. Mam nadzieję, że emeryci, biorący jednocześnie emeryturę i wynagrodzenie, wreszcie pójdą tam, gdzie ich miejsce. to właśnie dzięki jednej takiej emerytce w kwietniu ubiegłego roku zmniejszono mi liczbę godzin pracy do tylu, że nawet nie zapracowałabym na dojazdy, bo babci jeszcze było mało. teraz babciu, pora już na ciebie. wynocha na emeryturę. swoje już wypracowąłaś. daj szanse młodym, bo jak na razie, to my musimy łożyć na twoją emeryturę, a dzięki temu, że siedzisz, bąki zbijasza i otrzymujesz dwie pensyjki, na swoją emeryturę nigdy nie zapracuję, bo nie ma na to przy tobie jakichilwiek szans.

00


ekon ~ekon (Gość)10.01.2011 13:35

Ta ustawa i tak młodym nie pomoże bo dot. tylko garstki emerytów, po prostu przerwą obecną umowę o pracę i zatrudnią się ponownie a niejeden pracodawca woli doświadczonego i sumiennego emeryta niż młodego z wygórowanymi żądaniami.

00


klet ~klet (Gość)10.01.2011 13:06

"rhett" napisał(a):
A skad tak dobrze wiesz jakie emerytury dostaja emerytowani zolnierze, policjanci i strazacy, zwlaszcza ci po 15 latach pracy??? fajnie jest jak jest spokoj, zadnych zadym i pozarow to juz zawsze tak bedzie? To ze u ciebie nie bylo pozaru nie zanaczy ze u nikogo innego tez go nie bylo. Tak, masz racje, jestem emerytowanym zolnierzem. Po 15 latach pracy zabraklo dla mnie pracy i musialem przejsc do cywila. Wiesz z jaka emerytura? W wysokosci 25% dotychczasowej pensji(2600 brutto zeby nie bylo ze to nie wiadomo jakie pieniadze) Sprobuj utrzymac za takie pieniadze rodzine bo ja dostaje z armii niecale 900 zl.dzieki takim jak ty ludzie wierza ze armia wyplaca nie wiadomo jakie to pieniadze...zreszta generalom to moze i tak ale nie zwyklym zolnierzom. Nie zabieraj glosu w sprawach o ktorych wiesz tylko tyle co mowia w mediach!!!


Proszę bardzo podałeś sam swój przykład. Idąc do wojska w wieku 19-20 lat, a praw jak piszesz nabyłeś po 15 latach.
Dostajesz z podatków innych obywateli emeryturę.
Teraz tak młody człek decydując się na studia w wieku 19 lat ukończy je w wieku lat 25. Ty nadal w wojsku. Młody wykształcony osobnik wchodzi na rynek pracy i co, a nio guzik. Ma do przed sobą pracę za minimum czyli za 950-980zł netto miesięcznie. Co z tego, że posiada tytuł jakiś tam skoro i tak na początku musi zasuwać jako robol z ludźmi, którzy wykształcenia nie posiadają. Od razu zaznaczam, że nie chodzi mi tutaj o to by młody zarabiał po studiach od razu 5 tyś netto. Tylko stwierdzam jak jest.
Młody po 10 latach pracy ma tzw. figę z makiem albo po pracy na magazynach jest zajechany i ląduje na rencie, czyli żeruje na państwie. Pan w tym czasie mając lat 35 odchodzi na zasłużoną emeryturę i chyba nie brał Pan w tym czasie swojej kariery wojskowej udziału w żadnej wojnie, w którym narażał życie. Jeśli Pan narażał życie to nie za darmo. Zresztą to był Pana wybór zawodowy. Musiał Pan się liczyć z takimi sprawami.
Pan jest na emeryturze za 900zł, a młody na etacie na umowę zlecenie też za 900zł. Pan ma rodzinę, a młody może pomarzyć o posiadaniu takiej.
Nawet gdy odchodzi Pan na emeryturę i dostaje Pan 25% pensji to wcześniej czy później dostanie Pan pełne świadczenie emerytalne. Gdyby Pan w wojsku pracował do wieku 55-60 lat to i Pan by na tym skorzystał jak i Pana rodzina.
Pan do wieku 65 lat przez 30 lat pobiera emeryturę oraz ma pełnię prawa pracować na etacie, gdzie za Pana pracodawca nie płaci już ZUSu tylko czynią to podatnicy. Płacąc za Pana dwa razy.
Przy okazji media kłamią.

"sklave" napisał(a):
Jeszcze lepsze to.
Młodzi muszą na nich pracować!!!
Mniej dostanie szybciej..............
Klet. Klet wszystko dziś w porządku z Tobą.


Ze mną jest wszystko jak najbardziej OK dziś i do dziś nie miałem problemów natury psychicznej. Natomiast nie bardzo wiem czy z Tobą/Panem jest wszystko OK dziś.
Bo wnioskuję z Pana wypowiedzi, że to emeryci i renciści utrzymują się nawzajem.

00


chris ~chris (Gość)10.01.2011 13:04

Sprawa dotyczy ok. 50-60 tys. emerytów czyli tylko ok.1% wszystkich emerytów,to chyba nie aż taki problem.

00


sklave ~sklave (Gość)10.01.2011 12:31

"popieram-" napisał(a):
Zatrudnianie emerytów żeby sobie dorabiali po kilka tysięcy złotych w urzędach do emerytury


Szary urzędnik nie dorobi kila tysięcy zł.
A ci co biorą po kilka tysięcy.
No a oni to są poza prawem
to je elita polityczna.
To dotyczy tych najbiedniejszych co przy emeryturce 600 zł idzie stróżować czy sprzątać za kilkaset zł.

00


popieram ~popieram (Gość)10.01.2011 11:57

"sklave" napisał(a):
W Tuskolandi już dbają o to by emerytom nie po przewracało się w głowach od nadmiaru gotówki.
Emeryt jest w tej chwili kulą u nogi dla Tuska!!!!


Emeryci maja emerytury jakie sobie wcześniej wypracowali. Zatrudnianie emerytów żeby sobie dorabiali po kilka tysięcy złotych w urzędach do emerytury pozbawia młodych wykształconych wypracowania własnej emerytury. Jeżeli jest bieda w kraju to dzielmy ją równo. Emeryci urzędasy po znajomości wracają do pracy w urzędach c o jest sprzeczne z prawem. Dość kumoterstwa i bezprawia. Każdy chce żyć. Młody tym bardzie bo ma dzieci na utrzymaniu.

00


reklama
reklama

Społeczność

Doceniamy za wyłączenie AdBlocka na naszym portalu. Postaramy się, aby reklamy nie zakłócały przeglądania strony. Jeśli jakaś reklama lub umiejscowienie jej spowoduje dyskomfort prosimy, poinformuj nas o tym!

Życzymy miłego przeglądania naszej strony!

zamknij komunikat