Na remonty cząstkowe, czyli naprawę dróg, chodników, profilowanie i szlakowanie MZDiK zamierza przeznaczyć 600 tys. zł. Czy to wystarczy? To zależy, czy zbliżająca się zima okaże się kolejną “zimą stulecia”. - Remonty cząstkowe rokrocznie były planowane na kwotę ok. 500 - 600 tys. zł. Jednak ostatnia zima pokazała, że ta suma była niewystarczająca. W efekcie wydałem 1,238 mln zł. Nie sądzę, aby tegoroczna zima była podobna, jednak planujemy kwotę 600 tys. – mówi Krzysztof Byczyński, dyrektor MZDiK.
Dużą szansę na remont mają ulice: Owocowa (nawierzchnia, krawężnik, chodnik), Stronczyńskiego (n - k - ch), Wojska Polskiego od POW do Sienkiewicza (n - k - ch) i jeszcze Wojska Polskiego od Toruńskiej do Stronczyńskiego (n - k - ch). Dyrektor Zarządu Dróg, jak sam obiecał kilka tygodni temu, zamierza również zabrać się za Rzeźniczą. - To bardzo istotna pozycja na liście remontów. Zrobiliśmy już z prezydentem wizję w terenie. Budzi wątpliwości obecna jakość tej nawierzchni, bo ona nie jest najgorsza, ale żeby można było skomunikować ten obszar dla ruchu ciężkiego, to trzeba wykonać inną podbudowę i inną nawierzchnię. Liczę, że radni znają sytuację i że będą w stanie nas wesprzeć - mówił w piątek Byczyński podczas posiedzenia Komisji Administracji, Bezpieczeństwa Publicznego i Inwentaryzacji Mienia Komunalnego. Ulica Rzeźnicza, kosztem 490 tys. (koszt szacunkowy) miałaby wymienioną nawierzchnię, krawężniki, a chodnik z betonowych płyt zostałby wymieniony na kostkę. Na to wszystko w budżecie MZDiK jest ponad 2,5 mln zł.
Mniejszą szansę na remonty (brak środków zabezpieczonych w budżecie MZDiK) mają: Świerczowska (krawężnik, nawierzchnia), Rolnicza od PKP do Michałowskiej (nawierzchnia), Próchnika od Pasażu Rudowskiego do Kopernika (nawierzchnia), Próchnika od Żeromskiego do Piastowskiej (krawężnik, chodnik), Jeziorna od Wierzejskiej do Koralowej (chodnik, krawężnik), Michałowska od Szarej do Spacerowej (nawierzchnia), Rakowska od Wschodniej do Miast Partnerskich (budowa ciągu pieszo-rowerowego z kostki betonowej), Wronia - parking wraz z drogą dojazdową do Wroniej (wymiana krawężnika, wymiana nawierzchni jezdni), Działkowa od Garbarskiej do Sulejowskiej (n - k - ch), Chrobrego (n - k - ch), Modrzewskiego po południowej stronie od Konopnickiej do Reja (budowa zatok postojowych), Wyspiańskiego od nowego chodnika do Polnej po stronie wschodniej (chodnik), Słowackiego od Reja do Jedności Narodowej (chodnik, strona północna), chodnik łączący Belzacką z Sikorskiego (pomiędzy basenem a OSiR-em), Wierzejska (nawierzchnia), Wojska Polskiego od Sienkiewicza do Toruńskiej (n - k - ch), Wojska Polskiego od placu Czarnieckiego do Zamkowego (n - k - ch), Wojska Polskiego od Jerozolimskiej do Wolborskiej (n - k - ch), Sadowa (nawierzchnia, chodnik, strona zachodnia), Rakowska od Wolborskiej do szpitala (nawierzchnia, krawężnik), Jarzębinowa i Cedrowa (n - k), budowa pętli autobusowej przy Przemysłowej i budowa pętli przy Sikorskiego/Słowackiego. Na realizację powyższej (rezerwowej) listy potrzeba ponad 5 milionów.
W ramach zadań inwestycyjnych, koszt których wyniósłby ok. 3 mln, MZDiK zamierza przebudować ulicę Złotą (nawierzchnia, chodniki, zjazdy). - Ulica Złota to konsekwencja prac prowadzonych przy modernizacji SP 13. W priorytety mam również wpisane miejsca parkingowe dla osób przywożących dzieci do placówek oświatowych - dodaje dyrektor Byczyński. Także w ramach inwestycji Zarząd Dróg chce przebudować przepust na Uprawnej, zbudować sygnalizację świetlną na skrzyżowaniu Sikorskiego i Dworskiej (temat znany, była już nawet sporządzona dokumentacja; w tym miejscu dochodzi do sporej liczby stłuczek - zaznacza Byczyński) i zbudować pętlę autobusowa przy Wojska Polskiego (chodzi o skonstruowanie tej pętli, a to rzeczywiście wymaga pewnego nakładu; mało tego, jej budowa może pozwolić na skomunikowanie pewnego obszaru po południowej stronie ulicy, co pozwoli gminie na ewentualne zbycie tych działek, które zostaną skomunikowane - mówi dyrektor MZDiK).
Z kolei w bardzo odległej perspektywie czasowej Zarząd Dróg planuje budowę ronda na skrzyżowaniu Sikorskiego/Zawodzie. - W myśl planu zagospodarowania przestrzennego przewidywane jest tam rondo. Mając świadomość, jaka jest kondycja finansowa na najbliższe lata, na razie jest to nierealne. Jednak masa ludzi dojeżdża tamtędy do pracy do Emersona, jest tam sporo stłuczek ludzi jadących od strony Bełchatowa i próbujących skręcić w lewo w Dworską - dodaje Byczyński.
Które drogi uda się wyremontować? To zależeć będzie od kondycji finansowej miasta.- Zakres rzeczowy jest wstępnie konsultowany z prezydentem i kierownictwem Urzędu Miasta. Mamy świadomość, że przy konstrukcji budżetu będą pewne ograniczenia i że będziemy zmuszeni do pewnych korekt - przyznał dyrektor Zarządu Dróg w Piotrkowie.